تولیدکننده پنجه‌های کربنی ایرانی و مدیر یک شرکت دانش بنیان گفت: بیش از ۵ هزار نفر در کشور از پنجه‌های کربنی ایرانی استفاده می‌کنند.

حمیدرضا مقاره عابد، متولد ۸ دی ۱۳۶۵ اولین تولیدکننده پنجه‌های کربنی است. محصولی که باعث می‌شود نه تنها معلولان بدون وابستگی به شرکت‌های خارجی راه بروند، بلکه می‌توانند مانند انسان‌های عادی ورزش کرده یا بدوند. 

مقاره عابد تولیدکننده پنجه‌های کربنی و مدیر یک شرکت دانش بنیان است که در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرد: شرکت ما اولین تولید کننده پنجه‌های کربنی است.

کمک پنجه‌های کربنی به افراد قطع عضو

وی با بیان این که پنجه‌های کربنی مناسب افرادی هستند که دچار قطع عضو در ناحیه پا شده‌اند؛ تصریح کرد: ما از سال ۹۱ شروع به تولید این پنجه کرده‌ایم. پنجه‌های کربنی جایگزین مچ پا، ساق و.... قطع شده می‌شوند و به افراد معلول کمک می‌کنند تا با آن ها راه بروند.

 تولید کننده پنجه کربنی ادامه داد: امکان دسترسی به پنجه‌های کربنی به دلیل تحریم‌ها و قیمت بسیار بالا برای معلولین، جانبازان و افراد قطع عضو در ایران قبل از دهه ۹۰ وجود نداشت؛ اما در سال ۹۱ به دلیل ساخت این محصول به صورت بومی مورد استفاده قرار گرفت و بعضا به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

مقاره عابد با بیان این که پنجه‌های کربنی دو مدل دارد؛ اظهار کرد:  یک مدل پنجه‌های کربنی برای فعالیت‌های روزمره و دیگری برای  فعالیت‌های ورزشی است.

او افزود: پنجه‌های کربنی مربوط به فعالیت‌های ورزشی به افراد کمک می‌کند تا به راحتی بدوند، ورزش کنند و به باشگاه بروند.  

ایران چهارمین کشور تولیدکننده پنجه‌های کربنی

وی با بیان این که ایران چهارمین کشوری است که توانسته پنجه‌های کربنی را تولید کند؛ ادامه داد: پیش از ایران کشورهای  آلمان، انگلیس و آمریکا توانسته بودند به این فناوری دست پیدا کنند. 

 او ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر باید قطعات پروتز و خود پروتز را تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده و از شرکت‌های تولید کننده حمایت کنند. پنجه‌های کربنی جزء محصولات و تجهیزات های‌تک هستند و  همین امر باعث می‌شود تحول جدی و جدیدی در زندگی شخص قطع پا رقم بخورد.

استفاده بیش از ۵ هزار ایرانی از پنجه کربنی داخلی 

مقاره عابد تصریح کرد: ما از متریال کامپوزیت کربن در پنجه‌های کربنی استفاده کرده‌ایم که این کامپوزیت‌ها یک سری حالت قاب و فر مانند دارند که  ممکن است در  پروتز دست استفاده شوند.

او با بیان این که پنجه کربن ایرانی در حال حاضر در بازار داخلی موجود است؛ اظهار کرد: بیش از ۵ هزار نفر در کشور از پنجه‌های کربنی ما استفاده می‌کنند.

بازار خارج خواهان پنجه‌های کربنی ایرانی/ پنجه‌های کربنی ایرانی به چه کشورهایی صادر شده اند؟

وی با بیان این که کیفیت پنجه‌های کربنی ایرانی به گونه‌ای است که به خارج از کشور هم صادر می‌شوند؛ بیان کرد: ما برای صادر کردن این محصول به کشورهای خارجی اقدامات خیلی جدی انجام داد‌ه‌ایم و محصولاتی را نیز به کشورهای دیگر  از جمله  ترکیه٬ عراق٬ سوریه و همچنین ارمنستان صادر کرده‌ایم. در حال حاضر طرح‌های این محصول برای صادرات سازمان یافته شده است. 

لزوم حمایت دولت از تولید پنجه‌های کربنی

 این تولید کننده داخلی با بیان این که پنجه کربنی و  تجهیزات توانبخشی طراحی شده‌اند تا زندگی معلولین و جانبازان را بهبود بخشند؛ گفت: تولیدکنندگان محصولات توانبخشی به دنبال  آسایش معلولان، جانبازان و افراد قطع عضو هستند تا آن‌ها نیز بتوانند همچون انسان‌های عادی زندگی کرده و سختی‌هایی که محتمل می‌شوند٬ کاهش پیدا کند. البته  لازمه استفاده از این تجهیزات برای معلولین حمایت دولت و  حاکمیت است. در همین راستا امیدواریم دولت و مسئولان نگاه ویژه‌ای به این تجهیزات و به معلولین داشته باشند.

موانع همیشه در کار تولید وجود دارد

وی با بیان این که همیشه افرادی سودجو هستند که نخواهند کشور توسعه پیدا کند‏؛ افزود:  زمانی که کسی بخواهد محصولی را به صورت بومی در ایران تولید کند به دلیل این که منافع یک عده به خطر می‌افتد٬ مانع تراشی‌ها و مقاومت‌ها شروع  می‌شود. در همین راستا ما نیز از این قضیه مستثنی نبوده‌ایم و متاسفانه در این راه به مشکلات زیادی برخوردیم ؛ اما با پشتکار و اعتماد به خدا توانستیم این مسیر را پیش ببریم و محصولاتی که می‌خواهیم را تولید کنیم. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: سالیانه بسیاری از افراد به واسطه تصادفات، حوادث و دلایل مختلف قطع عضو شده‌اند که در حال حاضر با کمک پنجه‌های کربنی می‌توانند فعالیت‌هایی همچون دویدن انجام دهند. دویدن برای افراد قطع عضو مثل رویاهای دست نیافتنی بود. ما خودمان هم وقتی کودکیم٬ دوست داریم خلبان بشویم؛ اما شاید یک هزارم درصد بتوانند خلبان شوند. دویدن برای افراد قطع عضو مانند خلبان شدن بچه‌ها در بزرگسالی است.  در حال حاضر سریع‌ترین دونده‌های ایرانی با کمک پنجه‌های کربنی توانسته اند به مقامات بالا دست پیدا کنند و به آرزوهای خود برسند. 

صدور مجوز پروانه تولید تجهیزات پزشکی در سال ۹۳

مقاره عابد در پایان تصریح کرد: ما  سال ۹۳ و ۹۴ توانستیم  مجوز پروانه تولید تجهیزات پزشکی را از تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و اتحادیه اروپا دریافت کنیم.

خبرنگار: نرگس امام جمعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
از قطع عضویت مهمتر دهها میلیون نفرن که احتیاج به عمل زانو دارن ولی دولت میگه پولشو نداره بده و دهها میلیون نفر رو داغون کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
آفرین
آخرین اخبار