از گذشته های بسیار دور و از زمانی که انسان پای به این کره خاکی نهاد تا زمانی که حیات این سیاره تداوم دارد، بشر با کشاورزی و کشت زرع انسی دیرینه دارد و بیشتر مایحتاج خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از راه کشاورزی بدست می آورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛امروزه نیز با ظهور انواع فناوری های پیشرفته و وجود انواع غذاهای مدرن و آماده، اما کشاورزی همچنان از جایگاه ویژه ای برخوردارست و این پیشینه گذشتگان با مدد تکنولوژی از سوی کشاورزان به شیوه های جدیدی همچنان انجام می پذیرد.

در همه ادیان الهی و حتی در قرآن کریم نیز به امر کشاورزی توجه شده و انبیا و اولیای الهی و ائمه اطهار (ع) به نوعی با کشاورزی سر و کار داشته اند و همین امر نشان دهنده اینکه کشاورزی فعالیتی مهم، مقدس و ضروری است.

اما گاه باورها و سنت های غلطی که با کشاورزی و مزرعه داری از قدیم عجین شده موجب بروز مشکلات عدیده و گاه خسارت هایی جبران ناپذیر نیز می شود.

پدیده نازیبای آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول که به علل گوناگونی انجام می پذیرد از جمله مواردی است که هنوز هم از گذشته های دور تاکنون به عنوان یک باور و عملکرد اشتباه از سوی کشاورزان و مزرعه داران رایج است.

آتش زدن مزارع بعد از برداشت با هدف حاصلخیزی زمین، تسریع در آماده سازی زمین برای کشت بعدی، مبارزه با علف ها و آفات مضر زراعی صورت می گیرد در حالیکه این باور غلط با وجود ریزگردها و انواع آلاینده های صنعتی و خانگی نه تنها منجر به تشدید آلودگی هوا می شود، بلکه موجب آغشته شدن زمین زراعی به انواع مواد آتش زا چون نفت، گازوییل و بنزین و خشکی تدریجی زمین زراعی می شود.

پدیده آتش زدن مزراع هم باعث کاهش عمر باروری و حاصلخیزی زمین کشاورزی می شود و هم در صورت گسترش به عرصه های جنگلی و طبیعی موجب بروز خسارت های سنگین و جبران ناپذیر ناشی از آتش سوزی خواهد شد.

هر چند آتش زدن مزارع در استان ایلام نسبت به مناطق دیگر کشور کمتر است اما هنوز در برخی از نواحی این استان شاهد انجام این فعل غلط و اشتباه در بین کشاورزان هستیم که به طور قطع جلوگیری از این عملکرد رایج غلط نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در بین کشاروزان و زارعان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام معتقد است: آتش زدن پس چرای مزارع از سوی کشاورزان بعد از درو محصول از نظر علمی و تجربی کاری غلط و اشتباه و عاملی برای آتش سوزی و سرایت آتش به مزراع مجاور و عرصه های طبیعی است.

سید محمد تراب میری اعلام کرد: با وجود آموزش های ترویجی در خصوص اجتناب کشاورزان از آتش زدن پس چرای مزارع، اما کشاورزان خودسرانه به این اقدام غلط دست می زنند.

وی افزود: کشاورزان به طور معمول پس از دروی محصول بهاره خود که عمده آن گندم است به منظور آماده سازی سریع زمین برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن باقی مانده زراعت در اراضی خود می کنند.

میری تاکید کرد: کشاورزان در حالی اقدام به آتش زدن مزارع می کنند که از نظر علمی باید پس از برداشت محصول قبلی، زمین را شخم بزنند تا علاوه بر اینکه آماده کشت محصول بعدی شود باقی مانده کشت قبلی نیز به عنوان کود و مواد عالی در زمین زراعی جذب شود.

وی با بیان اینکه مواد قابل اشتعالی که در این اقدام توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد به خورد زمین کشاورزی می رود، به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن زمین کشاورزی به طور جدی خوداری کنند چرا که این مواد به تدریج زمین را ضعیف و موجب از بین رفتن مواد عالی و ریز مغذی های زمین می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این ارتباط گفت: آتش زدن پس چرای
مزارع بعد از برداشت محصول همه ساله باعث ایجاد مشکلات عدیده و بغرنجی برای عرصه ها و ماموران یگان حفاظت مستقر در طبیعت می شود.

سرهنگ غلامرضا فتحی افزود: برای کاهش این معضل در سال جاری در صدد برگزاری نشست هایی با اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و دهیاری های سراسر استان به منظور دستیابی به یک راهکار قانونی و عملی در این خصوص هستیم.

وی به مسئولان سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص که با وجود بهره گیری از آموزش های ترویجی مضرات آتش زدن پس چرای مزارع باز هم برخی زارعان و کشاورزان به این اقدام دست می زنند، پیشنهاد کرد: به منظور آگاه سازی این کشاورزان و جلوگیری از تکرار این اقدام از سوی آنان خدمات رسانی به این قشر را منوط به اجتناب آنها از این اقدام کنند.

وی یادآور شد: امسال با توجه به بارندگی ها ارتفاع علف های مراتع طبیعی رشد مناسب و متراکمی داشته که همزمان با گرمای هوا این مراتع رو به خشک شدن نهاده و مستعد آتش سوزی شده است و کوچکترین جرقه در این مراتع موجب آتش سوزی در عرصه های طبیعی خواهد شد.

فتحی تاکید کرد: آتش زدن پس چرای اراضی کشاورزی علاوه بر اینکه تسریع در فرسایش خاک را در پی دارد عاملی اساسی برای ایجاد آتش سوزی در عرصه های طبیعی حاشیه اراضی کشاورزی می شود و به علت رویش علف های طبیعی حاشیه مزراع امکان سرایت آتش به مراتع و عرصه های جنگلی دور از انتظار نیست.
 
 
انتهای پیام/-پ
برچسب ها: ایلام ، آتش ، مزارع ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.