به باور کارشناسان، جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند مسیر را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند هموار کند.

آیا به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه اسکای نیوز در مطلبی نوشت: بسیاری از مردم اسکاتلند بر این باورند که برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند فرصتی برای برگزاری دومین همه‌پرسی در اسکاتلند فراهم کند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد در حالی که بیشتر مردم انگلیس جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا را ترجیح می‌دهند، اکثریت مردم اسکاتلند خواهان باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا هستند. جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا زمینه را برای برگزاری همه‌پرسی در اسکاتلند فراهم می‌کند؛ چرا که تطابق سیاسی در شمال و جنوب بریتانیا (انگلیس و اسکاتلند) را تضعیف کرده و استدلال ضروری را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس فراهم می‌کند. هرچند نتیجه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند تضمین شده نیست.

از سوی دیگر، حزب ملی اسکاتلند قدرت مقابله با سناریوی برکسیت را ندارد و مجبور می‌شود در برابر مردم به خطر یک همه‌پرسی بزرگ تن دهد.

نیکولا استرجن – نخست‌وزیر اسکاتلند— چندی پیش خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا را برخلاف خواسته‌های اسکاتلند قلمداد کرد و گفت: جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نوعی تغییر ساختار را به و جود می‌آورد و شرایط را بی‌درنگ برای همه‌پرسی در اسکاتلند رقم می‌زند.

الکس سالموند –سخنگوی وزارت خارجه اسکاتلند—پا را فراتر نهاد و اظهار داشت: برکسیت می‌تواند طی 3 سال و نیم آینده زمینه را برای همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس فراهم کند.

جان کورتیس –استاد علوم سیاسی دانشگاه استراثکلاید و ناظر نظرسنجی—می گوید: جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نوسان کوچکی را در میان مردم اسکاتلند ایجاد می‌کند. ولی این نوسان کوچک می‌تواند به نفع استقلال اسکاتلند منجر شود. حرکتی که حزب ملی اسکاتلند به‌راحتی از آن بهره‌برداری می‌کند.

جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا پایان سفر انگلیس نیست. بلکه می‌تواند جرقه استقلال کشورهای تحت سلطه را شعله‌ور کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
ملت اسکاتلند باید از زیر بوغ لعنت انگلیس خبیث رها شوند .
آخرین اخبار