ارده استان بوشهر یکی از محصولات شناخته شده و پرطرفدار است وبازارهای خوبی در شهرهای مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد اما هنوز نام تجاری ندارد.

ثبت نام تجاری ارده گامی در جهت معرفی بیشتر این محصولبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، تولیدکنندگان این محصول هنوز آن را به صورت سنتی در ظرف‌های بدون برچسب و اطلاعات محصول می‌فروشند.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت دشتستان با اشاره به اینکه در زمان تولید ارده، ماهانه در این شهرستان که قطب تولید این محصول است، 80 تن ارده تولید می‌شود، گفت: علاوه بر مصرف داخل استان و سایر استان‌های همجوار نظیر فارس، خوزستان، اصفهان و هرمزگان سالانه 40 تن ارده نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

به گفته شهسوار قائدی، ارده که به صورت سنتی و دستی تهیه می شود هنوز برند و نام تجاری ندارد و تولید کنندگان با توجه به قدیمی بودن و شناخته شدن در محل به همان صورت سنتی محصولات خود را به مشتریان عرضه می‌کنند.

وی در مورد علت بی رغبتی تولید کنندگان برای داشتن نام تجاری می‌گوید: تولیدکنندگان با توجه به فروش خوبی که دارند نیاز به بازاریابی و ارائه محصول با نام تجاری برای درآمد زایی بیشتر را احساس نکرده‌اند و ترجیح می‌دهند به همان شیوه پیشینیان خود عمل کنند در حالی که ثبت نام تجاری استانی می‌تواند ارده استان را به همه جهان معرفی کند.

در همین خصوص ، ذکاوت زاده یکی از تولید کنندگان ارده در برازجان می‌گوید: سال 93 برای گرفتن نام تجاری اقدام کرده‌ام و اکنون مراحل ابتدایی کار انجام شده است.

وی یکی از مزیت های نام تجاری برای محصول را تسهیل در امر عمده فروشی محصول می‌داند و معتقد است که با ثبت نام تجاری می‌شود محصولات را به صورت عمده به مراکز خرید و فروشگاه ها عرضه کرد در حالی که اکنون تنها به صورت سنتی محصولات فروخته می‌شود.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز می‌گوید: تولیدکنندگان باید خود منافع بلند مدت کلان را به منافع کوتاه مدت خرد ترجیح دهند و برای تجاری سازی محصول اقدام کنندکه در هر صورت این تولید کننده است که باید برای ثبت نام تجاری مراجعه کند.

به گفته مصطفی قلی پور با توجه به این که ارده در فصل سرد سال مصرف می شود و به سبب داشتن خواص تغذیه ای و دارویی، می‌تواند علاوه بر بازارهای کنونی در کشورهایی که طول دوره سرما در آنها زیاد است مانند روسیه مورد استقبال قرار گیرد.

وی همچنین می گوید: ثبت نام تجاری و شرکت در نمایشگاه های مختلف می تواند بازارهای متعددی برای ارده دشتستان ایجاد کند و موجب در آمد بیشتر برای تولید کننده و ارز آوری بیشتر برای کشور شود.

این مقام مسوول با اشاره به این‌که ثبت نام تجاری برای محصول هزینه چندانی ندارد و فقط احتیاج به پیگیری دارد، توضیح می‌دهد که متقاضیان می توانند برای این کار به اداره ثبت شرکت ها و نام تجاری مراجعه کنند و با ارائه جواز یا پروانه یک نام تجاری با لوگو خاص دریافت کنند.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.