ادبیات انقلاب در تبیین جزئیات راهگشا و نجات بخش زندگی امام خمینی(ره) کم کاری کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیره و سبک زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی همواره در مرکز توجه متفکران ایران و جهان قرار گرفته و همگان با اشراف بر این موضوع که نوع زندگی امام خمینی (ره) می‌تواند در بسیاری از مواقع راهگشای زندگی انسان امروزی باشد تلاش کرده اند تا در اندازه بضاعتشان به تبیین ابعاد زندگی ایشان بپردازند.

در این میان ادبیات انقلاب نیز که به عنوان ادبیات اختصاصی وقایع انقلاب شناخته شده و هدفی بجز تبیین اهداف انقلاب و آرمان‌های امام خمینی (ره) ندارد گامهای زیادی در این مسیر برداشته و تا اندازه ای ابعاد زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی را به جهان معرفی کرده اما به نظر برخی از شاعران آنچه تا به امروز گفته و نوشته شده، تعریف کاملی از ابعاد زندگی ایشان نیست و فقط به کلیات پرداخته است.

ما هم به بهانه فرا رسیدن ایام ارتحال امام خمینی (ره) به سراغ برخی از شاعران رفتیم تا از آن‌ها بپرسیم که ادبیات انقلاب و بخصوص شعر تا به امروز تا چه اندازه توانسته ابعاد زندگی و سیره امام خمینی (ره) را به جهانیان معرفی کند.

حسین اسرافیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: شعر معاصر ما باید آسیب شناسی شود؛ زیرا بخشی از آن به اهداف انقلاب و آرمان‌های امام خمینی (ره) پایبند است و بخش دیگرش آثار شاعرانی را در خود جای داده که به دنبال ترانگی و حضور در جلسات خالی از آرمانگرایی هستند.

وی افزود: من هم سعی کردم که سیره امام راحل را در آثار خودم تبیین کنم اما اینکه تا چه اندازه در این امر موفق شده‌ام را مخاطب باید بگوید. البته سعی من بر این بوده که افکارم از ترانگی به دور باشد و حتی به صورت نامرئی و در ورای کلمات هم که شده به آرمان های انقلاب و امام خمینی(ره) بپردازم.

این شاعر اظهار داشت: ما گاهی در سرودن شعر انقلاب از آن طرف پشت بام می‌افتیم؛ یعنی آنچنان به نظم خالی می‌پردازیم که از شاعرانگی فاصله می‌گیریم و آثاری را خلق می‌کنیم که از شاعرانگی خالی هستند.

اسرافیلی ادامه داد: به نظر می‌رسد که با خلق آثاری که از شاعرانگی خالی هستند، با مخاطب قهریم. بنابراین دوستان شاعر باید درعین سرودن اشعار منظم انقلابی به شاعرانگی کار هم فکر کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای بهبود وضعیت شعر معاصر ارائه می‌دهید، گفت:بعید می‌دانم که بهبودی در وضعیت شعر معاصر حاصل شود؛ چون افرادی در انجمن های آنچنانی شعر تربیت شده اند که مباحث شعر بدون آرمان، هنر برای هنر و شعر برای شعر را مطرح می‌کنند. بنابر این به نظر می‌رسد که مسئولان انجمن های شعر باید احساس آرمانگرایی را در خود تقویت کنند.

این شاعر در بخش پایانی صحبت‌هایش برگزاری میزگرد آسیب شناسانه ای با حضور نمایندگان همه طیف های شعری کشور را یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود وضعیت شعر کشور دانست و گفت: افراد حاضر در این میزگرد می‌توانند با جمع آوری و تدوین نتایج آن و ارائه این نتایج به مسئولان فرهنگی کشور گام مثبتی در جهت بهبود وضعیت شعر کشور بردارند.

همچنین رضا اسماعیلی، شاعر گفت: شعر انقلاب در خصوص شخصیت سیاسی و عرفانی امام خمینی (ره) تا اندازه ای که در بضاعتش بوده توانسته سیمای نورانی ایشان را معرفی کند و با پرداخت به مباحثی چون حق خواهی، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، ساده زیستی و مردمداری به ابعاد کلی زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی پرداخته است ولی در عین حال چون ایشان شخصیت والایی داشتند به بعضی از ابعاد شخصیت‌شان آنچنان که باید و شاید پرداخته نشده است. به عنوان مثال امام خمینی(ره)سعی داشته که سبک زندگی اسلامی را رواج دهد و ما اگر بتوانیم ابعاد زندگی ایشان را به طور کامل تبیین کنیم، می‌توانیم گامهای خوبی در مسیر ترویج این سبک زندگی برداریم.

وی افزود: ما در ادبیات انقلاب به جزئیات زندگی امام خمینی (ره) نپرداختیم و این در صورتی است که ضرورت و نیاز امروز جامعه ما این است که در زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی دقیق‌تر و ریزتر بشویم و جزئیات زندگی ایشان را هم به تصویر بکشیم تا راهگشای انسان امروز باشد مثلا امام(ره) در حوزه اقتصاد مقاومتی الگوی خوبی در زمینه نحوه مصرف آب و مواد غذایی ونحوه پوشش هستند و به این امر توجه داشتند.

این شاعر اظهار داشت: نکات ارزشمند و راهگشایی در زندگی امام خمینی (ره) وجود دارد که می‌تواند با تقویت اعتماد به نفس و خودباوری اقشار مختلف جامعه ما را به خویشتنمان بازگرداند زیرا سبک زندگی ایشان سبک زندگی معقولی است.

اسماعیلی ادامه داد: بنابراین باید بدانیم که کلی گویی ها نمیتوانند به ما کمک کنند که سبک زندگی اسلامی را به صورت عملی محقق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) به همه مسائل اعم از نحوه رفتار با همسر و فرزند، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی توجه داشتند و انسان جامع الاطرافی بوده اند و شاعران ما که به مناسبت های مختلف فقط به مسئله ورود ایشان به کشور و ارتحالشان پرداخته‌اند، باید تلاش کنند که بنیانگذار انقلاب اسلامی را به عنوان فرد مسلمان و انقلابی به روز معرفی کنند.

در پایان باید گفت پرداختن به جزئیات زندگی امام خمینی (ره) ضامن سلامت زندگی اقشار مختلف جامعه و خودباوری آنهاست و به ما کمک می‌کند، که بیش از پیش سبک زندگی اسلامی را ترویج بدهیم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار