سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: ورزش ایران نیازمند یک آزمایشگاه تخصصی ضد دوپینگ است.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،علی رضا رضایی با بیان این مطلب افزود: متاسفانه سالهاست فرآیندی که کنترل دوپینگ را برای قهرمانان ايراني فراهم مي کند، ناقص است، و ورزش های مدال آور ایران از این موضوع در سال های اخیر آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی دیده اند.چه بسيار استعدادهاي بزرگي كه اكنون بايد در ورزش ما داعيه قهرماني المپيك مي داشتند، اما الان دچار محروميت هاي موقت و يا مادام العمر هستند. فقط تصور كنيد بعلت نداشتن ابزار كنترلي لازم، خداي ناكرده، طلاي المپيك در يكي از رشته هاي طلايي ايران در المپيك برزيل ، با تست مثبت دوپينگ مواجه شود. آنگاه حاضريم چقدر هزينه كنيم تا اين آسيب حيثيتي و ملي را جمع كنيم؟ و این  اصلا قابل جمع كردن خواهد بود؟
وی ادامه داد:‌ فدراسیون‌های ملی سعی کردند از طريق " آموزش " بخشي از این کمبودها  را برطرف کنند،  اما باید بدانیم دانش قهرمانان حرفه اي ما، از افسران دوپينگ نه تنها كمتر نيست، بلكه  بدليل مهارت هاي عملي، بسا بيشتر هم باشد. ما نیاز به یک آزمایشگاه تخصصی دوپینگ با استانداردهای جهانی داریم تا ورزشکاران ما بتوانند در تمامي طول سال، تحت كنترل باشند.  
رضایی خاطرنشان کرد: برای ورزش ما که در رقابت‌های مهمي  همچون المپیک جهانی و آسیایی مدعي كسب مدال طلا است، باید این مشكل مهم برطرف شود.اين يك واقعيت است كه مسولان فدراسیون و کادرهاي فنی مرتبط ، هر روز درباره این موضوع بسيار مهم استرس و نگراني فراوان دارند، زيرا ابزار كار ندارند. دوپینگ حتی می تواند منجر به تعلیق ورزش های مدال آور ما از حضور در المپيك شود.
رضایی گفت: فدراسیون کشتی در همین راستا با هماهنگي ستاد مبارزه با دوپينگ ايران و فدراسيون پزشكي، با هزینه های سنگين، جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به جايگاه کشتی ايران در جهان و کشتی گیران ملي ايراني، موضوع "تست سلامت" را از حدود بيست ماه قبل آغاز کرده و از نتایج آن نيز تاكنون منتفع شده است، و در این راستا چند فدراسیون دیگر هم پیگیر موضوع هستند، اما واقعيت اين است كه بارمالي و اجرايي  اين موضوع  نمی تواند بر دوش فدراسيونهاي ملي باشد.   
وی تصریح کرد: خوشبختانه اين موضوع در مجمع كميته ملي المپيك مطرح شده، و خواست همه فدراسيون هاي ملي است. نمي توانيم هر روز بنشينيم و شاهد سخت تر شدن قوانين جهاني مبارزه با دوپينگ باشيم، اما خودمان براي كاهش آسيب هاي حاصل از ان، اقدامي براي فراهم نمودن ابزارهاي كنترلي نكنيم.، و بايد سازمان ورزش كشور تدبير كند و مثلثي از فدراسيونهاي ملي، بخش خصوصي، و ستاد مبارزه با دوپينگ را براي راه اندازي سيستم كنترل داخلي دوپينگ  با استانداردهاي جهاني، فعال نمايد.  
دارنده مدال نقره المپیک در پایان خاطر نشان کرد: ايجاد اين سيستم كنترل داخلي دوپينگ،  حركتي استراتژيك در ورزش قهرماني در ايران خواهد بود، كه نميتوان به بهانه سخت بودن راه اندازي آزمايشگاه داخلي، و  يا هزينه بر بودن كار، اهميت و ارزش بزرگ فني، اجتماعي  و ملي انرا ناديده گرفت.
 دارنده مدال برنز جهان در پایان گفت: امیدوارم یک عزم جدی برای این مهم ایجاد شود، زیرا هر چقدر در این زمینه زودتر اقدام  کنیم ، از زيان هاي غيرقابل جبراني ، پيشگيري كرده ايم. پیش کشیدن مشکلات مالی و سختي مراحل راه اندازي، پاک کردن صورت مسئله، و استمرار یک خطر بسيار جدی براي ورزش ايران است. ، و بايد باور كنيم تهديد دوپينگ از تهديدات فني رقباي ما جدي تر است، زيرا مي تواند رشته هاي مدال آور ما را به تعليق بكشد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار