رئیس سازمان پزشکی گفت: تست های پزشکی را از استاندارد فیفا فراتر بردیم تا از سلامت بازیکنان اطمینان حاصل کنیم.

زهره هراتیان در خصوص تست گیری از بازیکنان تیم های لیگ برتری بیان کرد: آزمایشاتی که از بازیکنان لیگ برتری گرفته می شود شامل تست های خونی و ادرار است. ما سال گذشته فقط نوار قلب و اکو را روی بازیکنان انجام می دادیم اما امسال  فراتر از استاندارد فیفا تست ورزش را هم به آزمایش هایمان اضافه کردیم. همچنین برگزاری کلاس های آموزشی مانند قلب و عروق که امسال بسیار کامل تر آن ها را اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: کار دیگری که امسال انجام می دهیم تست های ارتوپدی و پزشکی ورزشی است که به طور کامل انجام می شود. دو گزینه جدید به این موارد اضافه شده که یکی تست هوازی مستقیم یا همان بیوتومکس است که فکر نمی کنم جایی در شهر تهران این تست را انجام بدهند. چون ما سه دستگاه مخصوص این کار را به طور همزمان در اختیار داریم.

هراتیان درباره فواید این تست گفت: این آزمایش توان هوازی بازیکن را نشان و عددی را به ما می دهد که آن عدد نشان می دهد تا چه اندازه توانمندی بازیکن قابل افزایش است و کادر فنی بداند که آیا بازیکن مربوطه برای پست در نظر گرفته شده مطلوب است یا نه. طبق پروتکلی که ما از آلمان گرفته ایم برای پست های مختلف می توانیم تعیین کنیم کدام بازیکن آمادگی بهتری دارد.

وی تصریح کرد: تست های فانکشنال یا همان عملکردی هم از دیگر آزمایش های ایفمارک است. همچنین ایستگاه های تغذیه به طور کامل تری در نظر گرفته شده. علاوه بر این در بحث بینایی، کوررنگی و میزان دید بازیکنان هم تست هایی را انجام می دهیم. بازیکنان باید در تست های روانشناسی و کلاس های مربوطه شرکت کنند که امروز صبح بازیکنان پرسپولیس در این کلاس ها هم شرکت کرد. قطعا اگر صاحبنظران این امر در این کلاس ها شرکت کنند متوجه می شوند که این معاینات حرفه ای ترین و کامل ترین تست هایی است که در سطح فوتبال دنیا در حال اجرا شدن است.

هراتیان افزود: این تست ها جزو الزاماتی است که سازمان لیگ به همه باشگاه ها  تاکید کرده است که تمام معاینات شان هم در این مرکز انجام می شود.

وی در این باره که باشگاه ها معمولا قبل از جذب بازیکن تست پزشکی از آنها به عمل می آورند ولی در کشورمان این موضوع کمتر رعایت می شود اظهار داشت: متاسفانه بعضا شاهد این موارد هستیم. کاری که از دست مان بر می آمد این بود که این موضوع را درباره بازیکنان خارجی عملیاتی کنیم. حتی به صورت تلفنی با مدیر عاملان باشگاه ها صحبت کردیم که دچار ضررهای مالی سنگین نشوند ولی بهتر این است که قبل از عقد قرارداد این تست ها صورت بگیرد. یکی از تفاوت های اصلی ما و اروپا در همین موضوع است که تست های پزشکی را خود باشگاه انجام می دهد. در واقع باشگاه ها کلینیک تخصصی در اختیار دارند که همه تست ها را در آنجا انجام می دهند.

رئیس سازمان پزشکی عنوان داشت: خروجی این آزمایشات به صورت کاملا محرمانه در اختیار باشگاه قرار می گیرد. آنچه ما به باشگاه ارائه می دهیم گزارشی است که به صورت کامل در اختیارشان قرار می گیرد. پزشکان تیم ها کاملا با ما هماهنگ هستند. اطلاعات پزشکی تیم ها به صورت تقریبی هر یک یا دوماه بین این مرکز و باشگاه تبادل می شود تا مشکلی از این نظر به وجود نیاید. 

من برای کی روش آرزوی موفقیت می کنم

وی در این باره اینکه کی روش پیش تر اعلام کرده بود این مرکز فقط باید مختص تیم ملی باشد توضیح داد: بهتر است به جای پرداختن به این مسائل به بحث تست پزشکی باشگاه های لیگ برتری بپردازیم که ظرف هفته های باقیمانده تا شروع فصل کار سنگین و فشرده ای را با همکارانم در این مرکز باید انجام بدهیم.

رئیس مرکز پزشکی ایفمارک در این باره که آیا تیم ملی هم در همین مرکز تحت آزمایش های پزشکی قرار خواهد گرفت یا نه خاطرنشان کرد: همه بازیکنانی که در تیم ملی حضور دارند از دل لیگ به تیم ملی راه پیدا می کنند. بنابراین تک تک آنها در تیم های باشگاهی شان به این مرکز مراجعه می کنند و در این تست ها حضور خواهند داشت.

هراتیان در پایان در این باره که اگر کی روش بخواهد در این مرکز تست پزشکی بدهد ایفمارک این کار را انجام خواهد داد یا نه پاسخ داد: مگر ممکن است سرمربی تیم ملی فوتبال ما بخواهد آزمایش پزشکی برای خود انجام دهد و ما نخواهیم این کار را برایش انجام دهیم. این افتخار ماست که کارلوس کی روش برای بررسی وضعیت سلامت جسمانی اش به این مرکز مراجعه کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار