اخیرا فرمانده کل نیروهای مسلح روسیه تصمیمی درباره استقرار سامانه راداری "دنیپر" در "جزیره کریمه" گرفته است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا از یک دهه پیش رابطه‌ای پرتنش و سخت در زمینه استقرار سامانه موشکی در منطقه شرق اروپا داشته اند.

مقامات "کاخ سفید" اعتقاد دارند که با استقرار سامانه دفاع ضد موشکی می توانند توان نظامی ایران را کنترل کنند اما این موضوع دروغی بیش نیست ؛ چرا که ایران هیچگاه به دنبال تهدید اروپا نبوده و نیست.

در حقیقت هدف ایالات متحده آمریکا از استقرار سامانه دفاع موشکی در کشور رومانی و لهستان ، محدود کردن توان موشکی روسیه بوده که "ولادیمیر پوتین" فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور موضوع مذکور را نمی بپذیرد.

از آنجایی که "مسکو" تدابیری را برای  مقابله سخت با ایالات متحده در نظر گرفته؛ لذا به دنبال این است تا توان موشکی و پدافند هوایی خود را افزایش دهد تا در صورت اقدام تهاجمی آمریکا، غافلگیر نشود. 

یکی از اقدامات مسکو در این زمینه نوسازی پایگاه و سامانه راداری "دنیپر" در شبه جزیره کریمه است تا از این طریق بتواند  بخشی از اقدامات نامتعارف و مشکوک آمریکا را در منطقه شرق اروپا پاسخ دهد.


استقرار سامانه راداری


استقرار سامانه راداری


**پایگاه دنیپر کجاست؟

"دنیپر" یکی از 6 پایگاه راداری ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که نظام کمونیستی "داس و چکش" از آن برای مقابله با ایالات متحده آمریکا در فضای دوقطبی جهانی استفاده می کرد و یکی از اهرم های شوروی در جنگ سرد با آمریکا به شمار می آمد.

استقرار سامانه راداری

استقرار سامانه راداری


"دنیپر" یک سیستم راداری آرایه فازی است که شامل یک سازه مرکزی و دو بال است و تا برد  1900 مایل (هر مایل 1.6 کیلومتر) را پوشش می دهد. همچنین سامانه مذکور  توانایی شناسایی اهداف متخاصم را در مدت کوتاهی دارد.

سامانه راداری "دنیپر" در دهه 60 میلادی طراحی و تولید شد و در سال 1975 اولین آزمایش های خود را پشت سرگذاشت و در اواخر دهه 70 میلادی به صورت جدی در ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق عملیاتی گردید.

این پایگاه نظامی (راداری) در نزدیکی بندر "سواستوپول" قرار دارد که بخشی از "شبه جزیره کریمه" به حساب می آید که در آن زمان در تسلط شوروی قرار داشت.  "کریمه" پس از فروپاشی شوروی جزو خاک اوکراین شد و پایگاه راداری "دنیپر" نیز از 10 سال پیش به صورت متروکه درآمد.



استقرار سامانه راداری


**اهمیت نوسازی و احیا پایگاه راداری "دنیپر" در چیست؟

استقرار این سامانه تشخیص پرتاب موشک به شوروی سابق کمک می کرد تا در جنگ موشکی از حریف قدرتمند خود عقب نماند، در یکسال اخیر "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه به اهمیت احیا این پایگاه راداری پی برده است.

روزنامه "ایزوستیا" به نقل از یک مقام صنایع نظامی روسیه نوشت: «ایستگاه ردیابی موشکی "دنیپر" پس از بازسازی می‌تواند "موشک‌های مافوق صوت"، "بالدار" و "بالستیکی" پرتاب شده از  "دریای مدیترانه"  را ردیابی کند تا برای عملیات ردگیری استفاده شود. همچنین این پایگاه موشکی توان ردیابی موشکی روسیه را در منطقه جنوب غرب این کشور افزایش می‌دهد.»

مقام صنایع دفاعی روسیه که نام وی اعلام نشده، افزود: «موشک "تام هاوک" آمریکایی که از دریای مدیترانه پرتاب شود، برای رسیدن به مسکو 120 دقیقه زمان لازم دارد که این فرصت برای ردیابی و رهگیری توسط یگان ضد موشکی روسیه کافی است.»

پایگاه اینترنتی «مورنینگ نیوز یو اس ای» در گزارشی نوشت: روسیه به همکاری آمریکا و ناتو در منطقه اروپا به شدت واکنش نشان داده است. تنها چند روز پس از پیشرفت برنامه دفاع موشکی این متحدان؛ روسیه وعده داد سامانه تشخیص پرتاب موشک خود را برای شناسایی و مقابله با حملات احتمالی به راه می اندازد. به گفته «سر ریچارد شیرف،» یکی از ژنرال های ارشد بازنشسته ناتو ، چنین سناریویی به تدریج به یک جنگ هسته ای منجر خواهد شد.

این ژنرال بازنشسته گفت: اگر ناتو توانمندی های دفاعی اش را در کشورهای حوزه بالتیک تقویت نکند، با خطر جنگ هسته ای با روسیه مواجه می شود. به احتمال زیاد این جنگ تا سال آینده رخ خواهد داد.


**پیمان آتلانتیک شمالی در اندیشه طراحی یک حمله هسته ای علیه روسیه؟!!!

پیمان آتلانتیک شمالی شاید در اندیشه طراحی یک حمله هسته ای به روسیه باشد و این موضوع باعث شده تا مقامات "کرملین" بیش از گذشته به اهمیت حضور یک سایت راداری-موشکی برای مقابله با تهدیدات ناتو باشند. 


اگر "کرملین" سامانه تشخیص پرتاب موشک "دنیپر" را در "شبه جزیره کریمه"  مستقر کند، می تواند شلیک  موشک های راهبردی آمریکا و ناتو را تشخیص دهد و این موضوع امنیت ملی فدراسیون روسیه را افزایش خواهد داد.



استقرار سامانه راداری


به گفته «ولادیمیر پوتین،» رئیس جمهور روسیه، مسکو همه اقدامات لازم را برای حفظ توازن استراتژیک - که تضمینی بزرگ برای جلوگیری از وقوع یک جنگ تمام عیار محسوب می شود را  انجام خواهد داد؛ هر چند روسیه از درگیر شدن در رقابت تسلیحاتی خودداری می کند.

حضور سامانه های دفاع موشکی ایالات متحده آمریکا در لهستان و رومانی منجر به بی ثباتی بیشتر منطقه شرق اروپا می شود و در نقطه مقابل، فدراسیون روسیه هم تلاش می کند تا در مقابل اقدامات نظامی آمریکا در شرق اروپا تدابیری را بیندیشد.



گزارش از محمد زرچینی

 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار