رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: همزمان با فرا رسیدن فصل گرما و آغاز فعالیت کنه‌ها، افرادی که در تماس مستقیم با دام زنده و گوشت قرمز هستند به منظور جلوگیری از تب کریمه کنگو رعایت موارد بهداشتی را جدی بگیرند.

هشدار به دامداران کرمان،تب کنگو از راه رسیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان بنا به اعلام روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان دکتر مهدی رادمهر بیان کرد : تب کریمه - کنگو بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ای است که در دام تظاهرات بالینی مشخصی ندارد. مخازن ویروس در طبیعت کنه‌ها ، گاو، گوسفند، بز، شتر، شترمرغ و خرگوش است.
وی افزود: در فصول گرم سال یعنی ازاواسط بهار تا اواسط پاییز که بیشترین احتمال حضور کنه‌های ناقل در طبیعت وجود دارد، پرخطرترین زمان سال برای ابتلا به این بیماری است.

رادمهر گفت: مشاغلی مثل کارگران کشتارگاه، قصابان، چوپانان، دامداران، زنان خانه دار، دامپزشکان، پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی از جمله رده‌های شغلی در معرض خطر هستند.

وی راه‌های سرایت بیماری به انسان را از طریق تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات آن، تماس مستقیم با انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس با فرآورده‌های خام حاصل از دام آلوده به‌ویژه گوشت قرمز که مراحل جمود نعشی و نگه‌داری در سردخانه را طی نکرده است، ذکر کرد.

وی همچنین عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلای به بیماری در انسان را پرهیز جدی از نگه‌داری دام به‌خصوص گوسفند و بز در منازل، اجتناب از کشتار دام در منازل، معابر و مکان‌های عمومی، اقدام به سم‌پاشی مرتب دام‌ها و جایگاه نگه‌داری آن‌ها در تمامی سال به‌خصوص در فصل گرم، خرید گوشت از مراکز معتبر و نگهداری گوشت تازه گرم حداقل به مدت24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد(دمای یخچال) قبل از مصرف و تکه کردن گوشت با دستکش، پرهیز از خوردن جگر خام و نگهداری آن به مدت 48 ساعت قبل از مصرف در یخچال،پوشیدن لباس کار کامل و یکسره و استفاده از کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و عینک محافظ برای کارگران کشتارگاه برای جلوگیری از گزش کنه‌ها و ورود آن‌ها به داخل لباس برشمرد..

رادمهر افزود مقاومت ویروس عامل بیماری در برابر حرارت کم است و پخته شدن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن عامل بیماری می شود .

وی از مردم خواست به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه ضمن توجه به توصیه‌های دامپزشکی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مورد کشتار دام در منازل و یا فروش گوشت در خارج از قصابی، موارد را به دامپزشکی اطلاع دهند..

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار