گزارش/

کسانی که در راه بندان‌های پایتخت جان می‌دهند/ آدم‌های زرنگ بدون تحمل پوزخند می‌زنند

گاهی مردم در راه بندان های شهر طوری خیابان را برای خود قبضه می‌کنند که بیماران چشم امیدی برای رسیدن به بیمارستان ندارند.

راه بندان‌های پایتخت جان می‌دهند/آدم‌های زرنگ بدون تحمل پوزخند می‌زنند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت20:00 است ، در حال حرکت روی پل صدر دنده را خلاص کرده و پا از روی کلاج برداشته و بر ترمز فشار می‌دهم.

ترافیک است و چند دقیقه است است که تنها چند متر حرکت کرده ایم. 3 ردیف خودرو کنار هم منتظر هستیم تا راه باز شود. از دور صدای آژیر ممتد می‌آید. آمبولانس است که آژیر می کشد. یک ربع بیشتر است که آژیر می کشد و از رانندگان میخواهد که راه را برای عبور او باز کنند. از منتهی علیه سمت راست قصد حرکت دارد. همانجا که با خطوط سفید و قرمز مشخص شده و روی زمین نوشته «محل عبور اضطراری» اما در این یک ربع شاید 100 متر حرکت کرده است.

ردیف وسط از حرکت ایستاده ام و به سمت راست خود نگاه می‌کنم همانجا که باید محل عبور خودروهای امدادی باشد. همانجایی که می تواند راه نجات افرادی باشد که به امداد احتیاج دارند اما اکنون خودروهایی روی محل عبور اضطراری ایستاده اند. همانهایی که در خیالشان خیلی زرنگ هستند و بجای ایستادن پشت سر بقیه در 2 ردیف عبوری، از سمت راست سبقت گرفته اند و در ترافیک اسیر شده اند. همانهایی که با زرنگی می‌خواهند از بقیه جلو بزنند و بعد با یک پوزخند از کنار آنهایی که در ردیف‌های دیگر هستند، عبور کنند و نگاه عاقل اندر سفیهی به آنها بیندازند.

اما این زرنگی به کجا ختم می‌شود؟ شاید در آمبولانس مادری وقت زایمانش فرارسیده! شاید مردی قلبش ایستاده! شاید پسربچه ای خونریزی کرده و احتیاج به خون دارد. شاید هم چند متری آن طرفتر دختری پهن خیابان شده و خونش آسفالت را قرمز کرده و هرچه که آمبولانس بیشتر آژیر می کشد، زمین سرخ تر می‌شود.

میخواهم لب باز کنم و چیزی بگویم به بغل دستی ام، همانی که سمت راست من روی خط اضطرار در ترافیک ایستاده است. شیشه را پایین می‌دهم. نفسم را جمع می‌کنم که حرفی بزنم اما...

به یاد می‌آورم که روز گذشته، در محل و ساعتی دیگر من جای او ایستاده بودم. من هم یکی از همانهایی بودم که فکر میکردم خیلی زرنگ هستم. رطب خورده منع رطب نمیکند! شیشه را بالا دادم و هرچه می‌خواستم به راننده کناری بگویم، نثار خودم کردم. یک ساعتی طول کشید که از روی پل پایی بیاییم. این زمان برای آمبولانس یک ربع یا بیست دقیقه ای کمتر بود اما آنقدر کم نبود که جان یک نفر را نجات دهد. صدای آژیر حالا شنیده نمی‌شد اما همچنان خط اضطرار پر بود از آدم های زرنگ.

*تجهیز خطوط اضطرار به دوربین در آینده نزدیک

یک سال پیش بود که سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از تجهیز خطوط اضطرار و معابر ترافیکی به دوربین‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بالای 85 درصد ماشین‌ها بین خطوط حرکت می‌کنند مگر اینکه زمان شلوغی خیابان‌ها فرارسد.

وی افزود: اگر هم اکنون توسط مانیتورهای کنترل ترافیک به سطح معابر شهر تهران نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم که بالای 85 درصد از ماشین‌ها بین خطوط حرکت می‌کنند مگر اینکه زمان شلوغی خیابان‌ها فرا رسد و آن لحظه است که می‌بینیم که اگر یک جای کوچک ایجاد شود سریع توسط ماشین‌ها پر می‌شود و حتی روی خطوط اضطرار نیز تردد می‌کنند.

سردار حسینی تاکید کرد:‌ به زودی خطوط اضطرار را همانند تونل‌ها به دوربین مجهز خواهیم کرد تا خودرویی بدون دلیل در این خطوط تردد نکند و اگر این اتفاق بیفتد بیش از 90 درصد خودروها مجبورند بین خطوط حرکت کنند.

*جریمه 120 هزار آدم زرنگ

وزیری،‌ مدیرعامل وقت شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران آذرماه 94 با بیان این که 29 سامانه ثبت تخلف خط اضطرار در پل صدر و تونل های شهری نیایش، امیرکبیر، رسالت و توحید، راه اندازی شده و برای خودروهایی که از این خطوط عبور کنند قبض جریمه صادر می شود،‌ تصریح کرد: در 6 ماه گذشته 120 دستگاه خودرو از خطوط اضطرار در بزرگراه طبقاتی صدر و 4 تونل شهری تهران عبور کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
خون اینا گردن شهرداریه که پولای بی زبون رو خرج ساختن مترو و برج میلاد و تونل توحید کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
کاش وقتی می خوایم خلاف قانون کاری انجام بدیم خودمون رو جای کسی قرار بدیم که شاید تو امبولانس و نیاز به بیمارستان داره اگه فکر کنیم شاید روزی به خاطر یه عده خاص که خط اضطرار رو بستن و به اصطلاح دوستمون زرنگی کردن ما تو امبولانسیم و نیاز به امداد سریع داریم ولی به موقع به بیمارستان نمیرسیم شاید اون موقع دیگه زرنگی نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
سلام بهترین سیستم برای شهر تهران که همیشه با مشکل ترافیک مواجه هست سیستم هوایی امداد هوایی هلیکوپتر های پیشرفته نه هلیکوپترای بدرد نخور درسته هزینش بالاست اما جان مردم از همه چیز واجب تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
والا هیچ کجای دنیا اینجوری نیست که لاین دو لاینه بشه پنج لاینه یا ماشینا از روی خط اضطرار سبقت بگیرن.این دقیقا مصداق کشور های جهان سومه.متاسفام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
خانه از پای بست ویران است قبول کنیم که فرهنگ این کارها در کشور ما بسیار پایین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
آفرين، هر چه سختگيرانه تر، بهتر. يه فكرى هم به حال خطوط عابر پياده كنيد. در خيلى كشورها در محل خطوط عابر پياده دو سمت خيابان دو چراغ هشدار دهنده زرد ميزارن تا راننده ها از دور متوجه عابر پياده اى كه ميخواد عبور كنه باشن ،حتى عابر پياده اى كه هنوز تو پياد رو هست و داره به محل عبور نزديك ميشه و قانون حكم ميكنه كه عابر پاش رو روى خط توى خيابون گذاشت، ماشين مجبوره وايسه وگرنه جريمه ميشه. تو خيابوناى ما ماشينها اينقدر عجول شدن كه عابر پاش رو روى خط عابر بزاره بوق ميزنن كه برو كنار.
همه اينا به فرهنگ برميگرده و تا حكم قانون اجرا نشه درست نميشه.
آخرین اخبار