مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران گفت: در حالی که خودروساز خودروی صفر خود را بیش از 2 سال گارانتی نمی کند، چرا معافیت معاینه فنی باید 5 سال باشد؟

خودروسازان بیش از 2 سال خودروی خود را گارانتی نمی کنند/حسینی منش:چرا معافیت سلامت خودروهای صفر باید 5 سال باشد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید نواب حسینی منش ،مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران در نشست خبری سامان بخشی سامانه معاینه فنی کشور گفت: تا حدود یک ماه آینده تمام مراکز در کشور به سامانه یکپارچه سازی معاینه فنی(سیمفای) مجهز می شوند.

وی افزود: در حال حاضر 90 درصد مراکز معاینه فنی در کل کشور به سامانه سیمفای وصل هستند؛ همچنین در صورتی که تا یک ماه آینده هر مرکز معاینه فنی که به سامانه سیمفای وصل نشود از درجه اعتبار ساقط می شود.

حسینی منش بیان کرد: در روزهایی که شدت آلودگی هوا بالا است انگشت اتهام به سمت معاینه فنی است در حالی که این تصور اشتباه است و در بحث آلودگی هوا فقط یک سازمان یا دستگاه دخیل نیست، براساس مطالعات فنی سهم معاینه فنی در آلودگی هوای شهر تهران حدود 10 درصد اعلام شده است.

وی گفت: اصل معاینه فنی ایمنی خودرو است و با اخذ معاینه فنی اطمینان خاطر از سفری به دور از حادثه را داریم ضمناً پلیس به جد در خصوص برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی قبول زحمت کرده است.

مدیر عامل ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران اذعان کرد:‌ سن معافیت معاینه فنی در کشور ما پشتوانه علمی ندارد وقتی شرکت‌های خودرو ساز بیش از دوسال خودرو تولیدی خود را گارانتی نمی‌کنند، چرا باید 5 سال نیازی به معاینه فنی نداشته باشد، قانون گذار بایستی سن معاینه فنی را به دو سال کاهش دهد، این در حالی است که در اکثر کشورها معافیت خودروهای صفر از معاینه فنی کمتر از دو سال است.

حسینی منش با بیان اینکه سالانه کشته‌های زیادی به خاطر نقص فنی خودرو حادث می‌شود، افزود: یکی از ثمرات سامانه سیمفا بحث نظارت پلیس توسط سیستم‌های مکانیزه است و امکان نظارت و کنترل تمام خودروها توسط عوامل پلیس وجود ندارد.

وی افزود: با تجهیز مراکز معاینه فنی به سامانه سیمفای از این پس برای خرید طرح ترافیک روزانه و هفتگی داشتن معاینه فنی معتبر الزامی است، البته این الزام برای طرح ترافیک سالانه  از سالیان قبل بوده است.

حسینی منش گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها در حوزه معاینه فنی بحث  برخورد با وسایل نقلیه گازسوز و نظارت بر مخازن وسایل نقلیه است و در همین خصوص جهت نظارت بر خودروهای CNG آموزش‌های لازم در مراکز معاینه فنی در حال انجام است، البته فعلا این نظارت بر روی مخازن اتوبوس‌ها است.

مدیر عامل ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه40 درصد آلودگی هوای شهر، تردد خودروهای فرسوده است بیان کرد:‌ طبق قانون برای خودروهای فرسوده معاینه فنی صادر نمی‌شود؛ همچنین یکی از برنامه‌های معاینه فنی بحث باشگاه مشتریان ستاد تهران است که تا دو سه ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد و زماندهی و نوبت دهی از طریق باشگاه مشتریان مدیریت می‌شوند.

مدیر عامل ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران بیان کرد:‌ در شهر تهران 10 خط برای معاینه فنی موتور سیکلت‌ها وجود دارد و آمادگی لازم برای ارائه خدمات به این وسایل نقلیه را داریم، البته مراجعات راکبان موتور سیکلت‌ها برای اخذ معاینه فنی کم است، این در حالی است که درصدی از موتور سواران قوانین را رعایت نمی‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار