استاندار ایلام گفت: به منظور بررسی وضعیت پدیده ریزگردها در استان های کشور، نشست اضطراری با حضور پنج وزیر،‌ پنج استاندار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر مسئولان ذیربط کشوری در وزارت کشور تشکیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ محمدرضا مروارید اعلام کرد: تشدید معضل ریزگردها در روزهای گذشته مردم بسیاری از استان های غرب و جنوب غرب کشور را با مخاطراتی روبرو کرد.
مروارید با بیان اینکه اقدام های داخلی توسط دولت و حاکمیت بکار گرفته شده اما منشا این ریزگردها خارج از مرزهای ایران است، اضافه کرد: با توجه به شرایط امنیتی منطقه و در اولویت نبودن مهار ریزگردها توسط کشورهای منشاء، اقدام دولت جمهوری اسلامی نیز تاکنون منجر به نتیجه نشده است.
وی پدیده ریزگردها را یک موضوع جهانی عنوان کرد و افزود: برای رفع این معضل نیازمند همکاری گسترده دولت های منطقه و نهادهای زیست محیطی بین المللی هستیم.
مروارید همکاری دولت های منطقه در رفع این بحران را بسیار مهم ارزیابی کرد وگفت: باید ساز و کاری فراهم آید تا کشورهای منشاء گرد و غبار برای پیشگیری از ایجاد این معضل ملزم به همکاری شوند.
استاندار ایلام خشکسالی های سال های گذشته را عامل اصلی بروز ریزگردها دانست و افزود: رفع این مساله در توان فرد یا سازمان خاصی نیست بلکه به گرم شدن زمین و تغییر اقلیم و بخشی هم به فقدان مدیریت بر عرصه های سرزمینی در منطقه بر می گردد به عنوان مثال در کشور عراق که بیشترین سهم در بروز ریزگردها را دارد شرایطی حاکم است که بر عرصه های سرزمینی آن مدیریت نمی شود.
وی ادامه داد: اگر چه تاکنون برای همکاری با عراق جهت مقابله با ریزگردها تلاش زیادی صورت گرفت اما اتفاقاتی مانند تغییر و تحول در دولت عراق و ناپایداری های حاکم بر این کشور موجب به تعویق افتادن این اقدام ها شده است.
استاندار ایلام منشاء اصلی ایجاد گرد و غبار را غرب و جنوب کشور عراق دانست و گفت: غیر از ایلام، مردم استان های کرمانشاه، خوزستان، لرستان و برخی دیگر از نقاط کشور تحت تاثیر این پدیده قرار دارند و زندگی آنان مختل شده است.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.