محققان دانشگاه صنعتی اصفهان روش آزمایشگاهی برای تعیین دقیق مقادیر اندک نوعی ترکیب شیمیایی موجود در آب ارائه دادند.

محمد سراجی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روشی برای بررسی و آنالیز آلاینده های موجود در آب آشامیدنی و آب رودخانه ها اظهار داشت: ضدعفونی آب آشامیدنی به‌وسیله‌ کلر می تواند یک نوع ترکیب شیمیایی سمی و بی‌رنگ به نام کلروفنل ایجاد کند. به همین علت محققان روش های بسیاری را برای اندازه گیری این ترکیب ارائه دادند.

وی توضیح داد: از کلروفنل‌ها به‌عنوان مواد نگهدارنده چوب، ضدعفونی‌کننده، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها استفاده می‌شود و از طرفی ضدعفونی آب به وسیله کلر می‌تواند موجب ایجاد این ماده‌ی سمی و سرطان‌زا در محیط آبی شود. بنابراین تعیین مقادیر اندک آن‌ها به ‌منظور تأمین سلامت جامعه گامی ضروری است.

سراجی با اشاره به طرح اخیر محققان دانشگاه صنعتی اصفهان، ادامه داد: محققان روش آزمایشگاهی جدیدی را برای اندازه‌گیری دقیق مقادیر اندک کلروفنل‌ها معرفی کرده‌اند. در این روش، ابتدا ترکیبات کلروفنل از طریق غشاء یک فیبر توخالی به درون محلول درون فیبر استخراج می‌شوند و بعد از استخراج ترکیبات به درون محلول درون فیبر، کلروفنل‌های استخراج شده توسط یک نانوجاذب جامد که بر روی یک سیم قرار گرفته است، جذب می‌شوند.

محقق دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در حین فرآیند جذب، کلروفنل‌های استخراج شده با استیک آنیدرید واکنش داده و به مشتقات استری خود تبدیل می‌شود. سپس نانوجاذب سیمی شکل به کمک یک وسیله‌ی مخصوص درون دستگاه کروماتوگرافی گازی تزریق شده و ترکیبات کلروفنل جذب‌شده اندازه‌گیری می‌شود.

سراجی یادآور شد: استفاده از این روش موجب افزایش کارایی در تعیین مقادیر کلروفنل‌ها می شود. این روش علاوه بر اینکه روشی دوست دار محیط‌ زیست است از حساسیت بالا و حد تشخیص پایینی نیز برخوردار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار