مراسم رونمایی از تندیس خلبان شهید اسدالله بربری در دلیجان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اراک ، در این مراسم که با حضور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی امیر سر تیپ خلبان علیرضا برخور ، 40 نفر از خلبانان نیروی هوایی، استاندار و جمعی از مسئولان استان مرکزی برگزارشد ، شهردار دلیجان  گفت: تندیس میدان ورودی با هدف تجلیل از مقام شامخ شهیدان به خلبان شهید بربری اختصاص یافت.
 اسماعیلی افزود: وسعت داخلی این میدان بزرگ پنج هزار و 500 متر مربع است که در مرکز آن تندیس امیر خلبان شهید اسدالله بربری به همراه ماکت هواپیمایی بمب افکن f-5 نصب شده است.
وی بیان کرد: برای ایجاد این میدان در مجموع 12میلیارد ریال اعتبار صرف شده اشت.
در این آیین خانم شایان همسر شهید خلبان بربری به بیان خاطراتی از این شهید بزرگوار پرداخت و گفت : همسرم هر بار که به مرخصی می آمد پای در دل مردم می نشست و مردم داری و دلسوزی ویژگی بارز شهید خلبان اسدالله بربری بود.
اهدای لوح به خانواده شهید بربری و اهدای لوح ویژه نیروی هوایی به استاندار مرکز برای حفظ و نگهداری در موزه دلیجان از دیگر برنامه ای این آیین بود.
خلبان اسداله بربری در سال 1326 در روستای راونج از توابع شهرستان دلیجان دیده به جهان گشود و در آبان 1347 به استخدام نیروی هوایی درآمد و در دانشکده‌ی خلبانی مشغول به تحصیل شد.
این شهید بزرگوار پس ازپایان دوره‌ی مقدماتی پرواز، برای ادامه تحصیلات هوانوردی به آمریکا اعزام شد و دوره تکمیلی و پرواز با هواپیماهای جت دو موتوره‌ی (T - 37) و (T – 38) را در سال 1350 به اتمام رساند و موفق به اخذ دانشنامه‌ کارشناسی و نشان خلبانی شد.
با آغاز جنگ عراق علیه ایران به صف رزمندگان پیوست و پس از 18 شبانه روز نبرد هوایی مداوم در هیجدهم مهرماه 1359 در انجام مأموریت استراتژیک هوایی انهدام تأسیسات پالایشگاه و تلمبه خانه نفتی کرکوک در شمال عراق هواپیمای او مورد اصابت گلوله ها ضد هوایی دشمن قرار گرفت.
بعد از آن از سرنوشت خلبان بریری خبری در دست نبود تا این که پس از گذشت 11 سال از آن واقعه در خرداد 1370 با توجه به مدارک به دست آمده روز 18 مهرماه 1359 زمان شهادت آن شهید والا مقام به ثبت رسیده است.
انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، نیروی ، هوایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.