مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با اجرای سیستم های باغداری مدرن از خسارت ناشی از سرما زدگی، خشکسالی و تگرگ جلوگیری می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، هاشم نقیبی افزود: باغداری مدرن از شیوه های نوینی است که مزایای فراوان برای باغداران دارد و طی دو تا سه سال اخیر مطرح و در استان اجرایی شده است.
وی اظهار داشت: بیش از 200 هکتار از باغات استان به شیوه مدرن احداث شده و در حال بهره برداری است.
نقیبی با بیان اینکه احداث باغ به شیوه سنتی احتمال خسارت در پی بارندگی را افزایش داده و بهره وری نامناسب دارد گفت: افرادی که به دنبال احداث باغ جدید هستند از احداث باغ به روش های سنتی خودداری کرده و با مراجه به کارشناسان باغ و مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی کمک و مشاوره لازم برای احداث باغات متراکم و مدرن را دریافت کنند
.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: عملکرد هر هکتار باغ سنتی به طور متوسط 10 تا 15 تن است که این میزان در باغات مدرن به 80 تا 100 تن می رسد.
وی با بیان اینکه بسته به نوع و رقم میوه، احداث هر هکتار باغ مدرن بین 500 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد افزود: با اجرای سیستم های باغداری مدرن از خسارت ناشی از سرما زدگی، خشکسالی و تگرگ جلوگیری می شود.
وی بیان کرد: بین 20 تا 35 درصد میوه های سردرختی در باغات سنتی به دلیل باران بهاره از بین می رود اما در سیستم باغداری مدرن این خسارت به صفر کاهش می یابد.
نقیبی گفت: از مشهد، چناران، قوچان، نیشابور، کاشمر و خلیل آباد می توان به عنوان شهرستانهای فعال استان در زمینه احداث باغات مدرن نام برد.
وی افزود: تمام اقلام میوه از جمله انگور و میوه های دانه دار و هسته دار را می توان در سیستم باغداری متراکم و مدرن به عمل آورد.
انتهای پیام
//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.