ساری،

بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

کوچه پس از کوچه های باریک شهرمان که خشت خشت خانه های قدیمی اش را بناهای 100سال پیش با کاهگل وساروج روی هم نهادند. خانه هایی که با سقف های چوبی ،سفالی وحلبی ، رنگ و بوی تاریخ بومی ومحلی مردمان طبرستان را یاد آوری می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گشت و گذار در محله ‌های قدیمی همیشه خاطره انگیز و آرامش بخش بوده اما مدت هاست بافت‌های فرسوده و قدیمی شهرها به تهدیدی جدی برای جان ساکنان آن تبدیل شده، محله‌هایی که بوی فرسودگی‌شان هر لحظه مشام مسئولان را می‌آزارد و همچون تهدیدی برسر مردم سایه انداخته ‌اند.

حکایت تلخ بافت های فرسوده ، کوچه‌های باریک وبن بست، نخستین نکته‌ای است که در محله‌های فرسوده نگاه را به خود جلب می‌کند.


بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

رئیس اداره بهسازی و عمران شهری اداره کل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه 5 هزارهکتاربافت فرسوده شهری در مازندران شناسایی شد گفت: 30 درصد فضای استان در معرض عرصه ناکارآمد و بافت فرسوده قرار دارد،

سعید میرزاپور افزود: بیشترین بافت فرسوده با بیش از 600 هکتار مربوط به شهر ساری است.

به خیابان بهرام اتر ساری رفتم آقای جواد سامیر فروشنده ظروف یک بار مصرف در این کوچه قدیمی گفت: این خانه های قدیمی بالای 100 تا 300 سال عمر دارند والان هم چند سالی براثر رطوبت وباران وطوفانی های که اومده بخشی از این خانه های قدیمی سست شده و ریخته است .

آقای حبیب نژاد 85 سال سنش هست و میگه از وقتی که بچه بودم وهمراه پدرم در این مغازه حلب سازی کار می کردم این خانه اینجا بود اکثر این خانه وقفی هست واوقاف وشهرداری متولی آن است ویا چندین صاحب دارد وهمین بحث نوسازی آن را به تاخیر انداخته است.

مازندران بر اساس مطالعات انجام گرفته در 38 شهر ، دارای4800 هکتار بافت فرسوده می باشد که شهر ساری با محدوده بافت فرسوده بالغ بر 600 هکتار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.


بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

معاون میراث فرهنگی ادراه کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با بیان اینکه 5 طرح بافت تاریخی در شهرهای آمل، بابل، ساری ،آلاشت، بابلسر و قائم شهر مشخص و شناسایی شده است گفت: بمنظور حفظ واحیا بافت های تاریخی خانه های قدیمی در این شهرها تغییر کاربری داده می شود.

ایزدی افزود: تا کنون دو سرمایه گذار برای تبدیل یاین خانه های قدیمی به مرکز خدمات فرهنگی رفاهی و سفره خانه سنتی وچای خانه اعلام آمادگی کردند.

وی گفت:این طرح در آب انبار نو ساری به صورت سفرخانه سنتی اجرا شد و هم اکنون پذیرایی مسافران وگردشگران است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در هر شهر استان 50 خانه با ارزش تاریخی شناسایی وبرای احیا قابل واگذاری است افزود: هم اکنون 10خانه تاریخی در شهرهای آمل، ساری و بابل خریداری و با مشارکت شهرداری وبخش خصوصی قرار است به عنوان فضای فرهنگی خدمات عمومی وگردشگری احیا شود.


بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

*****پیچ و خم‌های اداری مانعی برای نوسازی

تعدادی از شهروندانی که تصمیم می‌گیرند خانه‌های فرسوده و ناپایدار خود را نوسازی کنند، با مشکلات و مسائلی چون نداشتن اطلاع کافی از قوانین، آشنا نبودن با مختصات منطقه و پهنه های تعیین شده در طرح تفصیلی و سابقه ذهنی منفی از نوسازی،مواجه می‌شوند که یا آنها را در همان ابتدا از ادامه کار منصرف می‌کند و یا به سختی و با عدم رضایت مجبور می‌شوند کار را به پایان برسانند.

صاحب یکی از خانه قدیمی وفرسوده در خیابان انقلاب ساری هم گفت: قصد تخریب ونوسازی داریم اما متاسفانه به علت نداشتن سند مالکیت و همکاری نکردن بانکها امکان ساخت مجدد وجود ندارد.


بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

رئیس اداره بهسازی و عمران شهری اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت: در محدوده‌های هدف دولت بسته‌های تشویقی درقالب تسهیلات ارائه می دهد.

سعید میرزاپور افزود: میزان تسهیلات در شهرهای بالای 200 هزار نفررا 400 و شهرهای کمتر از این جمعیت را 300 میلیون ریال برای هر واحد مسکونی وشمارمتقاضیان دریافت تسهیلات بافت فرسوده را 4 هزار و دریافت کنندگان تسهیلات از بانک عامل(مسکن) را تاکنون هزار و 100 نفراعلام کرد.

به گفته وی؛ سود تسهیلات در دوره مشارکت 24 و در دوره فروش اقساطی 21 درصد است که بر اساس برنامه ریزی دولت، متقاضیان دریافت تسهیلات از یارانه 10درصدی در سود بازپرداخت نیزبهره‌مند خواهند شد.

بالابودن ارزش زمین، راغب نبودن مالکان برای بهسازی واحدهای فرسوده، همکاری نکردن بانکها، نداشتن سند مالکیت از عمده مسائلی است که نوسازی بافت های فرسوده شهری مازندران را با چالش روبرو کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از این ساختمان‌ها و ساختارهای قدیمی با اندکی بازسازی و مدیریت، قابلیت استفاده به عنوان موزه، گالری نقاشی، بازارچه صنایع دستی و یا با اخذ تمهیداتی قابلیت استفاده به عنوان سفره خانه‌های سنتی را دارند و از آنجایی‌که این مکان‌ها عمدتا مورد علاقه گردشگران قرار می‌گیرند می‌توانند منبع درآمد خوبی نیز برای شهرداری‌ها باشد.

معاون میراث فرهنگی ادراه کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت:در همه شهرها دارای بافت تاریخی در آمل، بابل و ساری مشاور طرح تهیه شده است.

ایزدی افزود: جدا کف سازی سازمان میراث فرهنگی به افرادی که بافت تاریخی در اختیار دارند وقصد تغییر کاربری به سفرخانه سنتی یا خانه های فرهنگی را دارند به بانکها عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می کند.

وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات براساس متراژ با بهره 4درصد است گفت: 30درصد تسهیلات را متقاضی و 70درصد را دولت به بانک های پرداخت می کند.

به تاکید کارشناسان، حضور بخش خصوصی و مردم در توسعه بهسازی بافت های فرسوده تاثیرگذار است و نباید تنها از دولت انتظار، بازسازی این مناطق را داشت و از سوی دیگر، تشکیل واحد مستقل و ویژه برای بافت های فرسوده در پیشرفت و اجرای این طرح موثر خواهد بود.

زیر پوست بافت های فرسوده و کهنه مازندران، آنجا که کوچه های تنگ و موسوم به آشتی کنان دارد، بمی هایی در حال شکل گیری است که اگر برای نوسازی و بهسازی آن تلاش نشود، فاجعه خاموش دیگری را رقم خواهد زبافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر


بافت های فرسوده شهری تهدید یا فرصت + تصاویر

انتهای پیام/



برچسب ها: ساری ، درخشش ، نکا ، دانش آموز ، مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار