وُکس: تلاش جهانی برای تغییر واکسن فلج اطفال در دو هفته آینده

به دنبال ریشه کن شدن نوعی از بیماری فلج اطفال، کشورهای مختلف تصمیم گرفتند از نمونه ایمن تری از واکسن خوراکی این بیماری استفاده کنند.

وُکس: تلاش جهانی برای تغییر واکسن فلج اطفال در دو هفته آیندهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت وُکس در گزارشی نوشت: جهان بیش از همیشه به ریشه کن شدن فلج اطفال نزدیک شده است. بیماری وحشتناکی که منجر به فلج شدن افراد، بخصوص جوانان می شود. دور از تصور نیست که روزی جهان با آخرین مورد بیماری فلج اطفال مبارزه کند.

برای مبارزه با این بیماری خطرناک، 155 کشور از هفته جاری تصمیم گرفته اند از نمونه ایمن تری از واکسن خوراکی فلج اطفال استفاده کنند. این واکسن جدید مشابه واکسن های قبلی است؛ با این تفاوت که دیگر در مقابل یک نوع از فلج اطفال (نوع دوم) – که در سال 2015 ریشه کن شد – ایمن سازی نمی کند. در دو هفته آینده، استفاده از واکسن قدیمی فلج اطفال به کل متوقف می شود.

این یکی از بزرگترین نمونه های تغییر یک واکسن در سطح جهان محسوب می شود. سازمان های بهداشتی بین المللی هر ساله میلیاردها دوز از واکسن خوراکی فلج اطفال را تولید می کنند.

برنامه سازمان بهداشت جهانی برای ریشه کن کردن فلج اطفال که از سال 1988 آغاز شد، یکی از بزرگترین موفقیت ها در زمینه بهداشت است. فلج اطفال اواسط قرن 20 هرساله بیش از نیم میلیون نفر را کشت. در سال 1988، در بیش از 125 کشور، افراد مبتلا به فلج اطفال دیده شد؛ اما امروزه تنها دو کشور افغانستان و پاکستان – آن هم به دلیل درگیری با عناصر طالبان – در مبارزه با این بیماری با مشکل روبرو شده اند.

واکسن خوراکی فلج اطفال به یکی از نمونه های محبوب سازمان بهداشت جهانی برای ریشه کن کردن این بیماری تبدیل شده است؛ اما این واکسن خوراکی یک خطر کوچک با خود به همراه دارد. آن هم این است که خود واکسن می تواند باعث انتشار موارد جدیدی از بیماری فلج اطفال شود. علت این است که همه واکسن های خوراکی فلج اطفال حاوی ویروس های زنده ای هستند که می توانند به شکل بیماری زا در بدن فرد ظاهر شوند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفته است واکسن این بیماری خطرناک را تغییر دهد. آخرین نمونه فلج اطفال نوع 2 در سال 1999 در هند مشاهده شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار