ملاک کم خونی وجود هموگلوبین زیر 12 در خانم ها و زیر 13 در آقایان است، به طور طبیعی هموگلوبین آقایان بین 17-13 و خانم ها بین 14-12 می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به اینکه کم خونی براساس کم و زیاد شدن گلوبول های قرمز خون تعریف می شود، گفت: کم خونی، ناشی از اختلال در ساخت و تخریب گلبول های قرمز است که شایع ترین آن کم خونی فقرآهن با علائمی از قبیل ریزش مو، ضعف و بی حالی، رنگ پریدگی و خستگی است، در موارد شدید کم خونی، فرد به سمت خاک خوری و خام خوری برنج می رود، فقر آهن در خانم ها بدلیل عادت ماهانه با شدت زیاد، شایع است، کم خونی فقر آهن در آقایان کمتر است و می تواند به علت خونریزی های گوارشی باشد.

دکتر احمد احمد زاده دیلمی افزود: وی با بیان اینکه کم خونی های ارثی به صورت تالاسمی خفیف یا مینور، متوسط یا اینترمدیا و شدید یا ماژور خود را نشان می دهد که نوع مینور شایع تر است، به دلیل حساسیت و مشکلات عدیده ی تالاسمی در جامعه، 18 اردیبهشت ماه به عنوان روزجهانی تالاسمی در نظر گرفته شده است؛ به طور کلی میانگین بروز تالاسمی مینور بین 3 تا 5 درصد است و تالاسمی آلفا شایع تر و حدود 70 درصد افراد جامعه را در بر می گیرد.

احمد زاده اظهار داشت: عواملی همچون کمبود مواد غذایی و معدنی، مشکلات گوارشی، یبوست و افرادی که در جذب و هضم غذا دچار مشکل هستند می تواند در بروز کم خونی نقش بسزایی داشته باشد، عدم مصرف ویتامینها، گوشت قرمز، اسفناج و گیاه خواری از علل دیگر کم خونی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان افزود: کم خونی منجر به نوپاتی نمی شود، کم خونی هایی که به صورت نوپاتی خود را نمایان میکنند بیشتر در افرادی که کمبود ویتامین ب 12 و مشکلات گوارشی دارند اتفاق می افتد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.