مهدی شنبدی دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد در گفتوگو با
خبرنگار حوزه فنآوریهای نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تاثیر افزایش کارایی موتور در پیشرفت صنعت خودر، گفت: برای دستیابی به این مهم، تلاش برای افزایش بازدهی رادیاتور خودرو اهمیت فراوانی دارد. ما نیز تلاش کردیم با استفاده از نانوسیال در سیستم خنک کنندهی موتور خودرو به این هدف دست یابیم.
وی توضیح داد: استفاده از این نانوسیال در سیستم خنک کننده، موجب بهبود عملکرد و افزایش بازدهی موتور خودرو میشود. سیال مورد نظر هدایا حرارتی بالایی دارد و دارای پایه های از خانواده ی نانوساختارهای کربنی است.
شنبدی ادامه داد: افزایش بازدهی و کارایی موتور خودرو موجب کاهش هزینهی مربوط به مصرف انرژی میشود. از طرفی تولید این نانوسیال با استفاده از روشی ساده و کم هزینه صورت گرفته است
این دانشجو در خصوص ساختار نانوسیال تصریح کرد: در این طرح با جانشینی نیتروژن به جای کربن در ساختار گرافن، از به هم چسبیدگی این نانوصفحات ممانعت شده و یک سیال حاوی آب و اتیلن گلایکول و نانوصفحات گرافنی مچاله شدهی نیتروژن دار سنتز شده که قابلیت بالایی در خنک کردن موتور دارد.
وی یادآور شد: خواص ترموفیزیکی این نانوسیال سنتز شده از قبیل ویسکوزیته، هدایت و ظرفیت حرارتی و هدایت الکتریکی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین تأثیر این نانوسیال بر عملکرد حرارتی رادیاتور خودرو در شرایط آزمایشگاهی و صنعتی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.
انتهای پیام/