«شیش و بش»؛ روایت درگیری خانواده‌ای بر سر سوءتفاهمات

نمایش «شیش و بش» از جمله آثار آیینی است که داستان براساس سوءتفاهم و اشتباهات خانوادگی شکل گرفته است.

علی روشن کارگردان نمایش «شیش و بش» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایشنامه عنوان کرد: قالب داستان براساس سوءتفاهم و اشتباهات شکل گرفته و دو خانواده به خاطر فروش یک دکان با همدیگر اختلاف نظر دارند، اما از طرفی هم علاقه‌ای بین پسر و دختر خانواده وجود دارد که باعث می‌شود، کدورت ها کمتر شود. مابین این ماجراها، سوءتفاهم ها و اشتباهاتی پیش می‌آید که فضای کمدی اثر شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: «شیش و بش» از مجموعه نمایشنامه‌های محمد چرمشیر است و وقتی چند سال پیش نمایشنامه را خواندم، فضا و ساختار کار برایم جذاب بود و دوست داشتم فرصتی پیش بیاید که این کار را اجرا کنم؛ چرا که فضای نمایشنامه نزدیک به نمایش‌های آیینی - سنتی است. 

روشن شکل و فضای نمایش را کمدی خواند و اظهار داشت: سعی کردم نگاه مدرن‌تری به شخصیت‌های سنتی این نمایش داشته باشم و یکی از چیزهایی که در نمایش های آیینی غالب است، استفاده از قراردادهای نمایشی است و در این کار هم قراردادهای نمایشی قصه را پیش می برد.

وی افزود: سال گذشته در جشنواره آیینی - سنتی «شیش و بش» را اجرا کردیم و در بین آثار جشنواره این کار پذیرفته شد تا در تالار سنگلج اجرا شود. البته محدودیت اجراها در جشنواره، باعث استقبال مخاطبان از آثار می‌شود و معلوم نیست همین کار در اجرای عموم مورد استقبال قرار بگیرد اما امیدواریم که این کار در اجرای عموم هم مورد استقبال قرار بگیرد.

روشن افزود: از لحاظ فصلی در شرایطی هستیم که تولیدات سینمایی زیاد شده و سالن ها هم اجراهای زیادی دارند و مخاطب باید بین این نمایش‌ها دست به انتخاب بزند و تماشاگر سنگلج هم نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده اما باز هم امیدواریم با تمرکز بر کیفیت و با تبلیغات مناسب بتوانیم مخاطب را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره‌ها دیگر تلاشی برای حمایت در اجرای عمومی کارها ندارند، بیان کرد: متاسفانه غالب جشنواره‌ها به سمتی رفته که الزامی برای حمایت اجرای عمومی آثار ندارند  و حتی همین موضوع باعث شده تقاضا برای حضور در جشنواره‌ها هم کم شود.

گفتنی است؛ نمایش «شیش و بش» به کارگردانی علی روشن ۱۷ تیر در تماشاخانه سنگلج  اجرا می شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار