بازیابی بدن پس از ورزش با تغذیه مناسب

یک متخصص تغذیه گفت :ذخایر غذایی بدن پس از ورزش با تغذیه مناسب تامین می‌شود.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: پس از تمرین های ورزشی بدن مقدار قابل توجهی انرژی یا ویتامین از دست می‌دهد با تغذیه مناسب می‌توان انرژی از دست رفته را بازگرداند. 

وی گفت: منابع کربوهیدارتی که بدن  در حین ورزش یا مسابقات از دست می‌دهد با تغذیه تامین می‌شود. باید بدانیم سوخت عضلات برای ورزش گلیکوژن بوده و این منابع در کبد ذخیره و حین ورزش مصرف می‌شود. 

اولیایی ادامه داد: هدف دوم از تامین منابع غذایی پس از ورزش جبران مایعات و ویتامین های مصرفی بدن است و سوم ترمیم بافت‌هایی است که آسیب دیده‌اند. 

این متخصص علوم تغذیه ادامه داد: برخی از بافت ها به هنگام ورزش دچار پارگی مویرگی شده و برای ترمیم آنها باید ذخایر گلوکوزی را تامین و برای این نیاز از گلکوز که دربرنج، نان، ماکارانی و مواد تغذیه ای شیرین است، استفاده می کنیم. 

وی افزود: تامین ذخایر کربوهیدراتی را پس از ورزش می‌توان در غذاهایی مثل برنج ، سیب زمینی، یا مایعات مثل نوشیدنی‌های ورزشی یافت.

اولیایی تصریح کرد: استفاده از پروتئین در تامین انرژی بدن پس از ورزش موثر بوده و در کنار کربوهیدارت باعث ترشح انسولین در بدن ورزشکار می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: برای تامین ذخایر گلیکوژنی داخل عضلات از  سیب زمینی آب پز ، سفیده تخم مرغ ، ماهی، تکه‌ای سینه مرغ استفاده شود.  

این متخصص علوم تغذیه با بیان اینکه آب هم نقش مهمی در تامین انرژی ورزشکار دارد،گفت: آب نقش مهمی در سلامت افراد دارد بنابراین از نوشیدن این مایع حیات نپرهیزید.

انتهای پیام/
برچسب ها: ورزش ، تغذیه ، ذخایر غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار