سی‌ان‌ان: چرا امکان بازگشت بهای نفت به 30 دلار در هر بشکه وجود دارد؟

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به احتمال بازگشت بهای نفت به 30 دلار در هر بشکه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم "مت اگان" نوشت: آیا تصور می‌کنید بحران بر سر سقوط بهای نفت به پایان رسیده است؟ چندان مطمئن نباشید. دست‌کم شرکت خدمات مالی مورگان استنلی درباره اینکه بهای جهانی نفت بار دیگر به 30 دلار در هر بشکه برسد،هشدار داده است.

سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش آورد: از اواسط فوریه (اواخر بهمن 94) بهای جهانی نفت نزدیک به 100 درصد افزایش یافته است؛ اما کارشناسان مورگان استنلی معتقدند این افزایش بها فقط به دلیل کاهش تولیدات نفتی در نیجریه، کانادا و چند کشور دیگر رخ داد و برای همیشه پایدار باقی نمی‌ماند.

"آدام لانگسان،" رئیس بخش استراتژی بخش انرژی در مورگان استنلی، در این باره گفت: مازاد تولیدات نفتی جهان خیلی زود می‌تواند به حالت گذشته بازگردد و یک بار دیگر بهای جهانی طلای سیاه را به 30 تا 50 دلار در هر بشکه برساند. هشدار مورگان استنلی زنگ خطر را برای غول‌های نفتی که گمان می‌کنند دوران رکود به سر آمده است و دیگر مازاد تولیدات در بازار تکرار نمی‌شود، به صدا درآورد. وزیر انرژی جدید عربستان اخیر به سی‌ان‌ان مانی گفته بود بهای جهانی نفت تا پایان سال جاری میلادی به 60 دلار در هر بشکه نیز می‌رسد.

به عقیده کارشناسان مورگان استنلی، این یک باور ساده انگارانه است. دلیل اینکه چگونه بهای طلای سیاه از حدود 26 دلار در هر بشکه ماه گذشته به بیش از 50 دلار رسید، فقط کاهش تولیدات در برخی نقاط تاثیرگذار جهان بود. در برخی کشورهای غیر عضو اوپک نیز کاهش تولیدات گزارش شد. به عنوان مثال آمریکا در ماه مارس روزانه نیم میلیون بشکه نفت کمتر از سال گذشته استخراج کرد.

نمودار زیر کاهش ماهانه تولیدات نفت آمریکا را از دسامبر 2015 تا مارس 2016 نشان می‌دهد:

کاهش تولیدات نفتی آمریکا درست زمانی اتفاق افتاد که کانادا با اتش‌سوزی جنگل‌ها و نیجریه با اقدامات خرابکارانه شورشیان مسلح در تجهیزات نفتی روبرو شدند. همین موضوع  به یک‌باره حجم مازاد تولیدات نفت در بازار را کاهش داد. 

در پایان، مورگان استنلی 3 دلیل برای احتمال رکود مجدد بهای نفت ذکر شده است:

1. عوامل کاهش تولیدات نفتی در حال برطرف شدن هستند: پیش بینی می‌شود کانادا در اواسط جولای (اواخر تیر) با مهار کامل اتش‌سوزی‌ها یک بار دیگر تولیدات نفتی خود را به طور کامل از سر بگیرد. تولیدات نفتی دریای شمال و برزیل نیز به شرایط پایداری می‌رسد و حتی اگر نیجریه نتواند کاهش تولیدات خود را جبران کند، به اندازه کافی مازاد تولیدات نفتی وارد بازار خواهد شد.

2. موجودی تانکرهای ذخیره‌سازی نفت همچنان بالا است: سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اعلام کرد موجودی ذخیره شده نفت در تانکرها، هم‌اکنون 83 میلیون بشکه بیشتر از سال 2015 است.

3. نمی‌توان بر روی سرمایه‌گذاری آمریکا در ادامه حفاری و تکمیل چاه‌های نیمه کاره حساب کرد: در سه هفته گذشته، سرمایه‌گذاران در آمریکا پروزه‌های حفاریهای افقی چاه‌های نفتی را تقریبا متوقف کرده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار