رمضان ، ماه رحمت و مهربانی است. ماه میهمانی خدا ، میقات شب زنده داری های عارفانه و موسم انس با قرآن .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یکی از زیبائیهای ماه رمضان ، افزایش باهم بودن ها است. در کنار هم بودن ها برای رسیدن به معبودی تنها و بی منتها. باهم بودن هایی که آموزه های دینی بر آن صحّه می گذارد. با هم بودنی که نمازهایمان را قابل تر می کند وقرآن خواندن هایمان را زیباتر. چند سالی است که حسینیه ثارالله کرمان زیبایی با هم بودنهای مردم کرمان را به تماشا نشسته است . شکوه دل انگیز قرائت کلام الله مجید در اجتماع هزاران مومن روزه دارکه در محضر این کتاب آسمانی زانو می زنند و دل به دریای بیکران وحی می سپارند .

این جمع زیبای باهم بودن ، متبرک به صوت زیبای قاریان ممتازی است که آیات قرآن را با دقّت هرچه تمام تر و با رعایت اصول ، قرائت می کنند و امکان قرائت صحیح قرآن را برای حضّار و ده ها هزار بیننده شبکه سیمای مرکز کرمان فراهم می کنند . به خصوص امسال که مراسم جمع خوانی قرآن کریم در حسینیه ثارالله کرمان مستقیماً از شبکه سراسری قرآن نیز پخش می شود و به همه قرآن دوستان روزه دار در سراسر کشور امکان می دهد در این محفل نورانی حضور یابند . یکی دیگر از جلوه های به یاد ماندنی وزیبای این مراسم حضور قاریان جوانی است که آتیه درخشانتری را برای جامعه قرآنی ما نوید می دهند. امروز پای سخن یکی از قاریان جوان استان نشسته ایم . مجتبی یداللهی جوان 23 ساله کرمانی است که در مدرسه امام هادی (ع) ، مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا و دانشگاه شهید باهنر کرمان تحصیل کرده و دارای مدرک کارشناسی الهیات گرایش علوم و قرآن وحدیث است. وی که تخصص قرانی اش در زمینه قرائت و تا حدودی حفظ است در حال حاضر مدیر آموزشی مؤسسه فرهنگی و معارف قرآنی امام خمینی (ره ) است.

فعالان قرآنی از فضای مجازی غافل نشوند

جناب آقای یداللهی ممنون که در این گفتگو شرکت کردید بفرمائید انس و آشنایی شما با قرآن از چه سالی شروع شد و آموزش قرآن را از چه سنّی و چگونه شروع کردید؟

از سال 81 در مقطع چهارم دبستان قرار شد در مدرسه امام هادی (ع) کار حفظ را آغاز کنیم .

مشوّق های شما برای فراگرفتن قرآن چه کسانی بودند؟

قدر مسلم پدر و مادر و به طورکلّی خانواده و دوستان نزدیک که گرایش مذهبی دارند .

ظرف چه مدّت مهارت کافی در زمینه قرائت قرآن را به دست آوردید؟

چون مقوله تلاوت فرایندی طولانی مدت و دیربازده است 4 یا 5 سال فقط صرف آموزش شد و بعد از ان چند سال تمرین و ممارست کردم تا به پختگی نسبی برسم.

برای تمرین قرائت از چه شیوه ای استفاده کردید؟

مبنای تلاوت تقلیداست. پیروی از اساتید اصیل مصری مانند مصطفی اسماعیل وعبد الفتّاح بهترین روش تمرین قرائت برای من بوده است .

آیا عنصر صدا در آموزش و یادگیری قرائت مؤثر است؟

خیلی تخصّصی شد کسی که می خواهد تلاوت کند باید مستعد باشد این استعداد نسبی است . استعداد در تلاوت به دو چیز برمی گردد: یکی صدا و دیگری گوش.

اوّل صدا . اینکه صدای خوبی داشته باشید که نسبی است و نقل قول ها متفاوت است؛ ولی، آنچه من گوش داده ام و اساتید گفته اند این است که هر صدایی می تواند تلاوت کند و به مرور و با راهنمایی استاد و تمرین ، ارتقا یابد . از طرفی، صدایی هست که توانایی خواندن ندارد؛ حتی، الحان ساده را؛ ولی، از آنجا که ما گفتار درمانی داریم، میتوان گفت هرصدایی می تواند قرائت کند. کسی چون آقای شایق نمره اش صد است و بیش ترین نمره مسابقات صوت را می گیرد و دیگری به نسبت کمتر؛ ولی، می تواند ارتقا یابد به نسبت تمرین و تواناییهایش.

و دیگری گوش . حالا که فرد می خواهد قران بخواند باید ابتدا از طریق گوش دادن برای خواندن خود مسیر تعیین و الحان مناسب را انتخاب کند . این الحان از طریق گوش به مغز انسان می رسد پس لازم است یک قاری قرآن ، به خوبی هم گوش کند. البته خودم صاحب نظر نیستم و از شنیده ها سخن می گویم.

محل تمرین شما کجا بوده است؟

فضاهای آموزشی و قرآنی، مؤسسات ،مساجد و اکثر اوقات منزل.

اکنون چه مدّت از روز را تمرین می کنید؟

ان شاءالله سعی براین است که روزانه به طور متوسط حدود یک ساعت تمرین داشته باشم.

حائز چه مقام ها و افتخاراتی در سطوح مختلف شدید؟

در مسابقات دانش آموزی اذان و قرائت رتبه برتر کشوری را به دست آوردم ، در مسابقات اذان دانشجویی نفر دوم شدم و در مسابقات استانی اداره اوقاف در بخش قرائت و اذان رتبه نخست را کسب کردم .

آیا از حمایت ارگان ها و سازمان های دولتی بهره برده اید؟

متأسفانه؛ حتّی، بخش فرهنگی ارگان های دولتی، بر خود وظیفه ای نمی بینند که در این حوزه قدمی بردارند؛ اگر هم اقدامی باشد صوری و صرفاً برای پر کردن گزارش کاری هست و رفع تکلیف . البته، کلی عرض میکنم و دستگاه خاصی مدنظرم نیست ، مصادیق این عدم حمایت زیاد است . صحبت زیاد و مجال اندک .

قرآن چه تأثیری در زندگی فردی و اجتماعی شما داشته و دارد؟

قرآن تأ ثیر زیاد و مضاعفی بر من دارد. برهمگان ثابت شده است که همراهی با این مصحف(حتّی به صورت ظاهری) از لحاظ رشد معنوی و اجتماعی تأثیر گذار بوده است. به صورت خلاصه بایستی عرض کنم که اگر عزّت و آبرویی دارم و اگر جواب سلامی می شنوم به آبروی اتّصال اسم و رسمم با این کتاب آسمانی است .

فعالان قرآنی از فضای مجازی غافل نشوند

برای زکات علم خود چه کرده اید؟

سه چهارسالی است که وارد عرصه آموزش و تدریس مباحث قرآنی شده ام. سعی ام

براین بوده که گامهای موثر برداشته شود و به قضاوت دیگران موفّق بوده ام. البته الله أعلم. فعّالیّت در مؤسسه قرآنی امام خمینی (ره) که با همکاری دیگر عزیران انجام می شود از کارهای خوبی است که درجهت پرداخت زکات علم خود انجام می دهیم. دراین مؤسسه سعی شده محیطی برای قاریان خوب استان فراهم شود به تعبیری پاتوق خوب خوان های استان است و با استفاده از ظرفیّت های بسیار عالی استان، زمینه برای آموزش نسل بعد فراهم شود. در این مؤسسه شاهد برپایی جلسات تخصّصی آقای طالبی زاده که هر پنج شنبه برگزار می شود هستیم و به حمدلله با استقبال نوجوانان همراه بوده است. از کارهای دیگر این مؤسسه دعوت از قاریان بین المللی است که برای کمک به رشد جوانان قرآنی انجام می پذیرد. ان شاءالله خداوند به همه دست اندرکاران و بنده توفیق دهد.

فعالان قرآنی از فضای مجازی غافل نشوند

چه روش هایی برای جذب نسل جوان امروز به سمت قرآن پیشنهاد میکنید؟

روش های مختلفی میتواند مورد استفاده قرار گیرد. اما مهمتر از همه ابزارهای روز است . ابزارهایی که جوانان ناخودآگاه و شاید تحت تاثیر جمع به سمت آنها کشیده میشوند مثل فضاهای مجازی ، اینترنت ، بازیهای رایانه ای ، سرگرمی های نمایشی و .... که اگر ما از این فضاهای جدید غفلت کنیم در واقع راه را برای دیگران بازگذاشته ایم که جوانان ما را جذب خود کنند . باید محتواهای جذّاب با چاشنی قرآن در فضای مجازی تولید کنیم و در فکر باشیم که چگونه با مباحث قرآنی ، کاربران این فضاها را متوجه خود کنیم .

راه دیگر تلفیق اشعار مذهبی با موسیقی است. همیشه هنر الحان و اصوات معجزه آسا بوده است و هست. یادمان هست که رزمنده های دفاع مقدّس با مداحی های حاج صادق آهنگران ، کویتی پور و دیگران ، چه انگیزه های مضاعفی پیدا میکردند.

به تعبیر ساده تر من معتقدم بچّه های قاری باید در عرصۀ هنر موسیقی سالم فعال شوند و به تولید مدیحه سرایی اسلامی و تواشیح موزیکال بپردازند. البته این کار در شهرهای دیگر انجام شده؛ ولی، متأسفانه درکرمان با وجود پتانسیل های موجود در عمل اقدام خاصی از سوی مسئولان صورت نگرفته است. وجای تأسف است که تولیدات بچّه های قاری استان دراین زمینه ، با یاری استانهای دیگر انجام می گیرد. در صورتی که کرمان خود توانایی انجام چنین کاری را دارد. فقط همکاری عملی دست اندرکاران این حوزه ها را می طلبد؟

فعالان قرآنی از فضای مجازی غافل نشوند

بپردازیم به بحث جمع خوانی قرآن کریم در حسینیه ثارلله کرمان . بفرمائید چگونه به عنوان قاری جمع خوانی قرآن معرّفی شدید؟

ابتدا برای تست دعوت شدم و شورای عالی قرآن در تهران این تست را تائید کرد و سپس برای قرائت قرآن دعوت شدم .این اتّفاق از اوّلین سال برگزاری جمع خوانی تا به حال صورت پذیرفته است .

چرا برنامه جمع خوانی قرآن بر قرائت انفرادی یا محافل کوچک قرآن خوانی ارجحیّت دارد ؟

همیشه کار جمعی لذّتی مضاعف و ثوابی چند برابر به نسبت کار انفرادی داشته است.

برنامه جمع خوانی کرمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازتاب خوبی در کرمان و سایر استان ها داشته است همه راضی اند؛ امّا، به نظرم نسبت به جمعیّت 800 هزار نفری شهر کرمان ، این جمعیّت می تواند بیشتر شود.

فعالان قرآنی از فضای مجازی غافل نشوند

قاریان و حفّاظ استان کرمان را در چه سطحی می بینید ؟

در کل کشور حفّاظ کرمان خوبند. تقریباً 5 یا 6 حافظ خوب داریم . در کل کشور 11 نفر دکترای تخصّصی حفظ داریم که 2 نفر شان متعلّق به کرمان هستند.

یا افراد دیگر چون: آقای انوری پارسال رتبه 11 کشور را در مسابقات اوقاف آوردند که بسیار عالی است و زمانی که آقای سلطانی نژاد رتبه آوردند. روحیّه در بچّه ها بالاتر رفت .

امّا قاریان به دلایل عدیده در رکودند. دلایل متعدّدی چون: خود قاریان، مؤسّسات و مربیّان قرآنی و مسئولان فرهنگی و منطقۀ جغرافیایی؛ البته، می توان کارهایی را برای حل این مشکل انجام داد، تلاش وهمّت خود قاریان و شناساندن قاریان در کرمان، دعوت از قاریان برای محافل انس با قرآن و بها دادن به قاریان استان عاملی برای پیشرفت قاریان استان است؛ البته، تصمیماتی برای پیشبرد قاریان گرفته شده است.ان شاءالله مؤثر واقع شود.

اگر خاطره ای خاص و شنیدنی از جلسات قرائت خود دارید بفرمائید؟

حضور کودکان در محافل جمع خوانی قرآن شیرینی خاصی دارد دو سال قبل کودکی در حسینیه خانواده اش را گم کرد به یکی از قاریان گفتند که شما اعلام کنید. دوست ما با همان لهجه شیرینش اعلام کرد آقا یه بچّه ای گم شده هر کی بچّه می خواد بیاد جلو .... ان شاء الله خداوند کودکانمان را با قرآن مأنوس کند.

انشاء الله .باسپاس فراوان از شما

انتهای پیام/ی

گفتگو از معصومه یحیی زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار