مقاومت هشت ساله ی مردم ایران در جنگ تحمیلی دستاوردهای گرانبهایی از جمله شهدا، جانبازان ، رزمندگان و ایثارگران که امروزسمبل مقاومت و اقتدار هستند را برای ملت ایران به ارمغان آورد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ اما این ایثار و از خود گشتگی دارای فرهنگی غنی و با ارزش است که باید بدست ما و تلاشگران فرهنگی کشورمان حفظ شود تا این فرهنگ با ارزش دوران دفاع مقدس به نسلهای آینده به ارمغان بماند . یکی از کسانی که همه هم و غم خود را برای حفظ این فرهنگ با ارزش صرف کره است ، حاج قاسم صادقی  رزمنده ای از دوران دفاع مقدس است . رزمنده ای که خود شاهد بسیاری از حوادث آن دوران بود . حوادثی که نقل آن برای نسل امروز کشورمان وظیفه ای خطیر است که به اندازه همان نبرد در جبهه های جنگ ارزش دارد . او برای احیای معنویت آن دوران  و تجدید خاطره از همرزمانش به دشت ذوالفقاریه آبادان آمده است  .
او می گوید که می خواهد خاکریزها و سنگرهای اوایل جنگ را در اینجا بازسازی کند. او به مناطقی که رزمندگان اسلام در آن زمان  از خود حماسه ها داشتند سر می زند و با ساختن سنگر و نشاندن عکس رزمندگان  دوران دفاع مقدس در بالای این سنگرها به مخاطبان و به بازدید کنندگان حال و هوای آن دوران را ترسیم میکند .
او خانه و زندگیش را رها کرده و از تهران به دشت ذوالفقاریه آبادان کوچ کرده است. تا احیاگر صحنه های رزمندگان صحنه ساز دفاع مقدس باشد .
 سنگرهای زیادی توسط حاج قاسم در دشت ذوالفقاریه آبادان بازسازی شد . اوحتی  خانواده های رزمندگان  را  هم به این مناطق می آورد تا به آنها نشان دهد که عزیزانشان چه حوادث و خاطراتی را در این دشتهای سوزان  پشت سر گذاشتند.
حاج قاسم می گوید: این کارمن به هیچ وجه احیای جنگ نیست بلکه احیای معنویت جنگ است .یادآوری  روزهایی است که نیرو های ما با دست خالی مقابل استکبار جهانی ایستادند و در همین منطقه دشمن را به زانو درآوردند .
حاج قاسم با زبان روزه در گرمای این روزهای آبادان با تمام توان خود کار می کند . هدفش از این همه تلاش بازسازی یادمان هشت سال دفاع مقدس است . یادمانی برای اتصال دو نسلی که از جنگ خاطره دارند و نسلی که هرگز جنگ را ندیده اند.
الگویش رزمندگان بودند و دانشگاه  جبهه ،  که مفاهیمی همچون  ایثار، شهادت طلبی ، شجاعت و پایداری را در اندیشه و منش مردم سرزمین ایران  به یادگار گذاشته است.
حاج قاسم  می گوید : ماه رمضان سالهای  1359 یا 60 بود رزمندگان  در گرمای بالای چهل درجه  در سنگرها و خاکریزها روزه می گرفتند.اما این روزه داری در گرمای طاقت فرسای جنوب مانع خوب جنگیدن آنها نمی شد .روزه می گرفتند و می جنگیدند و خم به ابرو نمی آوردند.
او حرفهای زیادی برای گفتن از رفقای شهیدش درهشت سال دفاع مقدس داشت . خاطراتی تلخ و شیرینی که او را بعد از گذشت چندین سال دوباره به این منطقه کشانده بود.
یکی از شهیدانی که از او یاد  میکند شهید محمد یزدانی است   . می گوید: ظهر عاشورا  در همین مکان در  دشت ذوالفقاریه به شهادت رسید .بعد از شهادتش وقتی برای نماز پشت سرش ایستادیم  تعدادمان با شهید 72 نفر بود .
از شهید دیگری به نام شهید شاهرخ ضرغام میگوید :  لقب این شهید  حر انقلاب بوده است . این لقب را به دلیل به او نسبت می دهند که زندگی این شهید قبل و بعد از انقلاب تفاوت بسیاری داست . زمانی که هواپیماهای دشمن این منطقه را بمباران کردند وی به شهادت رسید  و مفقودالاثرشد. امروزه شهید ضرغامی  جزو شهدای مستجاب الدعوه است.
حاج قاسم صادقی به همراه خانواده به مناطق جنگی آمده است دختر حاج قاسم می گوید : شهدا صفا و صمیمت داشتند. بعضی از این رزمندگان و شهدا در زمان جنگ سن بسیار کمی داشتند درس و مدرسه را برای هدفی بزرگتر و دفاع از این مرز و بوم رها کردند.
حاج قاسم صادقی قصد دارد تا 5 مهر ماه  و در سالروز شکست حصر آبادان این فضا معنوی خاطره انگیز  را برای عموم مردم به نمایش بگذارد.
یکی از زایرانی که از سنگرهای بازسازی شده حاج قاسم بازدید کرده بود گفت: خیلی برایم جالب بود و حس خاصی با دیدن این سنگرها به من دست داد. واقعا می توان حال و هوای رزمندگان آن دوران را در این مکان درک کرد.
زایر دیگری گفت: کار با ارزشی است . ای کاش می شده همه سنگرهایی را رزمندگان ما در آنها حماسه سازی کردند بازسازی کرد . زیرا از این طریق خیلی بهتر می توان نسل جوان را  با این ارزشها آشنا کرد.
حاج قاسم صادقی همچنان سنگرها و یادگاریهای  دوستان هم رزمش را بازسازی میکند تا همگان بدانند که در این سنگرها چه گذشت و چه خونها بر زمین ریخته شد.
نباید فراموش کرد که همه ما باید حاج قاسم جبهه ها باشیم و احیا کننده ارزشها . چه انهایی که جبهه ها را درک کردند و چه آنهایی که جبهه هارا ندیدند . اما میتوان آن ارزشهارا شناخت و برای حفظ این میراث بزرگ ملی و دینی کشور تلاش کرد.
میراثی که سرمایه بزرگ فرهنگی ماست. مفاخر بزرگ هشت سال دفاع مقدس و دستاوردهای باارزشی که این دوران برای نسل امروز ما به یادگار  گذاشته است  .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نورا....
۱۴:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
با سلام امید است صداقت و امانت و خلوص نیت در انجام کار باشد و اسامی رزمندگان اصلی جپهه ذوالفقاری آبادان حذف نشود و کسان دیگری بجای آنها جایگزین شود که اصلاً درآن عملیات حضور نداشته اند.