سقوط یک بیمار از تخت در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه و مرگ او باعث واکنش‌هایی درباره کمبود نیروی بهیار و پرستار در بیمارستان‌ و عدم مسئولیت‌پذیری عوامل بیمارستان‌ها به بیماران شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک بیمار دیالیزی به نام «ملوک مرادی» به دلیل نداشتن همراه از تخت بیمارستان امام رضای این شهر سقوط کرد و درگذشت. این مساله سوالات بسیاری را درباره حدود وظایف همراهان بیمار، نیروهای انسانی بیمارستان‌ها، حقوق بیماران ایجاد می کند. سوالاتی که از سوی وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر با پاسخ ویژه‌ای همراه شده است.

این دو نهاد دولتی و مردمی، به کارگیری داوطلبان «سلامت‌یار» را به عنوان راه حلی عملی برای این مشکل درنظر گرفته‌اند و بشدت از آن دفاع می کنند.
 
اصل ماجرای مرگ بیمار کرمانشاهی

 
حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  در این باره به ایرنا گفته است: متاسفانه خانم ملوک مرادی که سال‌های طولانی دیالیز می‌کرد، بعد از انجام عمل پیوند کلیه که ظهر دیروز در بیمارستان امام رضا (ع) انجام شد و پس از انتقال به بخش، به دلیل سقوط از تخت بیمارستان، درگذشت.
 
وی افزوده است: آنگونه که به من اطلاع داده‌اند، کسی به عنوان همراه بیمار با این خانم نبوده و وقتی که در بخش، تقاضای رفتن به سرویس بهداشتی می‌کند، متاسفانه از تخت بیمارستان سقوط کرده و جانش را از دست می‌دهد.  به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به نظر می‌رسد از سوی کارکنان بیمارستان امام رضا (ع)، قصوری در مورد خدمات‌دهی به این خانم متوفی صورت گرفته که در صورت محرزشدن این موضوع، با شدت و جدیت برخورد خواهیم کرد.
 
همراهان بیمار وظیفه‌ای در قبال ارائه خدمات به بیمار ندارند
 
با بررسی این اتفاق دلخراش، به نظر می رسد هیچ‌کدام از عوامل بیمارستان اعم از پزشک، پرستار، بهیار، کمک بهیار، خدمات و حتی خانواده او در کنار بیمار نبوده‌اند. در نگاه اول شاید گفته شود که چرا همراهان بیمار در کنار او حضور نداشته‌اند؟ اما اجازه حضور همراه فقط با دستور پزشک معالج میسر است. ضمن اینکه حضور همراه از ساعت ۲ بعد از ظهر تا ۷ صبح روز بعد مجاز است. چرا که حضور همراه از ساعت ۷ صبح تا ۲ بعد از ظهر در داخل بخش ممنوع است. البته اگر مسئول بخش صلاح بداند می تواند اجازه همراهی بیمار توسط خانواده یا دوستان وی در این ساعت را نیز صادر کند.

 نکته اینجاست که همراهان بیمار، همانطور که وزیر بهداشت مدام بر آن تاکید  می کند، هیچ وظیفه‌ای در قبال پرستاری و ارائه خدمات به بیمار ندارند و حضور آنها در کنار بیمار، کاملا بر اساس خواست و نظر خودشان است. با این وجود در مورد بیمار کرمانشاهی باید گفت که در مقررات بیمارستان‌ها آمده که عوامل بیمارستان و همراهان بیمار، در هنگام ترک بیمار حتی برای مدت کوتاه نرده‌های کنار تخت را بالا کشیده و شاسی زنگ را در اختیار بیمار قرار دهند تا در صورت نیاز به پرستار اطلاع دهد. با این حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قصور عوامل بیمارستان را قبول کرده است. اتفاقی که در مورد بیمار کرمانشاهی نیفتاده است.
 
نظر وزیر بهداشت در مورد کمبود عوامل بیمارستان
 
 وزير بهداشت هم مشکل کمبود پرستار را تایید می‌کند و می‌گوید: کمبود پرستار نارضايتي مردم و همچنين خود جامعه پرستاري را به دنبال داشته و چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي مردم از ارائه خدمات نامناسب گلايه دارند.

 وزیر بهداشت بارها تاکید کرده است: در حال حاضر ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور فعال است که باید به‌ازای هر تخت، ۵/۱ تا ۲ پرستار در بخش عادی بیمارستان وجود داشته باشد که بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی تنها ۷/۰ نیروی پرستاری وجود دارد.
 
سلامت‌یارها؛ یاران کمکی وزارت بهداشت
 
۲۰ روز پیش طرح سلامت‌یار، با حضور وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال احمر کشور در بیمارستان حضرت رسول تهران به صورت رسمی افتتاح شد. این طرح برای کمک به کمبود نیرو در بیمارستان‌ها با همکاری هلال احمر و وزارت بهداشت انجام شده است.

سیدامیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر می گوید: از مهمترین خدمات طرح سلامت‌یار می توان به مشاوره، کمک به غذاخوردن و کتاب خواندن، تامین هزینه های ایاب و ذهاب بیماران و ... اشاره کرد.
 
پرستاران؛ مخالفان بی منطق سلامت‌یاران
 
با وجود همراهی وزارت بهداشت و هلال احمر در طرح سلامت یار، پرستاران جدی ترین منتقدان حضور سلامت یاران در بیمارستان ها هستند.

 علی‌محمد آدابی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور از حضور داوطلبان سلامت یار در بیمارستان ها انتقاد کرده و این اقدام را غیرموجه و مصداق آشکار نقض حقوق بیمار دانسته است. به اعتقاد رئیس کل سازمان نظام پرستاری، پرستاران مدافع حقوق بیمار و مردم هستند.

 وی حتی در این خصوص تا جایی پیش رفته که به بیماران توصیه کرده است: در صورت حضور هر فردی بر بالین خود با درخواست کارت شناسایی از وی، از پزشک و یا پرستار بودن آنان مطمئن شوند و از حضور و احوالپرسی افراد غیرموجه بر بالین خود اکیدأ خودداری کنند. در پاسخ به چنین مخالفت‌هایی، وزیر بهداشت، خود به میدان آمده و از عدم تداخل وظایف سلامت‌یاران و پرستاران می‌گوید.

سیدحسن هاشمی در این باره توضیح می دهد: قرار نیست داوطلبان طرح سلامت یار در کار درمانی دخالت کنند و وظیفه شان حمایت‌های روحی روانی به بیمار و همراهان بیمار است.
 
نتیجه‌گیری
 

به نظر می‌رسد یک بار برای همیشه باید مسئولان وزارت بهداشت وظایف همراهان بیمار و در مقابل پرستاران و بهیاران بیمارستان را اعلام کرده و ضمنا با ادامه و اصرار طرح مثمر ثمری چون به کارگیری "سلامت‌یاران"، از ایجاد اختلال در رسیدگی به بیماران در بیمارستان‌ها جلوگیری کنند.
 
منبع:سلامت انلاین
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.