رویترز: بهای نفت به سندرم "گلدیلاک معکوس" مبتلاست

به باور کارشناسان، بهای نفت در حال حاضر به سندرم "گلدیلاک معکوس" مبتلا است؛ نرخی که برای فروشنده بسیار پایین است و برای خریدار نیز خیلی بالا نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ نوسان بهای نفت با رسیدن به کانال 50 دلار و کاهش دوباره آن، سندرم گلدیلاک را تجربه می‌کند.

 آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود آورده است: تولید جهانی نفت در سال گذشته میلادی با یک‌ میلیون بشکه کاهش به 95 میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی است که انتظار می‌رود در سال جاری میلادی حجم تولید روزانه نفت در جهان به 96 میلیون و 700 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

بهای نفت در یک ماه اخیر به بالاترین سطح رسید. شرایطی که بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان نفت از آن بهره‌مند شدند و خریداران از خرید این ماده ارزشمند با بهای تعیین شده استقبال کردند. با این وجود، مازاد تولید بر تقاضای نفت بهای طلای سیاه را تا حدودی تحت تأثیر قرار داد و شرایط را برای خریداران نفت محیا کرد. موقعیتی که به آن "گلدیلاک" معکوس گفته می‌شود.

"پال هورنسل،" رئیس مرکز پژوهشی استاندارد چارترد، درباره بهای نفت می‌گوید: "بهای نفت در حال حاضر به سندرم "گلدیلاک معکوس" مبتلا است. بهای آن برای فروشنده بسیار پایین است و برای خریدار نیز خیلی بالا نیست."

بر اساس اصل "گلدیلاک" بهای کالا باید در شرایطی دو سر سود قرار بگیرد و در صورتی که یک طرف از بهای کالا بهره‌مند شوند سندرم گلدیلاک معکوس رخ می‌دهد.

وقوع آتش‌سوزی در نواحی نفت‌خیز کانادا، بحران سیاسی و تشدید درگیری‌ها در نیجریه و لیبی موجب شد طی یک ماه گذشته 75 درصد از میزان تولید روزانه نفت کاسته شود. این روند بر مقدار ذخایر نفتی آمریکا تأثیر گذاشته و در نهایت موجب افزایش بهای نفت به بیش از 50 دلار شد.

افزایش ناگهانی بهای نفت و نگرانی خریداران از ادامه روند افزایشی آن باعث شد تقاضا برای خرید نفت بالا رود. این موضوع افزایش حجم تولید را مخصوصاً در ماه آوریل (فروردین سال 95) نیز به دنبال داشت. با فروکش کردن آتش‌سوزی نواحی نفتی کانادا و متوقف شدن درگیری‌ها در شمال آفریقا، تولید نفت به‌شدت افزایش یافت و با جاری شدن سیل نفت در جهان روند کاهشی بهای طلای سیاه آغاز شد. این در حالی است که نگرانی‌ها درباره افزایش حجم تولید نفت شیل آمریکا بر احتمال کاهش بهای نفت دامن زده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار