هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره کمبود داروهای مسکن در جهان

کمبود داروهای مسکن در جهان، جان بیماران را به خطر انداخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از نیویورک تایمز، در حالیکه جامعه آمریکا با اپیدمی مصرف بی‌رویه داروهای مسکن - بویژه‌ مسکن‌های اعتیادآور - مواجه است، یک گزارش جدید نشان می‌دهد که در اکثر نقاط جهان، کمبود داروهای مسکن جان هزاران نفر را به خطر انداخته است.

در حال حاضر، در بسیاری از نقاط جهان بسیاری از بیمارانی که تجویز مسکن‌های قوی برای آنها منع قانونی ندارد، با وجود نیاز مبرم به این داروها از دسترسی به آنها محروم هستند و یکی از دلایل اصلی دسترسی نداشتن بیماران به این داروها، علاوه بر بحران اقتصادی کشورها، امکان سوءاستفاده از آنها از سوی افراد غیرمجاز است. 

طبق گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی، در روسیه، هند و مکزیک، بسیاری از پزشکان از بیم پیامدهای قانونی استفاده غیرمجاز از داروهای مسکن، حتی برای بیمارانی که برای تسکین درد خود نیاز مبرم به مسکن‌های قوی دارند نیز آنها را تجویز نمی‌کنند.

در کشور کنیا نیز تا چندی پیش تنها در 7 بیمارستان از مجموع 250 بیمارستان این کشور داروی مرفین (به عنوان موثرترین مسکن شناخته‌شده) برای استفاده بیماران وجود داشت؛ تا اینکه با گسترش اعتراضات نهادهای مدنی، مقامات وزارت بهداشت این کشور با تولید داروی مرفین موافقت کردند. در بسیاری از کشورهای دیگر مانند مراکش نیز به دلیل ضعف قوانین نظارتی برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد غیرمجاز، استفاده از این داروها در مراکز درمانی در سطح بسیار محدودی قرار دارد.

اما در کشورهای فقیر و کم‌درآمد جهان، حتی بیماران سرطانی و بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند نیز به مسکن‌های قوی دسترسی ندارند و آن‌ها باید تا آستانه مرگ، درد را تحمل کنند.

مقامات سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود یکی از دلایل محدود شدن استفاده از مسکن‌های قوی در کشورهای مختلف را نگرانی این کشورها از پیامدهای منفی مصرف ‌بی‌رویه آنها اعلام کرده اند. طبق این گزارش، استفاده غیرمجاز از مسکن‌های اعتیادآور یکی از علل اصلی مرگ و میر در آمریکا به شمار می‌رود. این در حالیست که در بسیاری از نقاط جهان، سالانه هزاران بیمار به دلیل دسترسی نداشتن به این داروها جان خود را از دست می‌دهند.


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار