برای اعطای بخشی از سود در قالب یارانه ردیفی در قانون بودجه دیده شده که موجب می‌شود نرخ سود این تسهیلات حدود سه تا پنج درصد بسته به نوع طرح، برای متقاضیان پایین‌تر باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: صنایع راکد و نیمه فعال شهرستان‌هایی با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط نرخ بیکاری استان برای اعطای تسهیلات بانکی در اولویت قرار می‌گیرند.

امید حاجتی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در اهواز برگزار شد، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشی که از وضعیت پیشبرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارائه شد، تاکنون 350 واحد صنعتی در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌نام شده است.

وی افزود: فرآیند کار به این صورت است که متقاضیان در سامانه بهین یاب ثبت‌نام می‌کنند، مدارک آن‌ها در جلسات روزانه کمیته تخصصی بررسی می‌شود و پس از تایید کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که به صورت هفتگی تشکیل می‌شود، به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد و بانک‌ها نیز در موعد مقرر که فرصتی یکماهه است، بررسی نهایی را انجام داده و با شرایطی بسیار آسان‌تر نسبت به گذشته در خصوص اعطای تسهیلات از منابع داخلی خود اقدام می‌کنند.

حاجتی با اشاره به این‌که بخشی از سود و کارمزد تسهیلات بانک‌ها به صورت یارانه پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: برای اعطای بخشی از سود در قالب یارانه ردیفی در قانون بودجه دیده شده که موجب می‌شود نرخ سود این تسهیلات حدود سه تا پنج درصد بسته به نوع طرح، برای متقاضیان پایین‌تر باشد.

وی بیان کرد: از تعداد 350 متقاضی که ثبت‌نام کرده‌اند، طبق بررسی‌ها تعداد 73 متقاضی واجد شرایط شناخته شده و به ارزش یکصد و 10 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده‌اند که این رقم حدود یک چهارم سهمیه‌ای است که برای استان خوزستان پیش بینی شده است.

حاجتی تصریح کرد: اگر روند بررسی‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند، احتمال می‌دهیم بتوانیم طی یکی دو ماه آینده سهمیه خود را پر کنیم و هماهنگی‌های لازم با سطح ملی نیز انجام شده که چنانچه بتوانیم این سهمیه را به صورت کامل عملیاتی و قطعی کنیم، اعتبار بیشتری به استان اختصاص داده شود تا در کوتاه مدت شاهد بهبود وضعیت اشتغال و رونق واحدهای تولید استان خوزستان باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: از زمان معرفی واحدها به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، حدود یک ماه زمان برای بانک‌ها پیش بینی شده است تا رسیدگی‌های لازم را انجام دهند و تسهیلات را با شرایط آسانتری به واجدین شرایط اعطا کنند.

وی با بیان این موضوع که از جلسه آینده گزارش عملکرد به تفکیک بانک‌ها را خواهیم داشت، بیان کرد: عدم پذیرفتن و تایید طرح‌ها توسط بانک‌ها برای اعطای تسهیلات باید همراه با ذکر دلیل موجه انجام شده باشد، در غیر اینصورت مجددا به بانک ارسال خواهد شد و در پایان سال نیز این اقدامات به عنوان عملکرد مدیران سیستم بانکی تلقی می‌شود.

حاجتی عنوان کرد: واحدهای تولیدی اولویت‌دار برای دریافت این تسهیلات به دو قسمت تقسیم می‌شوند یکی واحدهای نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی و دیگری واحدهایی هستند که زیرظرفیت مشغول به تولید هستند و عمدتا مشکل سرمایه در گردش و یا نوسازی تجهیزات خط تولید دارند. به عبارتی واحدهایی که تاثیر بیشتری بر اشتغال استان بگذارند و یا طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالاتر، در اولویت قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: در جلسه گذشته ستاد راهبری مدیریت اقتصاد مقاومتی تصویب شد که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای صنایع شهرستان‌هایی که نرخ بیکاری بالاتر از متوسط نرخ بیکاری استان دارند اولویت قائل باشد و به وضعیت این صنایع سریعتر رسیدگی و به بانک معرفی شوند تا به بهبود وضعیت نرخ بیکاری در این شهرستان‌ها کمک کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: ابتدا توجه ما بیشتر معطوف به واحدهای فعال زیرظرفیت است چراکه سریعت شاهد رونق و بهبود وضعیت اشتغال این واحدها خواهیم بود و با کمی حمایت بویژه در بحث سرمایه در گردش می‌توانند وضع موجود را سریعتر تثبیت کنند و در کنار آن اولویت بعدی واحدهای نیمه تمامی است که زمان بیشتری برای رسیدن به بهره‌برداری آن‌ها نیاز است و در این میان واحدهایی که از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار باشند نیز در اولویت بالاتر قرار می‌گیرند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.