لاریجانی با بیان این که در حوزه فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجعی برای بررسی مسائل فرهنگی است و مجلس نیز بخش دیگری از موضوعات فرهنگی را پیگیری می کند گفت: ما قوانین نسبتاً خوبی برای بخش فرهنگ داریم ولی به نظر می رسد با تحولاتی که در حوزه تکنولوژیک رخ داده دو موضوع بسیار اساسی است یک موضوع مردمی کردن فرهنگ است به این معنی که ما هر چه گستره کار فرهنگ را عمومی تر کنیم تولیدات فرهنگی ما متنوع می شوند که البته ما در این زمینه کار خیلی اساسی انجام ندادیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نکته دیگر که باید در این حوزه به آن توجه شود این است که باید عمق مسائل فرهنگی مان بیشتر گردد شاید تولیدات زیادی در حوزه فرهنگی داشته باشیم ولی این سوال پیش می آید که آیا همه این تولیدات فرهنگی در هویت بخشی جامعه تاثیرگذار است و یا این که سبقه سرگرم کنندگی اش بیشتر است.
وی با بیان این که ما تجربیات خوبی داریم که می تواند تولیدات فرهنگی را با عمق بیشتر به وجود آورد تصریح کرد: البته این موضوع نیاز به پشتوانه مالی قوی دارد.
لاریجانی همچنین با بیان این که کمک به بخش های فرهنگی در سال های گذشته کم نبوده است اظهار داشت: در این خصوص می توان به بخش رادیو و تلویزیون اشاره کرد که کمک های به آن کم نبوده است اما این که منابع مالی درست مصرف شود نیز حائز اهمیت است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر این اساس عارضه مهمی که در کشور وجود دارد که نباید به آن کم توجه بود بزرگ شدن دولت است و این که همه منابع خرج امور جاری می شود و فضای تنفسی برای کارهای دیگر امکان پذیر نیست و این موضوع فقط مربوط به بحث فرهنگ نیست و به بقیه امور هم مربوط می شود.
وی با بیان این که سال گذشته 90 درصد کل بودجه کشور مربوط به بودجه جاری بود و تنها 10 متعلق به بودجه عمرانی بوده است اظهار داشت: این عارضه در بخش فرهنگی هم تسری پیدا کرده لذا با توجه به منابع موجود سهمی که به فرهنگ داده می شود خیلی کم نیست بلکه درست مصرف کردن حائز اهمیت است و ما باید یاد بگیریم که کشور را با هزینه کمتری اداره کنیم البته این موضوع در آموزش و پرورش و دانشگاه ها هم وجود دارد که بر این اساس باید تغییری در سیستم ایجاد کرد تا منابع برای انجام کار فرهنگی به وجود آید البته همه مسئله این موضوع نیست بلکه بحث نظارت نیز حائز اهمیت است و یکی از مناقشاتی که همواره بین مجلس و بحث های فرهنگی کشور بوده این بوده است که چرا تولیدات از نظر فرهنگی تولیدات قوی نیست لذا باید نظارت ها را قوی تر کرد تا محصولات فرهنگی در قالب صحیح تری تهیه شود.
رونق تولید صادراتی اندیشیدن و افزایش بهره وری سه محور مهم اقتصاد مقاومتی است
لاریجانی همچنین درباره این که چه شاخصه هایی وجود دارد که اقدامات دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتی بر اساس آن شاخصه ها سنجیده شود گفت: اقتصاد مقاومتی چند محور دارد و ما نباید خودمان را در عناوین مختلف گم کنیم، رونق تولید صادراتی اندیشیدن و افزایش بهره وری سه محور مهم اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر این محورها مسئله قاچاق نیز معضل بزرگی است که به تولید کشور لطمه وارد کرده است.
یکی از موارد مهمی که باید در مجلس دهم پیگیری شود بررسی مجدد کفایت قوانین مبارزه با قاچاق است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در بحث قاچاق باید به گلوگاه های ورود قاچاق به کشور توجه شود خاطر نشان ساخت: بر این اساس یکی از موضوعاتی که باید در مجلس کنونی پیگیری کنیم این است که آیا قوانینی که برای مبارزه با قاچاق تهیه شده است کفایت می کند یا باید راه دیگری اندیشید.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مبارزه با قاچاق درست انجام شود باید ملاحظه ای داشته باشیم مبنی بر این که آیا قوانینی که تصویب کردیم در مقام اجرا رویکردهای مناسب داشته یا باید رویکردها را تغییر داد لذا جا دارد روی این موضوع کار کرد چرا که آماری که در حوزه قاچاق مطرح می شود رقم نگران کننده ای است که می تواند تولید را فلج کند.
منابع مالی لازم برای اجرای قوانین مربوط به افزایش جمعیت را در اختیار نداریم
لاریجانی در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب در خصوص اجرای سیاست های جمعیتی و این که چه موانعی در راستای اجرای این سیاست ها وجود دارد نیز اظهار داشت: قوانینی که در مجلس قبل تصویب شد محدودیت های فرزندآوری را برداشت و سیاست های قبلی را تغییر داد و شرایط را برای زیاد نسل فراهم کرد البته پیش نویس دیگری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سیاست های جمعیتی تهیه شده بود که بار مالی سنگینی داشت که با توجه به شرایط کشور اجرای آن امکان پذیر نبود.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: البته با توصیه های که رهبر معظم انقلاب در حوزه سیاست های جمعیتی داشتند شرایط در حال حاضر مقداری از وضعیت گذشته خارج شده و در مسیر بهتری حرکت می کند البته در حوزه اجرای سیاست های جمعیتی باید خاطر نشان کرد: وضع اقتصادی باید این اجازه را به ما بدهد که مشوق های بیشتری که بار مالی دارد را فراهم کنیم که در غیر این صورت بضاعت اقتصادی ما اجازه چنین تعهدی را نمی دهد.
وی همچنین در خصوص قوانین اجتماعی دیگری چون قانون حجاب و عفاف نیز بیان داشت: این قانون را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد که باید اجرا شود البته قانون امر به معروف و نهی از منکر نیز در مجلس پیشین تصویب شد که آن نیز باید اجرایی گردد ولی در حوزه فرهنگی باید جامعه به اغنا برسد و ما نمی توانیم با نیروی معمول این موضوعات را حل کنیم لذا باید مباحث فرهنگی در حوزه مباحث فرهنگی با جامعه بحث کرد، صحبت کرد و تشویق کرد لذا بحث اقدامات فرهنگی برای عمق بخشیدن به چنین مسائلی بسیار مهم است و اجرای این مسائل قدری حوصله می خواهد.
علت حد نصاب نرسیدن برخی کمیسیون ها صرفاً دغدغه ذهنی نمایندگان برای رفع معضلات اقتصادی است
لاریجانی همچنین درباره این که آیا تمایل اندک نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی و به حد نصاب نرسیدن این کمیسیون نشان دهنده این نیست که دغدغه فرهنگی در کشور وجود دارد اظهار داشت: این موضوع نیز یک عارضه است به این معنی که وقتی مشکلات اقتصادی در کشور زیاد است ذهن نمایندگان به این سمت می رودکه مشکلات اقتصادی را زودتر حل کنند لذا به سمت بخش هایی می روند که بتوانند چابک تر به مسائل اقتصادی بپردازند
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در هفته اخیر همه کمیسیون ها به حد نصاب خواهند رسید و حداقل 19 عضو خواهند داشت خاطر نشان کرد: به حد نصاب نرسیدن کمیسیون فرهنگی به خودی خود به این معنا نیست که دغدغه فرهنگی در کشور وجود ندارد بلکه معنایش این است که بخش های دیگر آنقدر فشار می آورند ( خصوصاً بیکاری) که ذهن نمایندگان را درگیر کرده تا در اولین گام به سمت حل معضل اقتصادی بروند.
وی همچنین در خصوص تعین تکلیف لایحه برنامه ششم توسعه نیز اظهار داشت: در خصوص لایحه برنامه ششم توسعه امروز بنده جلسه ای با آقای نوبخت داشتم تا مشخص شود تکلیف لایحه برنامه ششم چه خواهد شد که استدلال آقایان این است وقتی ما پیوست های برنامه را به مجلس دادیم در این پیوست ها همه نکاتی که مد نظر است وجود دارد اما استدلال مجلس این است که ما پیوست ها را تصویب نمی کنیم بلکه پیوست ها برای این است که ما ذهنمان آماده شود تا لایحه برنامه را تصویب کنیم.
لاریجانی تصریح کرد: بر این اساس دو نظر بین دولت و مجلس وجود دارد اما نکته مهم این است که یک برنامه خوب برنامه ای است که به مجلس، دولت و مردم یک نمای روشنی برای 5 سال آینده بدهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما احکام دائمی برنامه را در مجلس پیشین تصویب کردیم و هم اکنون قانون برنامه ای که دولت باید به مجلس بیاورد باید خیلی موجز باشد چرا که قوانین تکراری را قبلاً مصوب کردیم ولی در نهایت هر دو نظر قابل پیگیری و عملی است ولی منطقی تر آن است که دولت لایحه روشنی بدهد چون اگر یک وفاق بین دولت و مجلس وجود داشته باشد شرایط را تسهیل می کند.
طرح بنگاه های زود بازده بدون مطالعه بوده و صرفاً منابع بانکی را بلعیده است
وی همچنین درباره این که در بعد نظارتی مجلس چه برنامه ای در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی دارد نیز بیان داشت: نکته ای که رهبری تاکید فرمودند که باید روحیه انقلابی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد امری لازم است چرا که اگر به طور روحی بخواهد اقتصاد مقاومتی انجام شود همین منوال ادامه خواهد داشت چرا که قوانین قبلاً در جاهای مختلف دیده شد و اگر درست اجرا می شد ما چنین وضعیتی از لحاظ اقتصادی نداشتیم و یک به هم ریختگی اقتصادی پیدا نمی کردیم.
لاریجانی با تاکید بر این که اگر قوانین به درستی اجرا نشده ساز و کارهای اجرایی ما باید تغییر کند گفت: زمانی طرح بنگاه های زودبازده مطرح شد و تصور می شد که حادثه مهمی رخ داده اما این طرح صرفاً مقدار زیادی از منابع بانکی را بلعید و آن بازدهی لازم را نداشت و یا در پروژه مسکن مهر بحث این بود که زمین را از بورس درآوردند و قیمت آن را نازل کنند تا مسکن ارزان شود لذا فلسفه انجام این کار درست بود ولی نحوه اجرا و سرعت کار آنقدر بی حساب بود که مجبور شدند منابع زیادی تسهیلات بانکی را به این پروژه اختصاص دهند و چون منابع لازم را نداشتند کارهای خلافی در این زمینه انجام دادند تا نقدینگی را به گونه ای افزایش دهند تا کسی هم که مسکن را ساخته است متضرر شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نحوه اجرای قوانین بسیار مهم است خاطر نشان کرد: برای این که اقتصاد مقاومتی یک ساز و کار دقیق تری پیدا کند حتماً یک نگاه انقلابی داشتن مهم است تا با یک عقلانیت و برنامه ریزی متناسب این کار صورت گیرد ضمن این که باید ابتکارات لازم برای برون رفت از این وضعیت نیز ایجاد شود.
سیاست ما در مسائل منطقه ای متین و عاقلانه است
وی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص سیاست منطقه جمهوری اسلامی ایران در قبال رفتارهای عربستان نیز اظهار داشت: در این رابطه باید به دو موضوع توجه کرد اول این که هیچ وقت منطقه ما اینقدر آشفتگی نداشت و تقریباً اکثر کشورهای اطراف ما دچار بحران تروریستی هستند و این آتشی که به وجود آمده دامن خیلی از کشورهایی را گرفته که فکر نمی کردند آسیب پذیر باشند .
لاریجانی با بیان این که به نظر می رسد روند جریانات تروریستی در منطقه رو به صعود است اظهار داشت: این عارضه یک عارضه کوتاه مدت برای منطقه نیست لذا ما باید نسبت به این پدیده شناخت درستی داشته باشیم و خودمان را نسبت به این پدیده آماده سازیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نکته دوم این است که اگر در مجموع رفتار جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بقیه کشورها مقایسه کنیم متوجه می شویم که جمهوری اسلامی ایران از یک سیاست متین و عاقلانه ای در مسائل منطقه ای برخودار است چرا که در تحولات عراق، سوریه، افغانستان و یمن دیگران اشتباه فاحشی کردند که بحران را در منطقه شعله ورتر ساخت ولی خواست جمهوری اسلامی ایران همواره این بوده است که اوضاع را آرام کند این مسیر مسیر درستی است که ما باید آنرا ادامه دهیم. همچنین روحیه انقلابی ایران اقتضا می کرد که ما به داد مردم منطقه برسیم و به آن ها کمک کنیم و این وظیفه ای است که ما نسبت به سایر مسلمانان داریم البته بحث تامین امنیت کشور نیز موضوعی است که ما در این مسیر به آن توجه داشتیم.
وی تاکید کرد: استراتژی جمهوری اسلامی ایران در کل در مسائل منطقه ای متین تر، دقیق تر و کم غلط تر از خیلی دیگر از کشورها بوده که مسئله ساز بوده است و این مسیر باید حتماً ادامه پیدا کند.
بر حمایت خود از محور مقاومت ادامه می دهیم
لاریجانی همچنین در خصوص ضرورت ادامه سیاست حمایت از محور مقاومت بیان داشت: مسئله مقاومت ریشه در بیداری و هوشیاری سیاسی منطقه دارد و این موضوع به ما مربوط نیست چرا که این هوشیاری سیاسی در کل دنیا به وجود آمده و نسل جدید به دنبال ایده آل هایی برای خود هستند هر چند که دولت های دیگر بخواهد با تسلط نظامی این بیداری را سرکوب کنند ولی این جنش ها مجدداً سرباز می زنند چرا که دموکراسی خواهی به یک خواست عمومی تبدیل شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: مقاومت از بطن زورگویی هایی که در منطقه بوده است رشد کرده بنابراین برای منطقه سرمایه است و اگر ما نیز از آن حمایت نکنیم این مقاومت وجود دارد و هوشیاری سیاسی بستری را فراهم کرده که محور مقاومت حرکت خود را خواهد داشت و سرمایه ای است که نمی شود به سادگی آن را از منطقه گرفت.
بدعهدی طرف مقابل در برجام دلیل بر توقف مذاکرات نیست بلکه جنس مذاکره را تغییر می دهد
وی در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب در حوزه موضوع برجام نیز اظهار داشت: این که طرف مقابل نااهلی در کارش دارد دلیل نمی شود که مسیر کار مذاکرات را ادامه ندهیم بلکه نوع مذاکرات ما متفاوت خواهد بود.
لاریجانی با بیان این که ما همواره در صحنه بین الملل با موجوداتی مواجه هستیم که ممکن است به تعهداتشان عمل نکنند گفت: این موضوع دلیل نیست که ما مذاکره نکنیم لذا باید مذاکره کرد ولی جنس مذاکره ما متفاوت خواهد بود و در مذاکره ای که در حوزه هسته ای نیز انجام شد فرض این بود که طرف مقابل در جاهایی شیطنت هایی داشته باشد ولی در کل تمهیداتی شده بود که برای کشور مفید بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مسیر هسته ای ما به بلوغی رسیده بود که باید یک جایی آن را حل می کردیم البته در مسیر اجرا آمریکا در دو یا سه قسمت رفتارهای خلاف با گروه برجام داشتند اما ما باید از همان ساز و کاری که در خود توافق وجود دارد اشکالات را برطرف کنیم.
مجلس دهم یک مجلس ولایی است که ورزیدگی ذهنی برای حل مشکلات اقتصادی را دارد
وی در بخش پایانی این گفتگو در خصوص ترکیب مجلس دهم نیز بیان داشت: مجلس دهم مجلسی است ولایی و رابطه اش با رهبری رابطه عمیقی است و این ورزیدگی ذهنی را دارد که در موضوعات اساسی تمرکز کند.
وی تصریح کرد: علی رغم گروه بندی های سیاسی همه گروه های سیاسی به این بلوغ رسیده اند که مسئله اقتصاد مسئله مهمی است که اگر به هم کمک کنیم می تواند شرایط کشور تغییر پیدا کند لذا ما باید روی نقاط اشتراک بیشتر تمرکز کنیم تا کشمکش های قبیله ای، لذا مجلس دهم از یک پتانسیل خوبی برخودار است.