عربستان روابط با اسرائیل را یک گزینه راهبردی می‌داند

عربستان و به طور کلی حکام عرب حاشیه خلیج فارس همزیستی با رژیم صهیونیستی را یک گزینه راهبردی می‌‌دانند و آماده‌اند بهای این روابط را با انکار قضیه فلسطین و خدمت به سلطه جویی اسرائیل در منطقه بپردازند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری العهد نوشت: عربستان و به طور کلی عرب‌های منطقه خلیج فارس همزیستی با رژیم صهیونیستی را یک گزینه راهبردی می‌دانند و برای تحقق آن  آماده‌اند بهای آن را حتی با انکار قضیه فلسطین و خدمت کامل به طرح سلطه جویی اسرائیل در منطقه بپردازند.
 
اعلام آمادگی عربستان برای نزدیک کردن روابط با اسرائیل
 
«ما همزیستی بین کشورهای عربی و اسرائیل را خواستاریم» این اظهارات که در سطح گسترده منتشر شد، متعلق به انور عشقی ژنرال بازنشسته سعودی است که یکی از مشاوران ارشد سابق پادشاه عربستان به شمار می‌آمد.
 
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز در پوشش اخبار دیدار انور عشقی و سفیر اسرائیل در واشنگتن به این بخش از صحبت‌های عشقی اشاره کرد.
 
در این خصوص باید در نظر داشت که وقتی یک مسئول سعودی در این جایگاه از همزیستی با اسرائیل صحبت می‌کند، در واقع سخن مسئولان بلندپایه تر از خود است.
 
مباهات اسرائیل به ائتلاف راهبردی با عرب‌ها
 
به هرحال چه انور عشقی از همزیستی بین عربستان و نظام‌های تحت رهبری آن با رژیم صهیونیستی سخن بگوید یا نه، باید گفت که انواع مختلفی از این همزیستی عملا از مدت‌ها قبل بین عرب‌ها و اسرائیل وجود داشت و شامل اظهارات مشترک و سپس توسعه آن از حرف به عمل و بعدها نیز تشکیل ائتلاف راهبردی بود و اخیرا نیز بسیاری از مسئولان سعودی با مباهات به این روابط اشاره کرده‌اند.
 
همزیستی یا سرخم کردن؟
 
واقعیت این است که آنچه بین عربستان و اسرائیل در جریان است، همزیستی و یا ائتلاف راهبردی بین دو طرف برابر نیست به این معنی که هیچ یک از سران عرب منطقه خلیج فارس در مقایسه با اسرائیل دارای قدرت تصمیم‌گیری نیستند بلکه برخی از آنان چه در سطح سیاسی و غیر سیاسی دنباله‌ رو هستند.
 
رابطه عرب‌ها و اسرائیل رابطه ارباب و رعیتی است
 
بنابراین در این شرایط چیزی که واقعی تر از همزیستی و ائتلاف است، رابطه بین خادم و مخدوم و یا رعیت و ارباب است به این معنی که رعیت وجود و بقای خود را مدیون ارباب خود می‌داند و خدمت به او را عامل ادامه بقای خود به شمار می‌آورد.
 
به عبارت دیگر همزیستی که عرب‌های این منطقه به دنبال آن هستند، برای رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول است مگر اینکه عربستان و عرب‌های دنباله رو آن به طور کامل در خدمت طرح راهبردی اسرائیل باشند و عملا نیز عربستان و سایر عرب های منطقه وقتی با قدردانی از ارباب اسرائیلی خود یاد می کنند به این معنی است که بندگی خود را قبول کرده اند.
 
این وضعیت در بسیاری از رخدادها از جمله حمایت مالی بی حد و حساب عرب ها از گروه‌های تکفیری و نیز آمادگی برای خرید سامانه گنبد آهنین به قیمت میلیادرها دلار نمود پیدا می کند.
 
گروه‌های تکفیری ارتش اسرائیل هستند
 
در این میان باید حمایت عرب های منطقه خلیج فارس از گروه‌‌های تکفیری را که به نوعی ارتش اسرائیل هستند را نیز در نظر داشت و توجه داشت که این گروه‌ها از این رو نیروهای ارتش اسرائیل به شمار می‌آیند که در تلاش برای عملی کردن اهدافی هستند که ارتش اسرائیل از تحقق آن در رویارویی با محور مقاومت ناتوان مانده است.
 
سوالی که در اینجا مطرح است اینکه آیا سوق یافتن عربستان به سمت خدمت به طرح صهیونیستی به معنی ایثار و از خودگذشتگی ریاض در مقابل طرح صهیونیستی و به فراموشی سپردن قضیه فلسطین نیست؟
 
اگر اینطور نیست خودداری عربستان محکومیت جنایت های صهیونیست ها در حق فلسطینی ها حتی در سطح حرف و نه عمل چه معنایی می‌دهد؟
 
نزدیک شدن به روزهای پایانی
 
نکته قابل توجه اینکه مواضع عربستان و به طور کلی عرب های منطقه خلیج فارس فقط به سکوت در برابر جنایت های صهیونیست‌ها اکتفا نکردند بلکه از این نیز فراتر رفته و تا اظهار خشم و نارضایتی از انتفاضه فلسطینی‌ها نیز پیش رفتند تا جایی که انتفاضه را عامل در تنگنا قرار گرفتن خود اعلام کردند.
 
قدردانی اسرائیل از اردن در سرکوبی انتفاضه
 
در این میان نظام حاکم اردن یکی از برادران کوچک عربستان و خدمتگزار سیاست‌های آن است تا جایی  که اسرائیلی‌ها نقش تاریخی آن را در قدس به دیده احترام می‌نگرند و به گفته جان کری وزیر خارجه آمریکا، اردن با اسرائیلی‌ها در سرکوب انتفاضه «همکاری» کرد.
 
نکته قابل توجه دیگر اینکه اردن با نصب دوربین در داخل مسجد الاقصی و اطراف آن موافقت کرد که به احتمال زیاد این اقدام با خط گرفتن از عربستان  صورت گرفت.
 
اما هدف از نصب دوربین در این محل ثبت تحرکات انتفاضه فلسطینی‌ها به منظور تعقیب عوامل آن بود.
 
علاوه بر این مسئولان اسرائیلی و اردنی به منظور تقویت اقدامات امنیتی در مسجد الاقصی دیدارهایی نیز با هم داشتند.
 
عرب های صهیونیست زده
 
این اقدامات در چارچوب منافع مشترک اسرائیلی ها و عرب های صهیونیست زده برای در تنگنا قرار دادن انتفاضه جا دارد در نتیجه باید پرسید راز این از خودگذشتگی عربستان در خدمت به طرح اسرائیل چیست؟
 
عربستان اسرائیل را راز نجات خود می داند
 
پاسخ این سوال ساده است: عربستان به شدت احساس می کند که به پایان خود نزدیک می‌شود و از سر بدبختی معتقد است که صهیونیست‌ها تصمیم‌گیر نخست منطقه و جهان  هستند و قرار گرفتن در کنار آنان بهترین وسیله برای بقا است.
 
این اعتقاد اشتباه و از سر بیچارگی است زیرا اگر درست بود و صهیونیست‌ها مرجع اول تصمیم گیری در منطقه  و جهان بودند و می‌توانستند طرح های خود را به کرسی بنشانند، دیگر خدمات عربستان و عرب‌های دنباله رو آن به اسرائیل دردی از آنان دوا نمی‌کند و مانع از این نخواهد شد که اسرائیل با آنان با حقارت رفتار کند.
 
فروپاشی امپراتوری آمریکا و اسرائیل

 
در پایان این مطلب آمده است: از سوی دیگر امید داشتن به اسرائیل نشان دهنده جهل کامل نسبت به تحولات منطقه و جهان است زیرا امپراتوری آمریکا که رژیم صهیونیستی نیز جزئی از آن است در حال فروپاشی همه جانبه است و امید داشتن آنان به برخی نظام‌های منطقه ای و گروهک‌های جنایتکار از جمله داعش و گروه‌های مشابه آن چیزی جز شاهدی بر این فروپاشی فراگیر نیست.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.