مجری خط ۱۰ مترو تهران گفت: عملیات حفاری این خط آغاز و برنامه‌ریزی شده تا فاز یک خط ۱۰ طی چهار سال به بهره‌برداری برسد.

حسین نصر آزادانی مجری خط ۱۰ مترو تهران در جریان بازدید خبرنگاران از ایستگاه متروی دریاچه چیتگر و چند ایستگاه دیگر خط ۱۰ گفت: خط ۱۰ مترو ۳۴ ایستگاه و ۴۷ کیلومتر تونل دارد و از غربی‌ترین نقطه تهران شروع و در انتها در فلکه سوم تهرانپارس تقاطع خط ۴ تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه این خط مناطق یک تا پنج و ۲۱ و ۲۲ را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: مناطقی که از سیستم انبوه‌بر مترو کم‌بهره هستند از این خط بهره‌مند خواهند شد. خط ۱۰ بار جمعیتی زیادی را که در منطقه ۲۲ وجود دارد، پوشش می‌دهد و در کاهش حجم ترافیک بزرگراه‌های نیایش، همت، حکیم و تهران کرج سهم بسزایی دارد.

نصرآزادانی خاطرنشان کرد: خط ۱۰ در ایستگاه تقاطعی این خط با خط پنج «یعنی وردآورد» تا ۵۰ درصد از مسافران کرج را پوشش می‌دهد و تراکم مسافری ایستگاه‌های خط ۴ و ۲ را در ایستگاه صادقیه و ارم سبز بهبود می‌دهد.

مجری خط ۱۰ مترو تهران با بیان اینکه ایستگاه دریاچه، کارگاه مرکزی قطعه غربی خط ۱۰ و محل ورود دو دستگاه تی‌بی‌ام است، عنوان کرد: تی‌بی‌ام یک به سمت شرق حفاری کرده و تی‌بی‌ام شماره ۳ به سمت غرب و وردآورد حرکت خود را آغاز خواهد کرد. بنا بر این است که حفاری تونل‌های خط ۱۰ مترو با ۵ دستگاه تی‌بی‌ام انجام بگیرد.

وی بیان داشت: برنامه‌ریزی شده تا فاز یک خط ۱۰ ظرف چهار سال به شرط تأمین منابع مالی به بهره‌برداری برسد. حدود ۱۶ موقعیت را با کمک شهرداران مناطق ویژه ایستگاه‌های این خط تحویل قرارگاه خاتم دادیم.

نصر آزادانی با اشاره به ایستگاه‌های در حال ساخت این خط گفت: عملیات عمرانی ایستگاه‌های پژوهش، دریاچه چیتگر، اتریش، ساحل، میدان موج المپیک، کوهسار، جنت‌آباد، سردار جنگل، ایرانشهر و میدان کتاب آغاز شده است. مناقصه سایر ایستگاه‌های خط ۱۰ نیز در حال انجام است.

محمد علی پاشا زانوسی، مدیر پروژه پیمانکار شرکت بین الملل عمران سریر نیز در این بازدید گفت: در حال حاضر در کارگاه ایستگاه تبادلی و تقاطعی با خط ۶ مترو به نام Y ۱۰-Z ۶ هستیم که این ایستگاه ۱۴۲ متر طول دارد.

وی ادامه داد: احجام آن حدود ۹۰ هزار متر مکعب و میزان بتن ریزی آن ۳۴ هزار متر مکعب است. این ایستگاه یک تونل فرعی به طول ۱۹۰ متر دارد که در حال حفاری است.

فرشاد نامی مشاور پروژه کارگاه مترو میدان المپیک نیز گفت: پروژه تجهیز کارگاه میدان دهکده المپیک که در منطقه ۲۲ قرار دارد از سال ۱۴۰۰ شروع شد. در حال حاضر در حال حفاری شمع‌های سازه نگهبان هستیم. بعد از حفاری شمع‌ها با روش تاپ‌داون سازه نگهبان ایستگاه و تراز آن را شروع می‌کنیم.

شاهرخ حیدری مدیر پروژه مهندسین مشاور شرکت بهرو درباره ایستگاه میدان اتریش گفت: در طراحی این ایستگاه که در خط ۱۰ قرار دارد تلاش کردیم که باتوجه به زمین‌های موجود و همکاری شهرداری مناطق عمق خط را کاهش بدهیم. این امر می‌تواند دستاورد‌هایی اعم از کاهش هزینه و افزایش سرعت اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: عمق ایستگاه میدان اتریش ۲۱ متر و تراز ریل آن ۱۸ متر است. حدود ۵۰ درصد ایستگاه به تراز کف رسیده و سریعاً بتن ریزی شروع می‌شود.

حیدری با تاکید بر اینکه تی بی ام از ایستگاه دریاچه به سمت ایستگاه میدان اتریش در حال حرکت است، اظهار کرد: به زودی ایستگاه به مرحله‌ای می‌رسد که تی بی ام از آن عبور می‌کند. به محض عبور دستگاه سایر فعالیت‌ها می‌تواند انجام شود.

وی در پایان گفت: برنامه بهره برداری ما از ایستگاه حدوداً ۳۰ ماهه است و ایستگاه میدان اتریش که جزء ایستگاه‌هایی است که در فاز اول به بهره‌برداری می‌رسد در سال ۱۴۰۴ افتتاح خواهد شد. پیش بینی شده که ورودی‌ها و هواساز‌های ایستگاه نیز به موازات کار شود.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منطقه 15 - مشیریه
۱۴:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا چندین سال است آنطور که قول دادید یک : ایستگاه مترو برای ساکنان بیشمار و محروم در جنوب شهر تهران (( مشیریه - منطقه 15 )) راه اندازی نمی کنید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
به نظر بنده یکی از خط های تاسیر گزار خواهد بود.که اینشالا هر چه زودتر به بهره برداری برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تاسسسسسیر!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
دار
۱۵:۱۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ای کاش تمام شهرها و‌ مناطق استان البرز هم با مترو به کرج و تهران وصل می شدند تا ساعت ها منتظر اتوبوس در هر خط( خصوصا خط فاز ۴ و گلشهر کرج و‌کیانمهر و...)نمانیم.
Germany
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام وخسته نباشی قرار بود از تهرانپارس تا دماوند مترو راه اندازی بشه انشالله کی مترو می‌زنید ما ساکن پردیس هستیم واقعا سخته رفت و آمد تا تهران تو رو خدا یه فکری هم به حال ما بکنید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
مرحله بعد از تکمیل خطوط مترو حفر ایستگاههای تعویض خط در ایستگاههاییه که قطار خالی میشه و باید دو قطار یه قطار کرد والا تو پیک مترو قفل میشه
آخرین اخبار