فارین پالیسی: دوران نفت ارزان به پایان رسیده است

به نوشته فارین پالیسی، با کاهش تولید نفت و افزایش تقاضا در بازار، دوران دو ساله نفت ارزان به روزهای پایانی خود نزدیک می شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت فارین پالیسی در گزارشی نوشت: افزایش تولید نفت بهای آن را در دو سال گذشته به میزان شدت کاهش داد. موضوعی که باعث ایجاد بحران مالی در کشورهای وابسته به طلای سیاه شد.

اما به لطف افزایش تقاضا در بازارهای جهانی و کاهش تولید نفت، به خصوص به دلیل اختلالات پیش بینی نشده در کشورهای کانادا، نیجریه و لیبی، بهای طلای سیاه این روزها رو به افزایش است. آژانس بین المللی انرژی روز سه شنبه اعلام کرد انتظار می رود بازار نفت برای ماه‌های باقی مانده امسال در روندی متعادل قرار گیرد. این بدین معنا خواهد بود که تولید جهانی نفت برابر با مصرف روزانه می شود. با این پیش بینی می توان انتظار داشت بهای نفت به زودی از محدوده بشکه‌ای 50 دلار خارج شود.

افزایش بهای نفت به لطف تولید کنندگان بزرگ اوپک، از جمله عربستان، رخ نداده است. کشورهای عضو اوپک در سال‌های اخیر تا حداکثر سطح توانشان به تولید پرداخته‌اند و باعث شدند بهای نفت به پایین‌ترین سطح آن در چندین سال گذشته سقوط کند. بخش بزرگی از کاهش تولید جهانی نفت به دلیل آتش‌سوزی‌های کانادا و توقف برداشت از ذخایر نفت شیل این کشور رخ داده است.

سایر کشورهای تولید کننده نفت نیز با مشکلاتی مواجه شده اند. حمله شبه‌نظامیان نیجریه به خطوط انتقال نفت و بحران سیاسی لیبی، تولیدات این دو کشور را به میزان بسیاری کاهش داده است. ونزوئلا نیز به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی با موانعی در صادرات نفت مواجه شده است.

وقایع مختلف، همانند آتش سوزی ها، حملات شبه‌نظامیان و مشکلات دیگر در مجموع باعث شد 3.7 میلیون بشکه از تولید روزانه جهانی کاسته شود. در حالی که مهار آتش‌سوزی‌های کانادا می تواند روزانه یک میلیون بشکه نفت را به بازار جهانی بازگرداند، مشکلات نیجریه و لیبی ممکن است دراز مدت باشد.

نیجریه در مقابله با شبه نظامیان با مشکلاتی مواجه شده است. مخالفانی که در فعالیت های نفتی این کشور اختلال ایجاد کرده اند، بر خلاف نسل گذشته شبه‌نظامیان حاضر به مذاکره نیستند.

این اختلال‌ها خود به تنهایی باعث نگرانی در بازار جهانی نیستند؛ اما اکنون که تقاضا برای نفت افزایش یافته، جا برای خطا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

افزایش بی سابقه تولید نفت عربستان، به روزانه 10.2 میلیون بشکه در روز، به این معنا است که این کشور نیز نمی تواند کمبودهای احتمالی بازار را همانند گذشته جبران کند. از آن جایی که ظرفیت تولید مازاد به عنوان پشتیبانی برای بازار جهانی نفت محسوب می شود، می توان انتظار داشت این بازار آینده ای پرتلاطم را پیش رو داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار