رمضان ، ماه رحمت و مهربانی است. ماه میهمانی خدا ، میقات شب زنده داری های عارفانه و موسم انس با قرآن

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،چند سالی است ماه رمضان با برپایی آئین های جمع خوانی قرآن کریم در مقیاس هزاران نفری ، زینت خاص یافته است و شکوه دل انگیز قرائت کلام الله مجید در اجتماع هزاران مومن روزه دار صد چندان شده است. حسینیه ثارالله کرمان چند سالی است هر بعد از ظهر ماه مبارک رمضان پذیرای بیش از دو هزار زن و مرد مومنی است که در محضر این کتاب آسمانی زانو می زنند و دل به دریای بیکران وحی می سپارند . آنچه این جمع معنوی را صفای بیشتری می بخشد صوت زیبای قاریان ممتازی است که آیات قرآن را به دقت هرچه تمامتر و با رعایت اصول ، قرائت میکنند و امکان قرائت صحیح قرآن را برای حضار و دهها هزار بیننده شبکه سیمای مرکز کرمان فراهم میکنند . به خصوص امسال که مراسم جمع خوانی قرآن کریم در حسینیه ثارالله کرمان مستقیما از شبکه سراسری قرآن نیز پخش میشود و به همه قرآن دوستان روزه دار در سراسر کشور امکان می دهد در این محفل نورانی حضور یابند .
برای قرآن خرج کنیم نه اینکه قرآن را خرج کنیم

هادی حافظ آبادی یکی از قاریانی است که در محفل نورانی حسینیه ثارالله کرمان به قرائت آیات وحی می پردازد . در ادامه گفتگو با قاریان ممتاز قرآنی و شنیدن راههای ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه، این بار پای صحبت های او نشستیم . آقای حافظ آبادی متولد سال 1359 در کرمان است تحصیلات ابتدایی خود را تا سال دوم در زرند و بعد هم درشهرستان بم ادامه داد. وی تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت ادامه داد. وی متأهل است و دو فرزند به نام های محمّد هادی و فاطمه زهرا دارد. تخصّص قرآنی وی قرائت به روش تحقیق و ترتیل است؛ امّا، در زمینه حفظ و تفسیر هم فعالیّت می کند.

جناب آقای حافظ آبادی ممنون که در این گفتگو شرکت کردید بفرمائید انس و آشنایی شما با قرآن از چه سالی شروع شد و آموزش قرآن را از چه سنّی و چگونه شروع کردید؟

ممنونم. بنده در خانواده ای قرآنی متولّد شدم. پدر بزرگ من از قاریان قرآن بودند و لذا من از همان کودکی با کتاب آسمانی قرآن آشنا شدم. مراحل ابتدایی قرائت قرآن مانند روخوانی، روانخوانی و مباحثی از تجوید را نزد مربّیان خودم در شهرستان بم فرا گرفتم؛ امّا مراحل تخصّصی مانند قرائت، صوت و لحن تخصّصی و اختلاف قرائت را نزد استاد سیّد محمود شمس الدّین از سال 75 آغاز کردم و در ادامه از اساتید دیگر در تهران و مشهد و قم استفاده کرده و می کنم.

مشوّق های شما برای فراگرفتن قرآن چه کسانی بودند؟

ابتدا پدر ومادرم (رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا ) ، اساتیدم و همسربزرگوارم .

از محضر چه اساتیدی برای آموزش قرآن بهره گرفتید؟

استاد سیّد محمّد شمس الدّین ، استاد ابوالقاسمی، استاد شهیدی، استاد شاه میوه، استاد سلیمی، استاد ستوده نیا، استاد موسوی بلده، استاد طوبی، استاد عبّاسی و چند بزرگوار دیگر .

ظرف چه مدّت مهارت کافی در زمینه قرائت قرآن را به دست آوردید؟ از چه شیوه ای برای آموزش قرآن بهره بردید؟

البته قرائت قرآن و فن تلاوت آیات کلام وحی دریایی است که پایان ندارد و انسان هرچه پیش می رود، به این نتیجه می رسد که بازهم باید فرابگیرد و پایانی متصوّر نیست؛ فلذا، بنده همچنان شاگرد بوده و هستم؛ امّا، زمانی که بنده از سال 75 تلاوت تخصصّی قرآن را به شیوه استاد مصطفی اسماعیل زیر نظر استاد بزرگوارم سیّد محمّد شمس الدّین آغاز کردم ظرف مدّت یک ماه تجوید، صوت و لحن و اختلاف قرائت را فراگرفتم و همچنان کسب فیض می کنم.

برای تمرین قرائت از چه شیوه ای استفاده کردید؟

ابتدا به صورت تقلیدی شروع کردم و هم اکنون هم به صورت ترکیبی از شیوه اساتید مختلف در تلاوتم استفاده می کنم .

کدام اساتید ؟

استادان عبدالباسط، راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، شحّات محمّد انور، شیخ محمّد رفعت، عبدالفتاح طاروطی، و سعید عبدالصمد زناتی.

اکنون چه مدّت از روز را تمرین می کنید؟

به دلیل مشغله کاری تمریناتم بسیار کم می باشد یعنی به صورت متمرکز نیست و

ساعات تلاوت بنده به صورت پراکنده در طول روز می باشد که البته بنده به این روش اعتقاد ندارم؛ اما، ناگزیرم. اگر همین اوقات پراکنده را جمع کنیم تقریباً میشه گفت یک ساعت در روز.

حائز چه مقام ها و افتخاراتی در سطوح مختلف شدید؟

در مسابقات گوناگونی شرکت کردم و حائز رتبه های برتر شهرستان، استان و کشور شدم. از جمله: مسابقات اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، نهضت سواد آموزی، نیروهای مسلّح، ورزشکاران، هلال احمر، ارشاد اسلامی، کانون های مساجد، بسیج و غیره.

آیا از حمایت ارگان ها و سازمان های دولتی بهره برده اید؟

خیر .

قرآن چه تأثیری در زندگی فردی و اجتماعی شما داشته و دارد؟

قرآن کتاب زندگی ، کتاب اخلاق و معرفت است؛ فلذا، در زندگی بنده بسیار تأثیر داشته است . خداوند می فرماید: یاد خدا و کلام خدا باعث آرامش و رحمت می شود و باعث هدایت تمام بشر از ابتدا تا انتها. قرآن کلام خداست؛ پس، چه خوب است که در زندگی فردی و اجتماعی به آن رجوع کنیم تا به سرمنزل حقیقت که همان سعادت جاوید است برسیم ان شاءالله.

برای قرآن خرج کنیم نه اینکه قرآن را خرج کنیم

برای زکات علم خود چه کرده اید؟

جلسات آموزشی دارم و شاگردانی را دراین خصوص تربیت کردم و تربیت می کنم ان شاء الله مورد رضایت خداوند واقع گردد.

فرزندان خود را از چه سنی تشویق به خواندن قرآن کنیم با چه شیوه ای؟

ازهمان زمانی که در رحم مادر هستند. قرآن بخوانیم .پدر و مادر تلاوت کنند به بچّه می رسد و تأثیر می گذارد. بعد از تولّد هم در خانه تلاوت کنند که گوش آن ها با کلام قرآن آرامش بگیرد و عادت کنند. بعدهم در سنی که بتوانند در کلاس های قرآن شرکت کنند آنها را وارد کلاس های آموزش قرآن کنیم. این شیوه برای فرزندان خودم مؤ ثر بوده است؛ گرچه آن ها هنوز در سنین 5 سالگی و19 ماهگی هستند.

چه روشی را برای جذب کودکان به قرآن توصیه می کنید؟

هر سنی روشی خاص را می طلبد برای کودکان و بچّه ها هدیه دادن جهت تشویق آنها به پشتکار در یادگیری موثر است . سخت نگرفتن در بحث یاد دادن قرآن به کودکان هم می تواند مثمر ثمر باشد.

استادی می گفت : برای یاد دادن قرآن به بچّه که مباحث عربی است باید کلاس

را خشک نگرفت باید در قرآن انعطاف داشت. عزیزی که الآن قاری بین المللی است

می گفت: من به شوق تشویق می آمدم جلسات قرآن و گرفتن هدیه در من مؤثربود.

من در جلسات قرآن خانگی به دختر بچه ای هدیه ای دادم . هنوز که هنوزه وی می

نشیند و تلاوت مرا گوش می دهد. آن زمان به پدر خود می گفت که اگر حافظ آبادی حضور دارد، من می آیم.

استاد دیگری می گفت: بچّه ای در جلسه قرآن من تلاوت می کرد و من می گفتم برو و از کیسه کت من شکلات بردار. خود بچّه که الآن از قاریان بین المللی است، می گوید: من لحظه شماری می کردم که روز جلسه برسد و من تلاوت کنم فقط به خاطر آن شکلاتی که از کیسه استادم بردارم .

این هدیه خیلی تأثیر دارد، خداوند خودش هم هدیه می دهد و در برابر اعمال خوب بندگان به ان ها وعده هدیه های بهشتی می دهد؛ گرچه، این هدیه دادن هدف نیست و اهل بیت (ع) می فرمایند: خدایا من تو را نه به خاطر بهشتت می پرستم و نه به خاطر ترس از جهنّمت؛ بلکه تو را به خاطر خودت می پرستم که این بالاترین مرحله عبودیّت است.

شیوه های امروزی از جمله شیوه بالشت های قرآنی را برای نوزادان توصیه می کنید؟

بسیار خوب است.

چه روش هایی برای جذب نسل جوان امروز به سمت قرآن پیشنهاد می دهید؟

زیباخواندن قرآن، جا انداختن خواندن قرآن در مراسمات مختلف به جز ترحیم ، آسان کردن روش های آموزش های قرآن، برخورد زیبای قاریان و دست اندرکاران قرآنی با جوانان ، زیبا پوشیدن ظاهری قاریان و دست اندرکاران قرآنی و انعطاف پذیری در جلسات قرآن. مثلا: می توانیم جوانان را به وسیلۀ ورزش و مسابقات ورزشی جذب مسجد کنیم و سپس به جلسات قرائت و آموزش قرآن دعوت کنیم .

چگونه به عنوان قاری جمع خوانی قرآن معرّفی شدید؟

5 سال پیش که دوستان برای تست ترتیل خوانی می آمدند، بنده هم آمدم و تست

دادم بعد شورای عالی قرآن در تهران بنده را جهت جمع خوانی قرآن معرّفی و تأیید کرد.

برای قرآن خرج کنیم نه اینکه قرآن را خرج کنیم

اجرای زنده قرائت قرآن با توجّه به حضور جمعیّت فراوان و پخش مستقیم رادیویی و تلویزیونی برای شما مشکل ساز نیست؟

خیر، گرچه پخش مستقیم موهای آدم را سفید می کند. من قرآن را بلدم بخوانم؛ ولی، وقتی بالای جایگاه می روم ، گاهی با خودم فکر می کنم که اگر اشتباهی در قرائتم روی دهد چه می شود؟ باید تمرکز روی قرآن باشد و خسته نباشی ، استرس دارد؛ ولی، مشکل ساز نیست؛ البته، برنامه جمع خوانی استرس دارد به خصوص اینکه مستقیم پخش می شود.

چرا برنامه جمع خوانی قرآن بر قرائت انفرادی یا محافل کوچک قرآن خوانی ارجحیّت دارد ؟

جلوه گر شدن آیات زیبای قرآن با حضور جمع زیادی از مردم و پخش در رسانه عمومی باعث ترغیب اذعان عموم جهان به دین اسلام و کلام دلنشین قرآن خواهد شد. مانند نماز که جماعتش چندین برابر ثواب دارد.

برای قرآن خرج کنیم نه اینکه قرآن را خرج کنیم

برنامه جمع خوانی کرمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

بسیار خوب .

تلاوت قاریان استان کرمان را در چه سطحی می بینید ؟

سطح آنها نسبت به سال های قبل بالا رفته و قاری بین المللی داریم و تعداد دوستان هم افزایش یافته است؛ ولی بازهم باید کارشود.

برای ترویج فرهنگ قرآنی و رسیدن به جامعه قرآنی چه توصیه هایی دارید؟

باید برای قرآن خرج کنیم نه اینکه قرآن را خرج کنیم. باید مفاهیم قرآن را که درس زندگی است در همه ابعاد اجتماعی و فردی، به مردم یاد بدهیم. قرآن را بر سر قبور نخوانیم. باید بدانیم با همه ثوابی که قرائت قرآن دارد، قرآن خواندن در سر مزار مکروه هست . نکته دیگر اینکه مسئولین ذی ربط باید برای توسعه آموزش قرآن تلاش کنند و بچه های قرآنی را حمایت کنند.

نقاط ضعف و قوّت آموزش قرآن در جامعه را چگونه می بینید؟

نا آگاه بودن برخی مربّیان قرآن به شیوه های آموزشی صحیح وتأثیر گذار و

نبود حمایت مادّی و معنوی از برنامه های قرآنی ازسوی مسئولین ذیربط .

برای رسیدن به آرامش واقعی که مشکل اصلی برخی در جامعۀ امروز هست قرآن بهترین وسیله است . به چه طریقی می توان به آن رسید؟

وقتی قرآن می خوانیم یعنی: به صحبت خدا گوش فرا می دهیم؛ بنابراین، وقت قرائت قرآن آرامشی عجیب به انسان می رسد و من با خواندن قرآن تمام مشکلاتم را فراموش می کنم الا بذکرلله تطمئن القلوب . قطعاً باذکر خدا قلب ها آرامش می گیرد و باید به این اصل قرآنی اعتقاد داشته باشیم ؛ البته، به این آرامش نمی رسیم مگر با تدبّر در آیات .

اگر خاطره ای خاص و شنیدنی از جلسات قرائت خود دارید بفرمائید؟

البته خاطرات شیرین بسیار تا بسیار زیاد است برخی خاطره های خاص هم دارم .

یکی از آنها مربوط به همین جلسات جمع خوانی در حسینیه ثارالله کرمان است . چون من ساکن بم هستم در روزهایی که توفیق تلاوت دارم باید مسیر 200 کیلومتری بم تا کرمان را آن هم در ساعات گرم بعد از ظهر و با زبان روزه طی کنم. یک روز با ماشین خودم آمدم کرمان و به شدّت خسته بودم. بالای جایگاه نشسته بودم و نفر قبل از من مشغول قرائت بود که یک لحظه خوابم برد. آن هم در وقتی که امکان داشت دوربین پخش مستقیم مرا نشان دهد؛ اما خدا، رحم کرد و دوستان به موقع به دادم رسیدند و بیدارم کردند ...

خاطره انگیزترین هدیه ای که از قبل قرآن گرفتید، چه بوده است و الآن چه هدیه ای را دوست دارید، بگیرید؟

هدیه که زیاد گرفته؛ اما، بهترین هدیه هایی که تا الآن خداوند به من داده است توفیق تلاوت قرآن و خانواده ام است؛ ولی، دوست دارم هدیه معنوی هم بگیرم وآن سفر زیارتی به مکّه و کربلاست.

دو سال است که در مراسم جمع خوانی قرآن در حسینیه ثارالله کرمان ، جای قاری ممتاز استان مرحوم محمد باقر قهّاری خالی است. از ایشان خاطره ای دارید؟

خداوند محمد باقر را رحمت کند . جای ایشان خیلی خالی است. خداوند به پدر و مادر بزرگوار ایشان که مربّیان قرآنی هستند صبر و اجر عطاکند. من با محمّد باقر نزدیک به 16 سال دوست و رقیب قرآنی بودیم و در مسابقات زیادی با هم شرکت می کردیم و علی رغم دوستی که داشتیم فضای مسابقه ایجاب می کرد که یک دید رقیبانه هم نسبت به هم داشته باشیم. بسیار روحیه خوبی داشت، شوخ طبع بود و من دوستش داشتم. خداوند ان شاءالله با صالحین محشورش فرماید.

برای قرآن خرج کنیم نه اینکه قرآن را خرج کنیم

سخنی درباره ماه رمضان؟

فرمودند: صوموا فتصحّوا روزه بگیرید تا سلامت شوید. بحث پزشکی است . ماه رمضان ماه میهمانی خداست و چه زیبا می فرمایند: که آیه ای بخوانید ثواب یک ختم قرآن را ببرید. می فرمایند: رمضان از رمض می آید و به معنی آتش کشیدن و سوختن است یعنی اینکه ما در این ماه می توانیم کاری کنیم که گناهانمان بسوزد.

رمضان ماه نزول قرآن و ماه میهمانی خداوند است . میزبان دست رد به سینه ما نمی زند و دست حاجت خواه ما را خالی برنمی گرداند . اگر خالصانه و صادقانه خدا را بخوانیم و از او بخواهیم خداوند به ما عطا می کند.

در پایان اگر نکته، سخن و توصیه ای دارید بفرمایید؟

ضمن تشکّر از شما و همکاران بزرگوارتان ، پیامبر اکرم (ص) فرمودند: دو چیز را

درمیان شما می گذارم و می روم اگر به این دو چیز که ریسمان الهی است چنگ زدید رستگارید . قرآن و اهل بیتم؛ پس، بدانیم که قرآن به وسیله اهل بیت (ع) تفسیر می شود و قرآن منهای اهل بیت (ع) سودی ندارد.

و در آخر توصیه می کنم به اینکه بچّه ها را از کودکی به سمت قرآن و یادگیری کلام وحی بفرستیم تا در جوانی در مسیر قرآن باشند . باید آن ها را به قرائت و حفظ آیات قرآن و تدبّر در این آیات نورانی تشویق و به زندگی قرآنی راهنمایی کنیم.

انشاء الله . مجددا ممنونیم از شما . أجرکم عندالله.

گفتگو از معصومه یحیی زاده

انتهای پیام/ی

برچسب ها: ماه رمضان ، قرآن ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.