کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ظرفیت پالایش روزانه نفت در جهان تا ماه اوت 4.5 میلیون بشکه افزایش یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اویل پرایس در مطلبی نوشت: طبق برآوردهای جدید، با افزایش ظرفیت پالایش نفت در سطح جهان از 97.25 میلیون بشکه در روز در ماه مارس به 101.8 میلیون بشکه در ماه اوت، انتظار می‌رود بازار جهانی نفت با موج تازه‌ای از تقاضا مواجه شود.

همانطورکه افزایش اخیر بهای نفت ناشی از کاهش عرضه این کالا به بازار است، کارشناسان معتقدند افزایش تقاضا برای خرید نفت نیز طی ماه‌های آتی بهای آن را افزایش خواهد داد.   

پیش‌بینی افزایش حدود 4.5 میلیون بشکه‌ای تقاضا برای خرید نفت در بازار در شرایطی صورت می‌گیرد که کاهش تولید نفت در سطح جهان، پالایشگاه‌های مختلف را به رقابت با یکدیگر برای خرید بیشتر نفت واداشته است.

برخی گزارش‍ها پیش‌بینی می‌کنند ظرفیت پالایش نفت خام در سطح جهان طی پنج سال آینده با رشد شدیدی مواجه خواهد شد و در این میان، چین، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و خاورمیانه بیشترین سهم را در این رشد خواهند داشت.

طبق محتاطانه‌ترین پیش‌بینی‌های انجام شده، تا سال 2020 میلادی حدود 9.4 میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشگاهی جهان اضافه خواهد شد. این در حالیست که برخی گزارش‌ها حتی یک افزایش 25 تا 28 میلیون بشکه‌ای را نیز طی 5 سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند.

در حال حاضر، گزارش‌های مختلف حاکی از افزایش ظرفیت پالایش نفت چین و هند در آینده نزدیک است. هر دو کشور به تازگی واردات نفتی خود را افزایش داده‌اند تا مادامیکه بهای نفت در زیر 50 دلار در هر بشکه قرار دارد، تا حد امکان ذخایر نفتی استراتژیک خود را افزایش دهند. طبق آمار موجود، در سه ماهه نخست 2016، سهم چین و هند در رشد تقاضای جهانی نفت حدود 50 درصد بود. 

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برای خرید نفت در ادامه سال جاری میلادی و همچنین در سال 2017 افزایش یابد، انتظار می‌رود که ظرفیت پالایشگاهی کشورهای واردکننده نیز با سرعت بیشتری افزایش یابد تا این کشورها در آینده نزدیک با افزایش یافتن تقاضا بتوانند نیاز داخلی خود به فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل، سوخت هواپیما، سوخت کشتی و انواع روغن‌های صنعتی را تامین کنند. 

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نفتی جهان معتقدند افزایش تقاضا برای خرید نفت توام با افزایش ظریف پالایشگاهی کشورهای واردکننده، فرصت خوبی را برای افزایش بهای نفت طی 5 سال آینده فراهم خواهد کرد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار