با ایجاد اشتغال و حمایت از کارآفرینان می توان معضل بیکاری را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در حالی که مسئولان مازندران از کاهش 6 دهم درصدی آمار بیکاری در مازندران گزارش می دهند، اما از کاهش نیافتن تعداد بیکاران نیز سخن می گویند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران از کاهش 6 دهم درصدی آمار بیکاری در این استان خبر داد و گفت: 12.7 درصد آمار بیکاری در سال 93، پارسال به 12.1 درصد رسید و این میزان کاهش در حالی است که در سطح کشور، آمار بیکاری از 10.6 در سال 93 به 11 درصد در سال 94 رسیده است.

امید علی پارسا با بیان اینکه مازندران از لحاظ کاهش نرخ بیکاری در سال گذشته در رتبه پنجم قرار داشت، افزود: همه اینها با تلاش مجموعه دستگاههای اجرایی استان انجام شده است و در سال جدید نیز نرخ بیکاری کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه مازندران شاهد 26 هزار شغل جدید در دولت تدبیر و امید بوده است، افزود: اما آمار بیکاری همچنان بالاست و تعداد بیکاران افزایش یافته است.

یکی از مشکلات بخش سرمایهگذاری در استان که بعضاً با دلخوری سرمایهگذاران و فعالان بخشهای مختلف تجاری همراه میشود، بازه زمانی صدور مجوزها و استعلام هاست که در این رابطه، پنجره واحد سرمایهگذاری راه اندازی شد.

اما با توجه به اینکه آمار افراد اخراج شده از کار یا بر اثر تعدیل نیرو در سامانه ثبت نمی شود، نمیتوان به‌طور دقیق، میزان افراد اشتغال بهکار را همان تعدادی دانست که در سامانه ثبت هستند.

آیا 62 هزار اشتغال جدید در دولت یازدهم که در مازندران اعلام شده، بدون احتساب افراد انصراف از کار، تعدیل نیرو یا اخراج از کار است یا طبق آماری که در این مدت در سامانه اشتغال، فقط ثبت شدند؟

در حال حاضر، دست‌ کم 150 هزار نیروی کار مازندران بیکار هستند و اگر فرض کنیم که در دو سال گذشته 62 هزار نفر از این تعداد کم شدند، از طرفی نیز باید حداقل به همین میزان نیز آماری را در نظر بگیریم که به نیروی کار استان اضافه می شوند، لذا معضل بیکاری همواره با این استان و بسیاری از استان های کشور همراه است.

هر چند بر راهکار اقتصاد مقاومتی و تکیه بر اشتغال‌های خرد بسیار تأکید میشود، اما همچنان می بینیم منابع بانکی بیشتر به سمت طرح های کلان می رود که بخش قابل توجهی از دریافت کنندگان این قبیل تسهیلات نیز، حتی انحراف بالای 80 درصد در فعالیت خود داشته و منابع مالی در جایی غیر از آنچه عنوان کردهاند، صرف می شود.

در جلسات کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری مازندران مسئولان از ایجاد 4 هزار و 500 فرصت شغلی از سوی سازمان جهاد کشاورزی، ‌هزار و 81 شغل توسط ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، 6 هزار و 548 شغل توسط نهاد کمیته امداد، 2 هزار و 291 شغل توسط سازمان بهزیستی، 2 هزار و 584 شغل توسط بسیج سازندگی، همچنین فراهم آوردن 24 هزار و 100 فرصت شغلی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پارسال آمار دادند.

یکی از افراد بازاری که راضی به گفتن نامش نبود، می گوید: آنچه در آستانه نوروز امسال شاهد بودیم، نشانی از تپیدن نبض بازار نداشت، تولید کنندگان نیز بی رمق بودند و البته امیدوار به برجام تا شاید بتواند تغییری در وضعیت اقتصادی آنها ایجاد کند.

در این بین برخی از ادارات در پی ایجاد اشتغال با عنوان اقتصاد مقاومتی شدند تا بتوانند با اندکی حمایت و سرمایه اندک شغل ایجاد کنند.

یکی از کارآفرینانی که از طرح بسیج سازندگی استقبال کرده است، گفت: با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی یک کارگاه پرورش قارچ راه اندازی کرد.

آقای فتاحی افزود: با سرمایه اندک و اراده محکم توانست 2 هزار قطعه ماهی گرمابی، 50 راس گوسفند، و 150 قطعه مرغ، بوقلمون، غاز و اردک پرورش دهد و خانواده 7 نفره خود را هم در این مکان ها مشغول به کار کند.

این کارآفرین گفت: در حال حاضر تصمیم به راه اندازی پرورش زنبور عسل دارد تا بتواند علاوه بر درآمد بیشتر افراد زیادی را مشغول به کار کند.

تسهیلات به کارآفرینانی که انگیزه و پشتکار دارند سبب می شود تا اندک اندک بیکاری در جامعه ریشه کن شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار