به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوين ؛ در این همایش بر افزایش پذیرش دانشجویان خارجی و تقویت و توسعه همکاری با سایر دانشگاههای جهان تاکید شد .
معاون
آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش ، تعاملات بین
المللی را نیاز جوامع بشری دانست و گفت : برای دستیابی به موفقیت باید
ضمن تحول فکر و اندیشه مدیریتی و ترویج فرهنگ نوعدوستی برنامه های درسی
مبتی بر بازار جهانی تدوین کنیم .
مجتبی شریعتی نیاسر با اشاره
به اینکه ایران در سند چشمانداز توسعه 2020 باید کشوری توسعه یافته باشد
گفت : ما در مقايسه با برنامه عقب تر هستیم بگونه ای که 42.9
درصد از بندهای تکلیفی قانون برنامه پنجم محقق نشده است.
وی افزود :
برای دستیابی به جایگاه نخست علم و فناوری در جهان اسلام باید ضمن افزایش
پذیرش دانشجویان خارجی، تقویت و توسعه همکاری با سایر دانشگاههای جهان
را در اولویت قرار دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
، توسعه نفوذ فرهنگی و سیاسی ایران، شناساندن دستاوردهای علمی کشور به
جهانیان و توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی را مهمترین اولویت وزارت علوم در
تعاملات بینالمللی اعلام کرد.
سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران
هم در اين مراسم به نقاط ضعف و کمبودها در حوزه بینالمللی دانشگاههای
کشوراشاره کرد و گفت : با وجود داشتن قوانین متعددی از زمان برنامه جامع
تا تأسیس وزارت علوم،
تحقیقات و فناوری نتوانسته ایم در حوزه بین الملی شدن دانشگاه ها موفق
باشیم.
سعدالله نصیری قیداری نقش دانشگاهها را در بینالمللی
شدن مهم ارزیابی کردو افزود : مراکز آموزشی عالی برای تحقق آن باید
مهارتهای لازم را بین دانشجویان ایجاد کند،تا دانش و علم از مرزهای
جغرافیایی بالاتر رفته و در سطح ملی و بینالمللی مطرح شود.
وی
خاطرنشان کرد: آموزش رکن اصلی در دانشگاهها است که کمیسیون ملی یونسکو
محورهایی را در این زمينه از جمله اصلاح و نوآوری در آموزش تعریف و معنا
کرده است.
صیری قیداری در ایران نگاه یونسکو به آموزش عالی را
به عنوان یک کالای عمومی برای تفکر نقادانه و حقوق شهروندان دانست و گفت :
امروز در دنیا دانشگاه های مورد توجه قرار می گیرند که توانسته باشند سهم
بسزایی در حل مشکلات و رفا اجتماعی داشته باشند.
سرپرست کمیسیون
یونسکو در ایران از جهانی شدن به عنوان معیار رشد نام بردو گفت : امروزه
ما باید در تدوین کنوانسیون های جهانی شدن نقش داشته باشیم اما امروزه
ایران فقط امضاکننده قوانین و کنوانسیون ها ی بین المللی است و در تدوین
آن نقشی ندارد .
استاندار قزوین هم در اين مراسم آینده پژوهی و
اهمیت بین المللی شدن دانشگاه ها را لازمه قرن اطلاعات و ارتباطات دانست و
گفت : امروز کارکرد دانشگاه از انتقال دانش به سمت تولید علم و کارافرینی
گسترش یافته است .
فریدون همتی گفت : امروز اگر کشوری دانشگاه خلاق و نوآور نداشته باشد بی شک نمی تواند در عرصه بین المللی تاثیر داشته باشد.
فریدون
همتی ایجاد آمادگی برای بین المللی شدن دانشگاه ها را زیر ساخت جدید حرکت
های علمی دانشگاه ها دانست و از اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک پدیده
جدید در دانشگاه ها نام برد.
استاندار با اشاره به اینکه مرزهای جغرافیایی فاقد کارایی هستند از علم و فن آوری به عنوان گسترش دهنده مرزها نام برد.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین هم در این همایش گفت :
آیندهپژوهی و آیندهنگاری ، دانشی است که می تواند در مسیر بین المللی
شدن دانشگاه ها به ما کمک كند.
ابوالحسن نائینی ، بین المللی شدن دانشگاه ها را بهترین مسیر برای بدست اوردن علم های نوین بيان كرد.
نسرین
نورشاهی، رئیس همایش آینده پژوهی هم در اين همايش با اشاره به اینکه 200
مقاله به دبیر خانه اولین همایش آینده پژوهی آموزش عالی ایران ارسال شده
گفت : در این همایش ۴۰ مقاله پذیرفته شده در ۶ عنوان محور کلیدی ارائه شد.
پیترولز رییس قسمت آموزش عالی یونسکو دسترسی همه کشورها به ارتقا علمی را از برنامه های یونسکو اعلام کرد.
رییس قسمت آموزش عالی یونسکو از جهانی شدن بعنوان معبیاری برای اندازه گیری کیفیت علمی کشور ها یاد کرد.
وی گفت : در قرن انفجار فن آوری و نوآوری کشورهای بیشترین رشد اقتصادی را خواهند داشت که دانشجویان بین المللی بیشتری داشته باشند.
انتهای پيام/