طغیان آب دریای آمو صدها زمین زراعتی و ده‌ها باب منزل مسکونی را در ولسوالی‌های کلدار و شورتپه ولایت بلخ تخریب کرده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ باشندگان ولسوالی‌های «کلدار» و «شور تپه» ولایت بلخ می‌گویند که همه ساله، پس از پایان بارندگی برف و باران، و فرا رسیدن فصل بهار، آب رود آمو طغیان می‌کند و در نتیجه آن منازل مسکونی و زمین‌های زارعتی باشندگان محلی خسارت می‌بینند.

خانه‌های ما را آب برد و زمین‌های ما تخریب شد

حاجی عبدالرشید یکی از بزرگان قومی ولسوالی شور تپه ولایت بلخ می‌گوید که از یک ماه به این‌سو طغیان آب رود آمو آغاز شده و در کنار تخریب منازل مسکونی، راه مواصلاتی مزارشریف به شور تپه را در ناحیه «تاش گذر» این ولسوالی مسدود کرده است.

وی گفت: آب زیاد شده‌است، تخریبات داشته و فعلاً راه مواصلاتی ما با مرکز مزارشریف مسدود شده، دولت باید کاری انجام دهد.

به گفته عبدالرشید ۱۳ قریه این ولسوالی مورد تهدید شدید طغیان آب رود آمو قرار دارد. از سوی دیگر کشاورزان کلدار، ولسوالی هم‌سرحد با شور تپه نیز حکومت را به بی‌توجهی نسبت به تحکیم سواحل دریای آمو متهم می‌کنند و می‌گویند که طغیان آب در جریان یک ماه گذشته، ۵۰ خانه را در ۹ قریهٔ این ولسوالی تخریب نموده و به زمین‌های زراعتی صدمه رسانده است.

ملا عبدالرحیم یکی از کشاورزان این ولسوالی گفت: خانه‌های ما را آب برده، زمین‌های ما تخریب شده و دولت هم به قصه ما نیست که چه می‌شود، و کمک هم نمی‌کند. دولت باید دریا را تحکیم کند.

مناطق آرق باتور، جوی وکیل و تاتارق در ولسوالی شور تپه و قریه‌های «خواجه کاکل دار»، «کهنه کلدار» و «تازه آرق» مربوط به ولسوالی کلدار هستند. در این ساحات بیشتر از هر جای دیگری، زمین‌های زراعتی در اثر طغیان آب دریا تخریب شده است.

ذبیح‌الله اختری رئیس سکتوری مقام ولایت بلخ می‌گوید که حکومت محلی توانایی جلوگیری از طغیان آب رود آمو و تخریب ساحات مسکونی و زمین‌های زارعتی را ندارد.

اختری گفت که آن‌ها در بخش تحکیم سواحل آمو پیشنهادی به دولت مرکزی ارائه کرده‌اند، اما تا به اکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: این مشکلی است که از سال‌ها به این طرف وجود دارد و ما توانایی تحکیم آن را نداریم، در این قسمت چند میلیون دالر نیاز است و ما به دولت مرکزی پیشنهاد آن را مکرراً نوشتیم.

این درحالیست که همه ساله طغیان آب دریای آمو سبب از بین رفتن صدها جریب زمین در قلمرو افغانستان می‌شود و باورهایی وجود دارد که جلوگیری نکردن از طغیان آب سبب بروز تنش‌های سرحدی میان افغانستان با کشورهای آسیای میانه خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار