بحران آب در دشت قزوین موجب شد تا مسئولان با جدیت بیشتری تصمیم به پلمب چاه های غیرمجاز بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛این تصمیم در جلسه شورای حفاظت منابع آبی های زیرزمینی استان به ریاست استاندار و با حضور مسئولین مربوطه گرفته شد.


استاندار قزوین گفت: باید با فوریت تمام چاه های غیرمجاز مربوط به سال 85 به بعد را برای حفاظت از آب های زیرزمینی مسدود کنیم.

فریدون همتی افزود: اگه این چاه های غیرمجاز را پلمب نکیم در آینده باید شاهد بیشتر شدن فرو نشست زمین، بیابانی و شور شدن دشت قزوین باشیم.

وی در مورد  چاه های غیرمجازقبل از سال 85  هم اضافه کرد: صاحبان این چاهها می توانند  25 متر معکب آب از این چاهها برداشت کنند و استفاده از باقی آن با نظر فرمانداران و کشاورزان مدیریت شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه یکی دیگر از راه های مقابله با کم آبی در دشت قزوین تغییر الگوی کشت است اظهار داشت : کاشت محصولاتی مانند خیار، هندوانه و خربزه که آب زیادی مصرف می کند متوقف شود و آب ها را به سوی محصولات استراتژیکی مانند گندم و جو هدایت کنیم.

همتی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و مدیریت درست باید مانع از بین رفتن اشتغال و در آمد کشاورزان و باغ داران شویم.

وی عنوان کرد: باید آب های زیرزمینی را با مدیریت درست در دوره ی بیست ساله به سطح قابل قبولی برسانیم وگرنه در سه ، چهار سال آینده شاهد بحران بیشتردشت قزوین خواهیم بود.

 در ادامه  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین هم از افزایش بارندگی در سالجاری خبر داد و افزود: امسال  365 میلیمتر بارندگی داستیم که نسبت به میانگین بارندگی استان که 317 میلیمتر است افزایش داشته .

حمید پویا اضافه کرد: این میزان بارندگی فقط بخش ی از کمبودها را برطرف کرده و نیازمند مدیریت بیشتر مصرف آب هستیم.

وی سهم کشاورزی استان را از منابع آبی سد طالقان را  200میلیون متر معکب اعلام کرد و اضافه کرد:  سهم استان از آب شرب این سد 60 میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین همچنین با اشاره به پلمب هزار و 66 چاه غیرمجاز از سال 93 تاکنون گفت:با مسدود کردن این چاهها 180 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

وی افزود: با کنترل 212 چاه مجاز  از اضافه برداشت 40 میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.
انتهای پیام/

 

 
   


 

 

 
برچسب ها: پلمب ، چاه ، غیرمجاز ، آب ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار