گزارش/

رمزعبورتان را غیرقابل هک کنید و ساده به خاطر بسپارید

دو دغدغه مهم در انتخاب رمز عبور ایمن بود و سادگی در به حافظه سپردن است . ما راه داشتن هردو را به شما میگوییم.

به گزارش دریچه فناوری  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ،با روند الکتریکی شدن بسیاری از کارهای روزمره  مانند ثبت نام دانشگاه ، کارهای اداری،  بانکی و بسیاری کارهای دیگر که نیاز به امنیت دارد ، اهمیت موضوعی به نام رمز عبور هر روز بیشتر میشود.
 در نتیجه سوالاتی ذهن ما را در گیر میکند  مانند: چه رمز عبوری انتخاب کنم ؟ نکند رمز عبور را فراموش کنم ؟ رمز عبور کوتاه باشد یا بلند؟ چه رمز عبوری انتخاب کنم که حدس زده نشود و بسیاری سوال دیگر که  به ذهن ما خطور میکند.

رمزعبورتان را غیرقابل هک کنید و ساده به خاطر بسپارید

برای مثال مدتی قبل خبری منتشر شد که 270 میلیون نام کاربری و رمز عبور پست الکترونیک از شرکت های بزرگی مانند یاهو و گوگل هک شده است و همه باید رمز عبور های خود را تغییر دهند. با نگاهی به این خبر و موضوعات مشابه که کم نبوده است  به اهمیت رمز عبور ایمن بیشتر پی میبریم.
هیچ گاه به خود نگویید اطلاعات مهمی ندارم ، بدانید حتی نام و شماره تلفن و تاریخ تولد شما برای برخی افرادی  در مواقعی بسیار مهم می شود.
ما در این گزارش مشاوره هایی به شما میدهیم که مطمئنا برای شما سودمند خواهد بود.

چند سال قبل اتفاقی شبیه به هک شدن ایمیل های که در بالا گفتیم برای کاربران شرکت معروف ادوبی افتاد و اطلاعات لو رفته از رمز های عبور شدیدا ضعیف و ساده ای پرده برداشت که در بسیاری از اکانت های کاربری استفاده شده بود.  رمز عبور هایی مانند : "123456" /"123456789" / "Password"/ "admin" / "12345678 " / "qwerty" / "1234567" / "111111" و بسیاری موارد مشابه دیگر.
خوب با این شرایط چه رمز عبوری ایمن تر است.

مرحله اول: رمز عبور ایمن وغیر قابل هک

برای اینکه  رمز عبور هر چه ایمن تر شد چند اصل را باید در نظر داشته باشید.
1- هر چقدر کلمۀ عبور انتخابیِ شما طولانی‌تر باشد امکان دسترسی به آن و رمزگشایی از آن سخت‌تر خواهد بود. بنابراین در این مورد اصلاً خساست به خرج ندهید و تا جایی که امکان دارد کاراکتر انتخاب کنید. سعی کنید به هیچ وجه تعداد کارکتر رمز عبورتان از 8 حرف کمتر نباشد . اما اگر میتوانید این تعداد 12 کارکتر و یا بیشتر باشد.
2- پیچیده بودن کاراکترها نیز رمزگشایی را سخت‌تر می‌کند اما همچنان طولانی بودن آن مهمتر است. سعی کنید فقط  از کاراکترهای ساده و دم‌دستی مثل حروف و اعداد استفاده نکنید و به بزرگی و کوچکی حروف نیز دقت کنید. جدول زیر مدت زمان رمزگشایی از کلمه‌های عبور با کاراکترهای مختلف را نشان می‌دهد.

رمزعبورتان را غیرقابل هک کنید و ساده به خاطر بسپارید

 تکنیک های پیشنهادی برای انتخاب یک رمز عبور ایمن
  •     استفاده از حروف بزرگ و کوچک در کنار هم و به صورت غیر مرتب، مانند: My naME is Not MR.ZaRiF.
  •     استفاده‌ از بعضی حروف که شبیه به عدد هستند از اعداد و حروف، مانند: a11 w0Rk 4nD N0 p14Y که همان all work and no play هست. (البته هکر ها هم در رمزیاب های خود این ترفند را لحاظ میکنند اما باز هم کارشان را سخت تر میکند.)
  •     استفاده از برخی نماد های خاص و ترکیب آن‌ ها با حروف و اعداد، مانند: c@t(heR1nthery3 که همان catch her in thirtythree هست.
  •     استفاده از زبان‌ های مختلف، مانند: Esme Man rez@ hast.
  •     استفاده از صفحه‌ کلید انگلیسی و نوشتن فارسی: وقتی می‌خواهید بنویسید «البرز» روی صفحه‌کلید می‌زنید «hgfvc».
 و بسیاری تکنیک های دیگر حتی خود شما هم از این خلاقیت ها میتوانید برای رمز عبور خودتان  ایجاد کند.
نکته بسیار مهم : به هیچ وجه دقیقا از نمونه های ما استفاده نکنید.

3- به هیچ وجه از اطلاعات شخصی تون مانند نام سال تولد و شماره تلفن و امثال آن استفاده نکنید چون هکر ها ابتدا به دنبال آن میروند.

4- به هیچ وجه از رمز عبورهای تکراری برای حساب های مختلف استفاده نکنید. چون با فاش شدن یکی همه قابل دسترس می شوند.

5- رمز عبور خود را هیچ جایی مانند کاغذ و امثال آن ننویسید ، آن را با کسی در میان نگذارید و از آن در جلوی انظار افراد مختلف استفاده نکنید.


تا اینجا هدف انتخاب یک رمز عبور ایمن بود.

حال به مرحله دوم یا سوال دوم میرسیم:

چگونه این  رمز های عبور طولانی را به خاطر بسپاریم؟

با توجه به نکاتی که گفتیم میتوانیم یک جمله کوتاه که به راحتی حفظ میشود را طوری به یک رمز عبور تبدیل کنیم نه تنها هکر ها نتوانند آن را حدس بزنند که برای نرم فزار های رمزیاب و حتی با استفاده از رایانه های فوق پیشرفته و سریع هم پیدا کردن رمز عبور شما مدتها طول بکشد. برای درک مدت زمان پیدا کردن یک رمز توسط نرم افزار رمز یاب  به جدول  زیر که براساس نتایج منشره سایت Passfault.com است توجه کنید:

رمزعبورتان را غیرقابل هک کنید و ساده به خاطر بسپارید

  • همانطور که گفتیم مهمترین چیز در انتخاب نام کاربری طولانی تر بودن است .
  • راه دیگر ترکیب کردن حروف اول کلمات یک جمله است
  •  راه دیگر به روش POA معروف است بر سه عامل مبتنی است  در یک مکان ، یک شخص، یک کار را انجام میدهد و به روش قبل ابتدای حروف کلمات را با هم ترکیب میکنید. البته از تکنیک های دیگر هم میتوانید استفاده کنید.
مثال:
Man gmailm dovamam ra dar khane dorost kardam تبدیل میشود "mg2rdkdk” البته از تکنیک های دیگر که گفتیم هم میتوانید استفاده کنید مانند حروف بزرگ و کوچک و...
اینجا هم میتوانید ازخلاقیت خود استفاده کنید.


شما قادر هستید با استفاده از سایت هایی مانند Passfault.com و یا online-domain-tools.com و بسیاری از سایت های مشابه کیفیت رمز عبور خود را امتحان کنید.
برای مثال رمز ساده Esme Man rez@ hast که به راحتی حفظ هم میشود و تنها از یک کارکتر @ به جای a  استفاده شده و از دو تکنیک فینگیلیش نویسی و حروف بزرگ و کوچک هم استفاده شده بر اساس اعلام سایت online-domain-tools.com تقریبا تا ابد پیدا نخواهد شد.

رمزعبورتان را غیرقابل هک کنید و ساده به خاطر بسپارید

گزارش از : محمدحسین حاجی
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیرارستگار
۱۵:۴۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
عالی عالی
United States of America
Myld
۱۶:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بازنشانی
آخرین اخبار