رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داد جهان امروز آماده رویارویی و یا مقابله با بیماری‌های واگیر دار نیست.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رادیو ان‌پی‌آر: "مارگارت چان،" رئیس سازمان بهداشت جهانی، در سخنرانی روز نخست شصت و نهمین اجلاس مجمع بهداشت جهانی در ژنو، اظهار داشت: جهان امروز ما با چالش‌های بهداشتی بی‌سابقه‌ای مواجه است. در حال حاضر امکانات و تجهیزات ما برای مقابله با بیماری‌های واگیردار بسیار ضعیف و ناکارآمد است. 

در مجمع بهداشت جهانی مقامات بهداشتی از 200 کشور حضور دارند و به تبادل نظر درمورد آخرین دستاوردهای پزشکی، راه‌های مقابله با انواع بیماری‌ها و چگونگی پیشگیری از شیوع آن می‌پردازند. "چان" در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: درمورد بیماری‌های عفونی، زمانیکه در حال طرح‌ریزی برای آینده هستیم، نمی‌توانیم به گذشته اعتماد کنیم. بیماری‌های نوظهور، تغییرات آب و هوایی، شبکه‌های جدید حمل و نقل جهانی و رواج روز افزون آنتی بیوتیک‌ها، همگی موجب شده‌اند سیاره ما برای دور بعد بیماری‌های واگیردار هیچ آمادگی نداشته باشد. ما باید آماده مقابله با بیماری‌های خطرناکی باشیم که هنوز کشف نشده‌اند. سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای ویژه با نام "یک تغییر اساسی" را در دستور کار دارد که بالا بردن  توان و ظرفیت این سازمان در مواجه با شیوع بیماری‌ها و شرایط اضطرار انسانی را دنبال می‌کند.

مارگارت چان تولید محصولات سلامت محور را بسیار دشوار دانست و دلیل آن را دشوار بودن نگه داشتن فرآیند و زنجیره تولید در سطح مرزها عنوان کرد.

چان اظهار داشت: داشتن زنجیره غذایی سالم، امری دشوار است به عنوان نمونه وقتی یک ساندویچ را خریداری می‌کنید، مواد آن ممکن است از سراسر دنیا تامین شده باشد.

وی گفت: اپیدمی ابولا، جهان را به نوعی فلج کرد و با گرفتاری روبرو ساخت و مشکلات مسافرتی زیادی را نیز به وجود آورد و از سوی دیگر یک فرد مبتلا به ویروس مرس شد و پس از سفر به کره جنوبی، مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه برخی از بیماری هایی که چندین دهه در آفریقا و آسیا خاموش بودند به یکباره باعث مرگ چندین نفر می‌شوند، افزود: برخی از این ویروس‌ها با سرعت بسیار زیادی موجب مرگ مردم می‌شوند و در حال حاضر نوعی عفونت در جمهوری کنگو پیدا شده که ممکن است به کل دنیا سرایت کند و برای مبارزه با بیماری‌های عفونی نمی‌توان تنها به گذشته خود مفتخر بود؛ بلکه باید همیشه در حالت آماده باش بود.

چان اظهار داشت: هیچ گاه نتوانستیم ابزاری که ما را در مقابل بیماری‌های عفونی بیمه کند را پیدا کنیم که این خود مشکل بزرگی است.
وی با بیان اینکه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در آفریقا، شاهد بروز و شیوع مجدد تب زرد هستیم، گفت: برخی از بیماری‌های نوپدید یا بیماری‌هایی که در گذشته بودند می‌توانند باعث ایجاد بحران در دنیا شوند و یکی از مشکلات دیگر ما مهاجرت مردم از مناطق روستایی به شهری و انتقال ویروس بیماری‌های عفونی است و مردم شهر را به راحتی مبتلا می‌کنند و این بیماری شیوع پیدا می‌کند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی در پایان گفت: گسترش ویروس زیکا یکی از عجیب‌ترین موارد شیوع بیماری بود که نه تنها هیچ اقدامی در جهت مقابله با گسترش آن نشد؛ بلکه مادران باردار نیز در برابر این ویروس که قابلیت انتقال ناهنجاری‌های شدید به نوزاد را دارد، واکسینه نشدند. سازمان بهداشت جهانی قصد دارد از تکرار چنین بحران‌های انسانی جلوگیری کند و با انجام اقدامات پیشگیرانه کافی، جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
حمید
۱۲:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
الان اثبات شده
آخرین اخبار