سامانه یکپارچه معاینه فنی و اطلاعات آن در شرایطی در اختیار پلیس راهور قرار گرفته که در حال حاضر آمارها موید وجود دو میلیون خودروی فاقد معایه فنی در پایتختت است،کثرت و تعددی که پلیس را به آزمونی سخت در مهار خودروها فرا می‌خواند.

آزمون پلیس در مقابله با خودروهای فاقد معاینه فنی/جولان دو میلیون خودروی بدون معاینه فنی در تهران
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،پلیس راهور کشور از قریب به دو هفته پیش،اطلاعات مرتبط با معاینه فنی تمامی خودروهای کشو را در اختیار گرفت.

اگرچه همچنان در برخی از شهرها،آمار دقیقی از میزان خودروهای برخوردار از برگه معاینه فنی احصاء نشده است، اما در پایتخت ایران،شرایط بگونه دیگری است،منطقه و محدوده ای که بیشتر از دیگر نقاط کشور لزوم رسیدگی و کنترل خودروها در آن احساس می شود.

بحران آلودگی هوا و حبس آلاینده های زیست محیطی بر فراز پایتخت در تابستان و زمستان،لزوم و ضرورت لحاظ کردن دقت نظر مضاعف و اعمال تدابیر سخت گیرانه برای کنترل استانداردهای زیست محیطی خودروها را اجتناب ناپذیر ساخته است.

بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه ها،قریب به 530 هزار خودروی سبک در سال گذشته و در شهر تهران تحت معاینه فنی قرار گرفته اند،عدد و رقمی که تنها 16 درصد از کل خودروهای موجود در تهران را شامل می شود.

در واقع بیش از 3 میلیون خودروی پلاک شده در پایتخت تردد می کنند که قریب به 500 هزار دستگاه از آنها از معاینه فنی معاف هستند(به علت عمر زیر 5 سال )با این اوصاف،در حال حاضر 2 میلیون خودروی فاقد معاینه فنی در پایتخت وجود دارد که به نوعی در آلودگی هوای تهران متهم هستند و بررسی ها موید نقش قابل توجه این اتومبیل ها در بحران آلایندگی هوا است.

*دلیل ضرورت معاینه  فنی خودوها چیست؟

اگرچه در طول ماه های گذشته مباحثی در خصوص برخی از کاستی ها و انحرافات در معاینه فنی خودروها مطرح شد که به نوعی وجاهت آن را زیر سئوال می بُرد (که البته راه اندازی سامانه یکپارچه نقش بسزایی در رفع شبهات مطورحه در این خصوص دارد)اما نباید از نظر دور داشت حتی در صورت صحت طرح برخی مباحث نیز،اصل معاینه فنی امری است که با رعایت اصولی آن می توان از بروز بخش قابل توجهی از مخاطرات زیست محیطی و وقوع حوادث و تصادفات احتمالی پیشگیری کرد.

اعمال 18آزمایش در بخش های متعدد حیاتی خودرو،اعم از ترمز،کمک فنر،چراغ های هشدار دهنده،انحراف چرخ ها و...از نمونه مواردی است که موید میزان اهمیت آزمایشات مذکور در افزایش ضریب ایمنی اتومبیل ها است.

از سوی دیگر اعمال تست آلایندگی و کنترل میزان انتشار گازهای سمی و...از دیگر مزایای این آزمایش حائز اهمیت به شمار می رود که به نوبه خود می تواند در تضمین سلامت زیست محیطی کلانشهری همچون تهران ،مطلوب اثر واقع شود.

حال به تمامی این مزایا بیفزایید کنترل سوخت مصرفی خودرو را که در حال حاضر به عنوان دغدغه ای جدی در کشور مطرح است.

بر اساس ارزیابی های انجام شده،اعمال معاینه فنی و حصول استانداردهای لازم تا 25 درصد در کاهش آلودگی هوا و 13 درصد کاهش سوخت مصرفی مثمر ثمر است.

*اعمال قانون معاینه فنی،ضرورتی اجتناب ناپذیر

با چنین اوصاف و مزایایی،لزوم اعمال قانون و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی،بیش از پیش احساس می شود، اعمال قانونی که از پشتوانه لازم اجرایی نیز برخوردار است،زیرا ضوابط و قوانین خودروهای فاقد معاینه فنی را متخلف اطلاق می کند و تردد و عبور و مرور آن از منع قانونی برخوردار است.

آنچنان که در آیین نامه اجرایی معاینه فنی(مصوب 1382 هیات وزیران)بر این امر تاکید شده و در افزایش نرخ جرایم نیز،جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از 20 هزار تومان به 40 هزار تومان افزایش یافته است.

در چنین شرایطی و با توجه به فعال شدن سامانه سیمفا،انتظار می رود اعمال قانون و برخورد پلیس با جدیت بیشتری نسبت به گذشته لحاظ شود،امری که با توجه به راه اندازی سامانه مذکور،دیگر ضرورتی برای حضور فیزیکی پلیس نیز وجود ندارد و با اتکای به امکانات الکترونیکی می توان برخوردهای لازم و مقتضی را در این حوزه اعمال و عملیاتی کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار