وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تنها 20 درصد از سهم سلامت مردم جامعه، به این وزارتخانه مربوط است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛  دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد افزود: 80 درصد دیگر سهم سلامت جامعه به دیگر دستگاه ها از جمله قوه قضاییه، قوه مقننه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و سایر رسانه ها مربوط می شود که ارگان های موثر در این حوزه هستند.

وی اظهار داشت: هم اکنون وجود بیماری های واگیردار، تصادفات، بیمارهای مشترک بین انسان و دام و همچنین افسردگی و بیماری های روانی و فوتی و مصدومان ناشی از تصادفات، بیشترین حجم درمان در کشور را تشکیل می دهد که این امر نیاز به همکاری و فعالیت بیشتر سایر دستگاه های مجری با این وزارتخانه دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر برای تهیه و تجهیز هر تخت بیمارستانی 350 میلیون ریال هزینه می شود که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باید از ظرفیت های موجود بهترین بهره را برد.

قاضی زاده هاشمی افزود: هم اکنون در استان چهارمحال و بختیاری یکهزار و 200 تخت بیمارستانی فعال است و به همین میزان نیز در استان کمبود تخت بیمارستانی وجود دارد که برای رفع این کمبود، علاوه بر اعتبارات دولتی، کمک خیرین سلامت و استفاده از ظرفیت بانک ها نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به وضع موجود دولت، اولویت امسال حوزه بهداشت و درمان، تکمیل و تجهیز بیمارستان ها و مراکز در دست احداث است و از ابتدای سال تا کنون اجرای هیچ پروژه جدید بیمارستانی در استان آغاز نشده است.

قاضی زاده هاشمی، به اجرای طرح پزشک خانواده هم اشاره کرد و گفت: در این طرح برای هر 12 هزار و 500 نفر به یک پایگاه و برای هر 50 هزار نفر به یک مرکز جامع بهداشتی نیاز است که در صورت اختصاص زمین با کمک خیرین به صورت یک ساله آماده خواهد شد.

وی افزود: برای احداث یک پایگاه بهداشتی 5 میلیارد ریال و مرکز جامع خدمات سلامت نیز 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که 50 درصد این میزان اعتبار از سوی وزارت بهداشت و مابقی از سوی خیرین تأمین می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به طرح های بیمارستانی نیمه تمام استان چهارمحال وبختیاری نیز اشاره کرد و گفت: این طرح ها باید تا پایان امسال به اتمام برسد.

قاضی زاده هاشمی، در خصوص مجوز استخدام جدید در حوزه سلامت نیز با بین اینکه تا کنون در این وزارتخانه مجوز استخدامی دریافت نشده، افزود: صدور مجوز استخدامی در حوزه سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

وی، به بدهی بیمه های سلامت و تأمین اجتماعی به بیمارستان های کشور هم اشاره کرد و گفت: هفته گذشته یک بیمارستان در مشهد به دلیل بدهی به شرکت برق، دچار مشکل و قطعی برق شد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از بیمه های سلامت و تأمین اجتماعی استان، شش هزار و 280 میلیون ریال طلبکار است.

وی، به عدم پرداخت مزایای پرستاران از آبان ماه و پزشکان از مهرماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: رضایتمندی کارکنان حوزه بهداشت و درمان در افزایش رضایتمندی دریافت کنندگان خدمات بهداشتی موثر است.

قاضی زاده هاشمی در پایان گفت: چهارمحال و بختیاری نیازمند بهبود وضعیت زیر ساخت های بهداشتی و درمانی است که بودجه و اعتبارات لازم برای این امر باید از طریق سایر دستگاه ها تأمین شود.

گفتنی است: نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان چهارمحال و بختیاری، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئولین و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، در سالن ابن سینای شهرکرد برگزار شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به منظور بررسی و بازدید از طرح ها و پروژه های حوزه سلامت و بهداشت و درمان، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.