به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی رویترز در گزارشی به قلم "کِیث والیس" و "هِنینگ گلویستین" نوشت: بیش از20 ابر نفتکش تحت مالکیت اروپاییها و آسیاییها درحال حمل نفت خام ایران هستند و این به تهران اجازه میدهد تا صادرات نفت خود را بسیار سریعتر از حد انتظار کارشناسان پس از لغو تحریمها در ماه ژانویه (دی 94)، افزایش دهد.
ایران در ماه آوریل (فروردین 95) برای یافتن شرکایی با هدف حمل نفت خام خود سخت به تکاپو افتاده بود؛ ولی پس از توافق درمورد یک برنامه بیمه موقت، بیش از یک سوم از محمولههای نفتی ایران اکنون بوسیله کشتیهای خارجی حمل میشود.
"اودیسیوس والاتساس،" مدیر چارتر شرکت مدیریت نفتکشهای دیناکوم، در این باره اظهار داشت: کرایه کنندگان کشتیها در حال خرید کالا از ایران هستند و دیگر فعالان تجاری از گوشه و کنار جهان با آن نظر موافق دارد. مالک یونانی دیناکوم سه ابر نفتکش خود را به حمل نفت خام ایران اختصاص داده است.
با این حال برخی از کشتی داران بین المللی تمایلی برای حمل نفت ایران نشان نمیدهند و دلیل آن عمدتا برخی محدودیتهای اقتصادی آمریکا علیه تهران است که کماکان هرگونه معامله دلاری یا مشارکت شرکتهای آمریکایی از جمله بانکها و بیمه را در این زمینه منع میکند.
به دنبال لغو تحریمهایی که در سالهای 2011 و 2012 (1390 و 1391) علیه برنامه هستهای ایران اعمال شد، این کشور در صدد جبران تجارت از دست رفته خود است.
اطلاعات بارگیری نفت در بنادر که بوسیله رویترز رویت شد و همچنین دادههای زنده کشتیرانی نشان میدهد دست کم 21 نفتکش خارجی با ظرفیت حمل حدود 25 میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین طی دو هفته گذشته یا بارگیری کرده یا در صدد بارگیری در پایانههای جزیره خارک و بندر ماهشهر هستند.
از سرگیری حمل بین المللی نفت ایران از طریق پوشش موقت و محدود شرکت بیمه "پی اند آی کلاب" میسر شده است.
به گفته "لوییجی بروتسون،" یک دلال کشتی از شرکت "بانچرو کاستا،" در روزهای اول پس از لغو تحریمها تنها کشتیهای ایرانی عمدتا به دلیل مشکلاتی از جمله نداشتن بیمه، در این کشور بارگیری می کردند.
وی افزود: علاقه شدید بازار به این تجارت باعث شد تا تمام طرف های ذیسهم به حل تمام مشکلات پرداخته و تقریبا شرکت پی اند آی کلابز بیمه همه آنها را متقبل شده است.
اتحادیه بین المللی پوششهای بیمه "P&I clubs" با لغو برخی محدودیتهای بیمه ایران، راه را برای عقد قرارداد این کشور با شرکتهای بیمه هموار کرده است. 13 شرکت برتر صنعت بیمه جهان در بخش حمل و نقل دریایی تحت پوشش P&I Clubs هستند و توان "بیمه مجدد" حمل و نقل دریایی را از 70 میلیون یورو به 100 میلیون یورو افزایش داده است.
انتهای پیام/