معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:کرمانشاه از نظر شیوع "تب مالت" انسانی، استان چهارم یا پنجم کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛دکتر علیرضا امیری ، تب مالت را یک بیماری میکروبی دانست که بین انسان و دام مشترک است و تا آخر عمر هیچ راه درمانی ندارد.

 وی گفت :کرمانشاه از نظر شیوع این بیماری ، جایگاه چهارم یا پنجم کشور را دارد .

امیری تصریح کرد: وجود دام‌های سنتی و عشایری، استفاده از لبنیات سنتی و غیرپاستوریزه و همجواری با مرز و جابجایی‌های غیرمجاز دام از جمله دلایل شیوع بالای تب مالت در کرمانشاه است.

وی در خصوص شیوع این بیماری بین جمعیت دامی استان نیز یادآوری کرد: طی 18 هزار مورد خونگیری که سال گذشته از گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی استان انجام دادیم، حتی یک مورد از بروسلوز(تب مالت) را مشاهده نکردیم، اما چون خونگیری در جمعیت دام سبک مانند گوسفند و بز به دلیل کمبود اعتبار انجام نمی‌شود، میزان شیوع آن در دام سبک مشخص نیست.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه  ، تب، سقط جنین، کاهش تولید شیر، عقیمی و ... را از علائم بیماری در دام اعلام کرد.

به گفته این مسئول، این بیماری از روش‌های ساده مانند تماس با ترشحات دام، گوشت و شیر منتقل می‎شود.

وی اظهار کرد: مدت ماندگاری میکروب تب مالت در خاک 73 روز، در آب 53 روز، در کود 2.5 سال و در پشم دام 110 روز است.

امیری از شیوع بیشتر بروسلوز بین گوسفند و بز خبر داد و عنوان کرد: "بروسلا ملی‌تنسیس" گونه‌ای از بروسلا است که بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کند.

به گفته این مسئول، راه مقابله با این بیماری از سوی دامپزشکی اقدامات آموزشی، ترویجی و قرنطینه‌ای است که در راس آنها نیز مایه کوبی صورت می‌گیرد.

وی گفت: سال گذشته 80 هزار راس گاو و گوساله و بیش از 1.5 میلیون راس گوسفند و بز علیه تب مالت واکسینه شدند.

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.