يكي از مشكلات و نابساماني هاي تربت جام، همچون بسياري از شهرهاي ديگر كشور،‌ مشكل آلودگي بصري يا ديداري است كه از آن به عنوان آلودگي منظر هم ياد مي كنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،اين نوع از آلودگي معمولا کمتر مورد توجه مردم و مسئولين شهري قرار مي گيرد، در صورتیکه اهمیت آن در مقایسه با آلودگی‌های زیست محیطی دیگر‌ کمتر نیست.

چرا كه تأثیر آلودگی‌های دیداری بر ناهنجاری روانی، بیماری‌های روحی و اختلالات رفتاری انسان‌‌ها مي تواند قابل توجه باشد. با گذشت زمان، آثار و پیامدهای آلودگي ديداري در حال افزایش است و هیچ تابلوی هشدار دهنده‌ای نیست که سطح این نوع‌ آلودگی را در میادین شهرها، همچون تابلوهاي آلودگي هوا، به آگاهی شهروندان برساند.

برخی از این آلودگی ها به علت نبود فضاهای کافی و مشخص برای تبلیغات محیطی واحدهای اقتصادی و همچنین اطلاع رسانی نمایشگاه ها، همایشها و حتی مراسم ها و مناسبت های ملی مذهبی است که در قالب بنر و پارچه نویسی با حجم انبوهی در سطح شهر تا چایی که آیلندها و ستون های روشنایی بلوار ها و حتی ستون های وسط خیابان ها را می پوشانند.

به علت عایق نبودن کابل های ستون های شبکه برق رسانی شهری، مجبورند درختان کاج که در حاشیه خیابان های شهر سالها رشد کرده اند و همشیه باعث زیبایی بودند را کوتاه کنند تا موجب اتصالات برقی نشود و می بینیم که نمای ناهجاری از درختان سبز و زیبا را باید مردم تحمل کنند.

هنر با ساخت و فيزيك شهر ارتباط دارد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان تربت جام در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: خودروهای فرسوده، صنوف آلاينده و مزاحم شهري ،‌ نماي نامناسب برخي از ساختمان ها و بناهای نیمه‌کاره، اراضي فاقد حصار در شهر كه تبديل به محل تخليه زباله ها گرديده، تابلو‌های تبلیغاتی‌، تابلوهاي صنوف مختلف،‌ ‌داربست هائي كه هر از گاهي در سطح شهر و در داخل ميادين براي اطلاع رساني موضوعي برپا مي گردد،‌ پارچه نوشته هاي تبليغاتي از تيرهاي برق نصب شده در آيلندهاي چهار خيابان اصلي شهر كه از زمان رويداد، تبليغ شده، بر آن روزها و روزها ميگذرد و همچنان آويزان است و جمع آوري نشده اند،‌ نوشته‌های روی دیوارها و مواردی دیگر که دیگر نمادهای آلودگی بصری در شهرها هستند نقطه مقابل،‌ فضای پاک دیداری و مناظر زیبا، می‌‌تواند نقش مهمی در رشد ویژگی‌های انسانی در افراد جامعه و به ویژه کودکان داشته باشد.

(جواد دامن پاک) افزود: کارشناسان شهری بر این باورند که شهرهاي برخوردار از محیط بصري مطلوب، می تواند با وسعت بخشیدن به تجربه زیباشناختی شهروندان، موجبات ارتقاي تصویر ذهنی جامعه از خویش و تقویت غرور مدنی آنان را فراهم ساخته و با اعتلا بخشیدن به وجهه شهر، توان رقابتی شهر را براي جذب هر چه بیشتر سرمایه و اقشار خلاق تقویت کند.

این مقام مسئول معتقد است: آلودگي دیداري كه در سطح شهرها ديده مي‌شود، در دراز مدت انسان را دچار پريشاني ذهني و بيماري روحي مي‌كند. شما در خيابان‌هاي شهر با انواع و اقسام تصاوير تبليغاتي روبه‌رو هستيد و هر روزه آنها را در ذهن خود مرور مي كنيد؛ اما از اين موضوع آگاه نيستيد كه اين تصاوير، باعث آشفتگي ذهن شده و تمركز فكري افراد را كاهش مي دهند. آلودگي دیداری و شنیداری كه در شهر ها می بینيم، يكي از دلايل اصلي كاهش بازده كاري در ميان شهروندان است. به عبارت بهتر، بسياري از برخوردها و مشاجرات كه در شهر صورت مي گيرد، تحت تأثير سوءآلودگي‌هاي شهري به ويژه دیداری و شنیداری است.

دامن پاک اعلام کرد: در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا، تبليغات شهري و تصاوير موجود در خيابان‌ها بر پایه اصول شهرسازي تنظيم شده و هر محله بر پایه بافت شهري، تبليغات خاص خود را دارد. حتي رنگ‌بندي ساختمان‌ها نيز معياري خاص براي خود دارد. در حقيقت ساختمان سازي و تبليغات محله‌هاي شهري در اين كشورها، قاعده‌مند است.

رئیس اداره محیط زیست تربت جام بر این باور است : بايد براي تبليغات محيطي، برنامه منجسم و متمركز در نظر گرفته شود تا از آلودگي‌هاي بيشتر بصري جلوگيري شود. همچنين عواملي مانند معناي اجتماعي يك بخش از شهر، نقش و وظيفه آن، سابقه تاريخي يا حتي نام آن را بر نماياني شهر و بر تصويري كه افراد از شهر در ذهن خود ايجاد مي‌كنند، موثر مي‌دانند. به این ترتیب، براي ايجاد تغيير و تأثير در فرم شهر، هنر مي‌تواند همانند ابزاري كارآمد به خدمت گرفته شود و فرم را شكل دهد تا شهر به گونه‌اي زيبا جلوه كند.

این مسئول به جایگاه هنر در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: شايد بتوان گفت كاربرد هنر در فرآيند شكل‌گيري كالبد، يكي از دلا‌يلي است كه مكان و كالبدي زيبا و فرح‌بخش به نظر آيد و كالبد ديگري نازيبا و آزاردهنده جلوه كند. شايد با اين استدلا‌ل، بتوان به اين پرسش اساسي پاسخ داد كه چگونه است حضور در برخي از فضاهاي شهري همراه با احساس لذت و آرامش است و حضور در فضايي ديگرشهر خسته‌كننده است. گاه در آن احساس غرور، لذت و آرامش مي‌كنيم و در ديگري احساس كسالت، ناآرامي‌ و تلا‌طم.

جواد دامن پاک ادامه داد: نحوه استقرار بافت‌هاي شهري، شكل و فرم فضاهاي شهري، ميادين، پارك‌ها، نماهاي بيروني كوچه‌ها، خيابان‌ها، ساختمان‌ها، طراحي علا‌یم شهري، طراحي شبكه‌هاي ارتباطي، طراحي ايستگاه‌هاي مترو و اتوبوس و سرانجام گرافيك شهري، همه و همه، در قالب هنر و فعاليت‌هاي هنري قابل طرح و بررسي است. هنر با ساخت و فيزيك شهر ارتباط دارد و بي‌توجهي به آن از عوامل مهم ايجاد ناهنجاري دیداري در سطح شهرهاست.

وی يكي ديگر از مصاديق آلودگي هاي منظر در شهر تربت جام را نابساماني تبليغات محيطي برشمرد و گفت: درسال هاي اخير نياز فعالان اقتصادي شهر به اطلاع رساني و تبليغ توليدات، محصولات و بعضاً خدمات خود بيشتر و بيشتر گرديده است. عده‌ای فرصت طلب با سوءاستفاده از سکوت شهروندان در برابر آلودگی‌های مختلف، آلودگی‌های دیداری را نیز به مجموعه آلودگی‌هایی که امروزه زندگی شهری را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، افزوده‌اند. آنها با استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی گوناگون، ناآرامی‌های دیداری زیادی را در شهرها پدید آورده‌اند. نوشته‌های تبلیغاتی در کنار تابلوهای بزرگ و همچنین آگهی‌های تبلیغاتی مختلفی که روی درب و دیوار نصب و درج می‌شوند، در بلندمدت سبب خستگی و آزار چشم شده و در نتیجه به روان انسان‌ها صدمه می‌زنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: هم‌اکنون حجم چشمگیری از فضای شهری در اختیار تبلیغات است، حال اگر شیوه‌های تبلیغاتی اصولی و قانونمند انجام و تبلیغات ساماندهی شود، آرامش روحی شهروندانی که به ناچار هر روز از کنار این آلودگی‌های دیواری عبور می‌کنند، افزایش می‌یابد.

جواد دامن پاک ادامه داد: از آنجا ‌که صنعت تبلیغات در کشور، صنعت جدید و نوپایی است، هیچ‌گونه مطالعه‌ای از نظر شکل‌، ابعاد و محل استقرار تبلیغات و حتی شرکت‌های تبلیغاتی انجام نشده است. به ‌طور کل، ما انسان‌ها آنقدر که به گوش و صداهای ناهنجار محیطی حساس هستیم، به چشم و آلودگی‌های بصری اهمیت نمی‌دهیم و در حقیقت، آنها را نادیده گرفته‌ایم. درحالی‌‌ که هرآنچه، پیرامون ما دیده می‌شود، ناخودآگاه تأثیرات مثبت و منفی در ما خواهند داشت.

رئیس محیط زیست تربت جام به گسترش تبلیغات و تنوع تابلوها و آگهی‌های تجاری در سطح شهر اشاره کردو افزود: با این تنوع، مردم با موجی از ابهامات روبه رو شده‌اند که وجود یک سیستم قانونمند و علمی، می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از آن را از میان بردارد و محیط مناسبی را برای زندگی انسان‌ها به ‌وجود آورد که باید گفت، گرافیست‌ها و طراحان محیطی در دستیابی به چنین اهدافی نقش بسیار مهمی را به ‌عهده دارند.

وی ادامه داد: بیشتر وقت مردم ساکن شهرها، در محل کار، اطراف محل زندگی،‌ اماکن تفریحی و… سپری می‌شود و چشم انسان در چنین مکان‌هایی باید دست کم سه برابر شرایط عادی و معمولی انرژی صرف کند؛ ناهماهنگی تابلوهای شهری، ساختار سازه‌ها و موضوع طرح‌‌های تابلوهای تبلیغاتی و همچنین نبود هماهنگی در ساختار تبلیغاتی محیطی سبب سردرگمی دیداری و خستگی چشم می‌شوند.

دامن پاک معتقد است: آیا برای افرادی که هیچ اطلاعاتی درباره علوم و مفاهیم اولیه واژه‌های دیداری تبلیغاتی ندارند،‌ این تبلیغات موثر است؟ یا این که تنها سبب خستگی بیشتر او پس از ساعت‌ها کار روزانه می‌شود؟ به نظر می‌رسد، شهروندانی که مخاطبان اصلی پیام‌های تبلیغاتی هستند، در برخورداری از محیطی آرام و رویارویی با تصاویر و هنرهای درست و اصولی دیداری حقی دارند که بیشتر آنها نادیده گرفته شده است.اگر در تابلوهای تبلیغات شهری ضوابط مشخصی نباشد، به تدریج آرامش و زیبایی محیط،کاهش یافته و پدیده‌های نوظهوری مانند آلودگی‌های دیداری، بیش از پیش زندگی ما انسان‌ها را در معرض تهدید خود قرار خواهد داد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.