زنجان

وقتی ماشه ها چکانده شد

15 خرداد ،واقعه ای که با خون نوشته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛وقتی لایحه کاپیتولاسیون که شاه با مصوب کردن آن قصد داشت امتیازات ویژه و مخالف باعرف و عزت ایران را به مستشاران و شهروندان آمریکای اعطا کند، مطرح شد امام خمینی (ره) دیگر تاب نیاورد و زمان را برای آغاز نهضتی الهی مناسب دید .

ایشان لب به سخن گشودند و با سخنرانی شجاعانه، دخالت های غیرقانونی امریکا در کشور و خیانت های شاه را برای مردم افشا کرد ند،این حرکت امام واکنشهای شدیدی را در پی داشت و منجر به تبعید ایشان شد.

آن هنگام که خبر بازداشت امام در سحرگاه 15 خرداد 1342 به علت همان سخنرانی تاریخی برضد اسرائیل و رژیم شاه منتشر شد، از نخستین ساعات روز 15 خرداد، قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز آبستن اعتراضات تاریخی شد،معترضین با سر دادن شعارهایی بر ضد شاه به هواداری از امام برخاستند.

با اینکه مردم از امام و اندیشه های او به تازگی شناخت پیدا می کردند،با این حال به او علاقه مند بودند و خوب درک کرده بودند راهی که امام بر گزیده است طریق برگزیدگان الهی است.

همه چیز قابل پیش بینی بود دستگیری امام موضوع ساده ای نبود که مردم از آن چشم پوشی کنند،زن و مرد از روستاها و شهرها به سوی منزل قائد خود حرکت کردند. شعار اصلی جمعیت «یا مرگ یا خمینی» بود، به همین خاطرمأموران نظامی که از قبل در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند ماشه ها را چکاندند و به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند. مردم بی دفاع هم با چوب و سنگ به مقابله برخاستند.

نیروهای کمکی نظامی نیز از پادگان های اطراف به شهر قم گسیل شدند. هنگامی که سیل جمعیت از حرم حضرت معصومه بیرون آمدند، رگبار مسلسلها گشوده شدوحمام خون به راه افتاد. گفته می شود،هواپیماهای نظامی از تهران به پرواز درآمدند و در فضای شهر قم برای ایجاد رعب بیشتر دیوار صوتی را شکستند تا از این طریق مردم را ترسانده و متواری سازند.

به این ترتیب خون و خاک در هم آمیخته شدو قیامی که از جان وروح مردم پاک برخاسته بود با سرکوبی شدید مهار شد.

بعد از واقعه ،کامیون های نظامی، اجساد شهدا و مجروحین را به سرعت از خیابانها و کوچه ها جمع آوری کردندو به نقاط نامعلومی بردند.

صبحگاه پانزده خرداد خبر دستگیری امام از قم فراتر رفت و به تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسیدو همانند قم مردم این شهرها هم لب به اعتراض گشودند.

مردم ورامین و شهرک های اطراف به سمت تهران راهی شدند. اما تانک ها و نیروهای نظامی برای جلوگیری از ورود معترضین به شهر در سه راهی ورامین با جمعیت درگیر شدند و همانند آنچه در قم رخ داد ،جمع زیادی از راهپیمایان را به خاک و خون کشیدند. در این گیر ودار تهرانیها نیز آرام ننشستند وجمعیت انبوهی در حوالی بازار تهران و مرکز شهر نیز گرد آمده و با شعار «یا مرگ یا خمینی» به سوی کاخ شاه به حرکت درآمدند.

حسین فردوست دوست نزدیک شاه در خاطراتش از به کارگیری تجربیات و همکاری زبده ترین مأمورین سیاسی و امنیتی امریکا برای سرکوب قیام و همچنین از سراسیمگی شاه و دربار و امرای ارتش و ساواک در این ساعات پرده برداشته و توضیح داده است که چگونه شاه و ژنرالهایش دیوانه وار فرمان سرکوب صادر می کردند.

رژیم برای تحت کنترل در آوردن اوضاع ،روز 15 خرداد ،در تهران و قم حکومت نظامی برقرار کرد، با این همه روزهای بعد نیز تظاهرات وسیعی برپا بود که درگیری خونین را هم در پی داشت.

با نگاه به تحولات انقلاب اسلامی به نیکی می توان در یافت ،پانزده خرداد 42 مبدأ انقلاب اسلامی مردم ایران بود. شاه دو روز بعد از نهضت 15 خرداد، قیام مردم را بلوا و اقدامی وحشیانه، و نتیجه اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه نامید و سعی کرد تا آن را به خارج از مرزها و کسانی همچون جمال عبدالناصر نسبت دهد.

اما چشمان بیدار خوب می دانستند این ادعا سخن باطلی است چرا که استقلال تمام عیار قیام پانزده خرداد آنچنان برملا و فاحش است که ثمره ای چون انقلاب اسلامی را در پی داشته است.

این گونه گمان می شد که با دستگیری رهبر نهضت و کشتار وحشیانه مردم در روز پانزده خرداد 42، قیام ظاهراً سرکوب شد، اما این بغض خفته ای بود که پس از سالها رنج ودوری ترکید و از گلوی میلیونها مسلمان ایرانی سر زد.

انتهای پیام /ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.