مشکلات مالی عمده‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ظرفیت‌های قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: سیستم اجرایی استان باید از ظرفیت‌های این قانون استفاده کرده و حداقل بخش‌های دولتی را به استفاده از محصولات دانش‌بنیان ترغیب یا اجبار کند.

دکتر سیدیحیی میرزایی با بیان این‌که مشکلات مالی عمده‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار کرد: بزرگترین دلیل این موضوع آن است که مصرف‌کنندگان داخلی رغبت چندانی به خرید محصولات دانش‌بنیان ندارند.

 وی افزود: دولت تا حدی می‌تواند نسبت به این شرکت‌ها حمایت مالی داشته باشد؛ هرچه صندوق نوآوری یا معاونت فناوری ریاست‌جمهوری به شرکت‌ها وام دهند، در صورت عدم برقراری گردش مالی شرکت توسط مصرف‌کنندگان و سازمان‌های داخلی، بازپرداخت وام معضل دیگری برای این شرکت‌ها‌ خواهد شد.

مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ظرفیت‌های قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: مطابق با این قانون خرید محصولات داخلی دانش‌بنیان برای سازمان‌ها نسبت به محصولات داخلی غیر دانش‌بنیان و محصولات خارجی اولویت دارد اما این قانون هنوز چندان که باید جا نیفتاده است.

میرزایی پیش‌نیاز خرید محصولات داخلی دانش‌بنیان را اجرایی کردن قانون توسط مجموعه اجرایی استان دانست و عنوان کرد: مهم ترین کاری که باید انجام شود این است که سیستم اجرایی استان از ظرفیت‌های این قانون استفاده و حداقل بخش‌های دولتی را به خرید محصولات دانش‌بنیان ترغیب یا حتی اجبار کند. این قانون می‌تواند پاسخگوی سیستم نظارتی سازمان‌ها برای خرید محصول هم باشد.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات سطح کیفیت و استاندارد محصولات دانش‌بنیان است. این محصولات باید برای تأمین نیاز یک مجموعه استانداردهای لازم آن سازمان را کسب کند؛ همچنین باید اطلاعات مورد نیاز درباره محصولات در اختیار سازمان قرار گیرد درحالی‌که تفکر غالب بر جامعه این است که اجناس ایرانی مرغوبیت چندانی ندارند و اطمینان به محصولات داخلی کمتر است؛ این تفکر باید زدوده شود.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.