اگر چه بیماران دیابتی از روزه داری براساس قوانین شرع معاف هستند اما برخی از آنها این معافیت را نمی پذیرند و به روزه گرفتن تمایل دارند .

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛به گفته دکتر دیده بان فوق تخصص غدد و متابولیسم ، بسیاری از بیماران دیابتی بدون راهنمایی پزشکی لازم ، شروع به روزه داری می کنند و این در مواردی میتواند منشاء بروز عوارض نگران کننده در آنها باشد  بنابراین  بهتر است بیماران دیابتی توصیه و راهنمایی های لازم برای  روزه داری را از  پزشک خود دریافت کنند .

 دکتر دیده بان  تنظیم برنامه غذایی و دارویی برای روزه داری ، فعالیت فیزیکی مناسب ، شناسایی و آموزش علائم خطر در موارد « هیپوگلیسمی » ،  افت قندخون ، را برای روزه داران دیابتی ضروری دانست .

وی همه مبتلایان  بیمارا ن به دیابت نوع  یک و دو  که کنترل ضعیفی بر بیماری خود دارند ، بیماران دیابتی با عفونت داخلی ،  بیمارانی که دو دوره یا بیشتر « هیپوگلیسمی » افت قندخون و یا«هیپرگلیسمی » افزایش قندخون را تجربه کرده اند، از روزه داری منع کرد .

دکتر دیده بان در مورد زمان اندازه گیری قند خون گفت : زمان انجام آزمایش در ماه رمضان قبل از افطار ، سه ساعت بعد از افطار و پیش از سحر توصیه می شود که اطلاعات خوبی از وضعیت قندخون در اختیار بیمار می گذارد ، این کار را میتوانید با دستگاه گلوکومتر « قندسنج » انجام دهید .
 وی اضافه کرد : اگر قند خون بعد از افطار  بالای 250 میلی گرم در دسی لیتر بود باید از رژیم غذایی شب ، 20 درصد ، کم کنند و در واقع ، بالا بون قندخون هنگام شب مانع از نتایج مثبت روزه داری برای بیمار می شود .

دکتر دیده بان افزود : هنگام سحر ،  در صورتیکه قند خون  بالای 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد باید 20 درصد از مواد غذایی کاهش یابد  .

به گفته این پزشک متخصص ، اگر قندخون هنگام سحر بالای 350 میلی گرم در دسی لیتر باشد توصیه می شود که اصلاً روزه نگیرید  .

وی همچنین گفت : در صورتیکه بیمار دیابتی روزه دار ، وسط روز دچار علائم افت قندخون شد باید فوراً با قندسنج قندخون را اندازه گیری نماید که اگر  مقدار قندخون کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد حتماً روزه خود را  افطار کند  و اگر دستگاه قندسنج ندارد ، در صورت پبدایش علائم افت قندخون سریعاً روزه خود را افطار کرده و با مصرف شربت و شیرینی به اندازه لازم مانع از بروز عوارض بعدی شود .

بیماران دیابتی در صورت کنترل دقیق قندخون و اعلام مجوز از طرف پزشکشان اجازه روزه داری در ماه رمضان را دارند و برای موفقیت در روزه داری در طول ماه مبارک رمضان ، باید در مورد کنترل غذایی و اندازه گیری منظم قندخون ، داشتن فعالیت فیزیکی مناسب روزانه ، تطابق داروهای مصرفی با شرایط روزه داری ، دقت کامل داشته باشند .
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.