کرمانشاه؛

"تب سه روزه" در کرمانشاه وجود ندارد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: حدود سه، چهار سال است که موردی از "تب سه روزه" را در استان کرمانشاه نداشتیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ؛مجید همتی تب سه روزه را یک بیماری ویروسی دانست که معمولا در فصل گرما شیوع بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و فقط گاو و گاومیش را درگیر می‌کند، افزود: تب تا 41 درجه، کاهش اشتها، کاهش تولید، یبوست یا اسهال، ترشح از چشم و بینی و در مراحل نهایی سفتی عضلات و درگیر شدن سم و لنگش را از علائم این بیماری دانست.

به گفته این مسئول، تب سه روزه تلفات چندانی را در دام ایجاد نمی‌کند و اگر دام یک بار به آن مبتلا شود معمولا برای سه یا چهار سال در برابر آن ایمن خواهد شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری تب سه روزه معمولا گاوهای شش ماهه تا دوساله را درگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: تنها راه انتقال این بیماری بین دام‌ها از طریق گزش حشرات است.

همتی تنها راه مقابله با تب سه روزه را واکسیناسیون دام دانست و عنوان کرد: واکسن تب سه روز جزو واکسن‌های رایگان نیست و مایه‌کوبی آن از سوی دامپزشکی و البته با همکاری بخش خصوصی به صورت بهادار انجام می‌شود.

به گفته این مسئول، بهای واکسن تب سه روزه به ازاء هر دام حدود 3000 تومان است و هزینه مختصری هم بابت مایه‌کوبی آن دریافت می‌شود.

همتی تاکید کرد: تب سه روز معمولا در نواحی گرمسیری غرب استان از جمله سرپل ذهاب و با شروع فصل گرما شیوع بیشتری دارد.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، تب ، سه ، روزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.