در خراسان نیمه شعبان با معاد در آمیخته آنهایی که دستشان از دنیا کوتاه است چشم انتظار محبت های زندگان هستند در این روزها مردم خراسان با خوبی هایشان، برات مردگان را برایشان می برند.

چراغ برات؛ آیین دیرینه خراسانی هابه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی؛ خراسانی ها در دوازدهم، سیزدهم و چهردهم ماه شعبان المعظم مراسم ویژه ای برای برات دارند و در نقاط مختلف این سرزمین از عنوان های مختلفی چون برات غریبان، برات اسیران، برات مسافران، برات زندگان و برات مردگان استفاده می شود که هر کدام هم مراسم ویژه خودش را دارد که از این میان، برات مردگان در شب نیمه شعبان، با شور و حال ویژه ای برگزار می شود.
پخت انواع نان های سنتی، مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و حلوا و پخش آن در بین مردم، به ویژه کودکان از مراسم ایام برات در شهرهای گوناگون خراسان است و مردم این منطقه از کشورمان اعتقاد دارند پخت این خوراکیها باید قبل از غروب آفتاب صورت گیرد.
در این روزها کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند با پهن کردن فرش، خیرات، پخش انواع خوراکی و خواندن روضه یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می دارند و قرائت قرآن و فاتحه نیز در این جهت، هدیه ای است که از سوی مردم نثار روح درگذشتگان می شود.
از مراسم روز برات که بیشتر در روستاها رونق دارد، اجرای مراسم برات خوانی است. در این مراسم جوانان و نوجوانان روستا به خانه افرادی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند، مراجعه کرده و اشعاری را در یادآوری روز برات قرائت می کنند و اهالی خانه نیز از آنچه در خانه موجود است، مانند خرما، شکلات، نقل و نبات، لنگاش پخته، عناب و گردو به آنها می دهند و بدین وسیله از آنها تشکر می کنند.
در مشهد و اطراف آن، چراغ برات در گذشته ها در سه روز، خاموش نمیشد و اکنون هم در شبها آنها، که برات را میشناسند، چراغشان خاموش نم یشود. هنوز هم فانوسهای قدیمی خاطره شبهای برات را به یاد دارند و خیلی وقتها هم همین فانونس ها در شبهای برات دوباره به یاد صاحبانشان میافتند و تاریکی شب را نور میدهند و یاد و خاطره رفتگان را گرامی میدارند.
انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار